Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Ha jön a hó…

Egy nagyobb havazás képes szinte teljesen lebénítani a közlekedést a kerületben, ezért rendkívül fontos a hótorlaszok mielőbbi eltakarítása. Fontossági sorrend azonban mindig van: a Fővárosi Közterület-fenntartó meghatározott menetrend szerint végzi az utak kotrását és síkosságmentesítését.


A közterület-fenntartók műszakonként öt munkagépet
biztosítanak a kerületi utak takarítására
A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. elsőrendűen Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalainak, egyes magasabban fekvő mellékutcáinak, valamint a lakosság ellátásában fontos szerepet betöltő létesítményekhez, egészségügyi központokhoz és élelmiszer-elosztókhoz vezető közutak hó- és síkosságmen tesítését végzi el. Első körben gondoskodnak a frekventált közjárdák, közlépcsők, gyalogos- felüljárók és kijelölt gyalogátkelőhelyek takarításáról is - tudtuk meg a cég illetékesétől.

Hajnal Zsolt közterületi főosztályvezető tájékoztatásából kiderült: az előbbi feladatokkal legkevesebb nyolc-tizenkét óra alatt tudnak végezni azt követően, hogy elállt a hóesés, és csak ezután kezdhetnek neki a szilárd burkolatú mellékútvonal-hálózat takarításához. (Ha közben ered el ismét a hó, hogy végeztek volna a főbb útvonalakkal, a mellékutcákra csak később kerülhet sor.) A hóel takarítási és síkosságmente sítési munkákra a kerületben műszakonként - szükség esetén kétszer tizenkét órás műszakidővel - öt munkagépet tud biztosítani az FKF.

MINDEN UTCÁBA IGYEKEZNEK ELJUTNI

A főosztályvezetőtől megkérdeztük: előfordulhat-e, hogy egy-egy mellékutcába egyáltalán nem jut el egyetlen kotrógép sem? A német kisebbségi önkormányzat által szervezett svábhegyi közmeghallgatáson ugyanis többen panaszolták, hogy bizonyos helyekre - például a Pinty vagy a Szépkilátás utcába - gyakran "elfelejtenek" bemenni a cég takarítóautói.

Hajnal Zsolt a panaszokra reagálva elmondta: mindenhová igyekeznek eljutni, de a kerület fő- és tömegközlekedési útvonalhálózatának többszörösét kitevő mellékútvonalakon a hó- és síkosságmentesítés lényegesen hosszabb ideig tartó feladatot jelent. Sajnos, amíg a mellékútvonalakra nem tudnak átvonulni, azokon az időjárás és a közlekedő járművek miatt komoly jegesedés alakulhat ki, ami egy-egy útszakasz megtisztításánál többszörös munkaráfordítást igényel. A kotrógépek közlekedését tovább nehezítik az egyébként is szűk keresztmetszetű utcákban a parkoló autók.

Az FKF Zrt. munkatársa elmondta: az elakadt és az út szélén hagyott járművek sokszor akadályozzák célgépeik mozgását - ezért ha üzemképtelenné válik egy autó, fontos lenne, hogy azt félretolják az útból. Munkavégzésük hatékonyságát azzal is segíthetik a járművezetők, ha a sárga villogóval felszerelt, láncban közlekedő ekéző gépeknek elsőbbséget adnak, nem sorolnak be közéjük, és a kereszteződésekben sem állnak meg, nehezítve ezzel haladásukat.

SÓ: CSAK ANNYIT, AMENNYI SZÜKSÉGES

Az utak téli járhatóságát különböző útfenntartási módszerek és eljárások együttes alkalmazásával (mechanikai módszerekkel, érdesítési eljárásokkal, illetve vegyszerekkel) biztosítja az FKF. Budapest útvonalainak síkosságmentesítésére 1967 óta alkalmaznak vegyszereket, és azóta folynak vizsgálatok, fejlesztések azok környezetterhelő hatásainak csökkentésére.

Az elmúlt tizenöt évben az FKF Zrt. környezetvédelmi osztályának laboratóriuma mintegy ötven különböző fagyáspontcsökkentő tulajdonsággal bíró, ionos és nem ionos összetételű vegyszer összehasonlító technológiai vizsgálatát, üzemi próbáját végezte el. A nemzetközi szakirodalom és a gyakorlati tapasztalatok alátámasztják a vizsgálatok eredményét: jelenleg nincs olyan vegyszer, amely jó olvasztóképességű, nem korrozív, kíméli a környezetet, használata egyszerű, és elfogadható áron beszerezhető. Mindezek következtében a téli síkosság mentesítés kompromisszumok kötésére kényszeríti a szakembereket.

A nátrium-klorid, azaz a só kedvezőtlen környezeti hatásának mérséklésére több megoldást együttesen alkalmaz az FKF. A cég technológiai előírásai szerint mindig csak az időjárási viszonyoknak megfelelő, optimálisan szükséges vegyszermennyiséget használják fel.

JÁRDATAKARÍTÁS AZ INGATLANOK ELÕTT

Az úgynevezett közjárdák kivételével - melyeket az FKF kezel - az ingatlanok előtti járdafelületek tisztán tartásáról, így a hó eltakarításáról és a csúszásmentesítésről is az ingatlanok tulajdonosainak, illetve azok kezelőinek, használóinak kell gondoskodniuk. Annak érdekében, hogy a társasházak a környezetet kímélő módon tudják elvégezni a síkosságmentesítést, Hegyvidék önkormányzata az előző évekhez hasonlóan ezen a télen is kedvezményes áron biztosít homokot. A 20 kilogrammos kiszerelésben megvásárolható homok ára csomagonként 532 forint, aminek azonban csak a felét, 266 forintot kell megfizetni a kerület támogatásának köszönhetően.

KD