Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Amikor több ára van egy terméknek

 
Szinte nincs olyan vásárló, akivel ne fordult volna elő, hogy egy kiválasztott termékért a csomagoláson vagy az árcédulán feltüntetettnél magasabb árat számoltak fel a pénztárnál. Ilyenkor legtöbbször, a kellemetlen vitát elkerülendő, a vevő inkább kifizeti a magasabb összeget. Pedig a fogyasztóvédelmi törvény szerint nem kellene.
 
A törvény szövege egyértelmű: több eladási ár vagy szolgáltatási díj egyidejű feltüntetése esetén az áru eladási árán vagy a szolgáltatás díján a feltüntetett legalacsonyabb eladási árat vagy szolgáltatási díjat kell érteni. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy hiába van a pénztárgépben magasabb összeg, ha a termék csomagolásán, esetleg a polcon egy régebbi, vagy akár hibás ár van feltüntetve, a kereskedő minden esetben az alacsonyabb árat köteles felszámolni. Gyakran előfordul, hogy egy akció lejártát követően nem árazzák át idejében a terméket, fizetéskor viszont már az új árat számítják fel. A helyzet ilyenkor is egyértelmű, hiszen az árak téves feltüntetéséből adódó esetleges hátrányokat az üzletnek kell viselnie, azt nem háríthatja át a fogyasztóra.
 
Hiába az egyértelmű szabályozás, mégis szép számmal akadnak olyan kereskedők, akik nem hajlandók a terméket az alacsonyabb áron értékesíteni. Aki ilyen üzlettel találkozik, nyugodtan hivatkozzon a fogyasztóvédelmi törvényre, ha pedig a szép szó nem használ, írja be panaszát a vásárlók könyvébe, amelyet kérésre a bolt köteles átadni. Ráadásul 2006 júniusa óta a panaszokra és észrevételekre harminc napon belül válaszolni kell, ellenkező esetben komoly bírságra számíthat a rendelkezésekre fittyet hányó vállalkozó. A vásárlók könyve mellett a kerületi jegyzőhöz vagy a fogyasztóvédelmi felügyelőséghez is fordulhatunk panaszunkkal, jelentősebb árkülönbözet esetén pedig érdemes a területi gazdasági kamarák mellett működő békéltető testület segítségét igénybe venni. Végső esetben akár bírósági útra is terelhetjük az ügyet.