Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Audi TT Coupé: sikerív

Bár a Suzukihoz hasonlóan az Audi TT sem mondható magyar autónak, jóleső érzés, hogy az egyik német presztízsgyártó sportkocsiját Győrben szerelik össze.


Agresszív orr, széles, lapos karosszéria:
igazi sportkocsi
Méltán keltett feltűnést 1998-ban az Audi TT Coupé: különleges, letisztult formavilága, íves tetővonala éppúgy magára vonta a figyelmet, mint műszaki tartalma. Igazi siker lett, nem csoda, hogy a második generáció nem tér el gyökeresen az előd koncepciójától.

A tető valamivel hátrébb került, a far pedig hosszabb lett, az autó teljes hossza 137 milliméterrel, szélessége 78-cal, tengelytávolsága 45-tel nőtt. Kicsit szűkebbre metszették az első és hátsó fényszórókat, elhelyeztek néhány élt, fény- árnyék vonalat a karosszérián, és persze az új TT is megkapta a "singleframe" nevű, márkavédjeggyé vált hatalmas hűtőmaszkot.


Szokatlan, de szép megoldás a
légzsákos sportkormány alsó része
Sajnos az előző TT gömbölyded faránál a dizájn a biztonság rovására ment: szélsőséges helyzetben túl kicsinek bizonyult a leszorítóerő, és többek közt a jelenséget vizsgáló tesztpilóta is halálos balesetet szenvedett - ezután apró, de aerodinamikai szempontból rendkívüli jelentőségű szárnyat kapott a kocsi feneke. Az új TT-nél nem követhették el ugyanezt a hibát: az álló helyzetben csak peremnek tűnő eszköz 120 kilométer/órás sebességnél automatikusan kiemelkedik, így fokozza a hátsó tengelyre jutó leszorítóerőt, és csak 80-as tempó alá érve süllyed vissza ismét a kocsitestbe - a vezető egy kapcsoló segítségével maga is aktiválhatja a légterelőt.

Gyakran előfordul, hogy a dinamikus külső teljesen átlagos belsőt rejt. A TT-re ez eddig sem volt jellemző, az új modellnél pedig csak fokozták a sportosságot. A legszembetűnőbb a nappabőr sportkormány, amelynek alsó íve a Le Mans quattro tanulmányautóhoz és az RS4-es Audihoz hasonlóan lapított, ami nemcsak jellegzetes és látványos megoldás, de a ki- és beszállást is megkönnyíti. A termetesebb külső nagyobb utasteret eredményez, de a TT Coupé továbbra sem négy, hanem 2 + 2 személyes autó - vagyis alig kényelmesebb a hátsó ülésen utazni, mint a csomagtartóban.


A hangzásra is figyeltek.
Vérpezsdítően hat a motor szívóhangja
Az Audi TT Coupé sportkocsi, lássuk tehát, milyen motorokkal kapható! A kisebbik, 2.0 TFSI jelű kétliteres, közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltéses erőforrás is 200 lóerős, az alkalmazott csúcstechnika elismeréseként 2005-ben és 2006-ban egyaránt az Év motorja díjjal tüntették ki. 6.4 másodperc alatt gyorsítja 100-ra az első kerekein hajtott TT-t, csúcssebessége 240 kilométer/óra. Átlagfogyasztása csupán 7 liter 100 kilométerenként - hivatalosan, a kocsi jellegének megfelelően vezetve nem nehéz megduplázni az értéket.

Sokak szerint egy igazi Audi négykerékhajtású, vagyis quattro: ők kérjék a 3.2 literes, V6-os motort, annak 250 lóerejéből valamennyi kerékre jut, 5.7 másodperc alatt ér 100- ra, végsebességét elektronika limitálja óránként 250 kilométerben. Mindkét verzióhoz választható a hatfokozatú manuális helyett az S-tronic váltómű, amely gyakorlatilag két váltó egybeépítve: tekintsünk el a technikai részletektől, a lényeg, hogy két tized másodperc alatt, szinte megszakítás nélkül vált, a váltókarral és a kormánykerék kapcsolóival is vezérelhető.

Természetesen a fékek, a futóművek és a gumik is a nagy teljesítményhez méretezettek. A "kismotoros" verzióhoz is 16 colos kerekek járnak, a 3.2-es könynyűfém felnijeire 245/45 R17-es gumikat húznak. Az aszfaltszaggató élmény már néhány százezerrel tízmillió forint alatt is Audi TT Coupé: sikerív elérhető, pluszpénzért pedig olyan további extrák választhatók, mint az Audi magnetic ride nevű állítható lengéscsillapítók, a bi-xenon fényszórók, a 12 hangszórós hifi , a különböző bőrkárpit-variációk, vagy a sportkocsi jelleghez képest meglepően praktikus rakodóhely-csomag.

Az új TT karosszériáját elődjéhez hasonlóan Ingolstadtban készítik és fényezik a kívánt színre, majd Győrben szerelik össze - 1998 óta mintegy 270 ezer darab Coupé és Roadster hagyta el az üzemet. Az új TT-nek minden erénye megvan, hogy tovább írja a típus sikertörténetét.