Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Beválnak-e a hosszú villamosjáratok?

A Szabadság híd lezárása miatt jelentősen átalakították Buda villamosközlekedését. A BKV Zrt. már régóta használaton kívül akarja helyezni a Moszkva téri hurokvágányt, és általánosságban is kevesebb végállomást javasol itt. Mivel a budai oldalon igen kisszámú variációt enged a meglévő vágányhálózat, ezért bevezették a hosszú villamosjáratokat. Az első problémák máris jelentkeztek.

A hűvösvölgyi villamost eredetileg a 61-es járattal kapcsolták volna össze, ám a Móricz Zsigmond körtéri végállomás kis kapacitása ezt nem tette lehetővé. A mostani, ideiglenes, ám valószínűleg legkevesebb 14-15 hónapig üzemelő villamoshálózattal kapcsolatban máris elmondható, alig volt olyan nap, amikor a szerelvények végig tudtak menni a teljes útvonalukon. Csőtörés, kisiklás, fakivágás és baleset is szerepelt a változatos akadályozó okok között.

A szakemberek elsősorban arra hívják fel a figyelmet, hogy a valóban hosszú útvonalakra sok időt határoz meg a menetrend. Például a Móricz Zsigmond körtér–Moszkva tér közötti 19 perc helyett rendszerint 12-14 perc alatt teszik meg a villamosok az utat. Az utasítás szerint az említett két térről csak az előre megadott időben lehetne továbbmenni. Ez gyakran 5-7 perces vonalközi várakozást jelentene, ami az utas számára elfogadhatatlan. Ezeket az úgynevezett „kiegyenlítő időket” a járatkövetés egyenletességének fenntartása miatt építették a menetrendekbe, azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy ennél kevesebb menetidő is elég lenne a normális és viszonylag egyenletes villamosközlekedés fenntartására.

Beválnak-e a hosszú villamosjáratok?

Most a teljes útvonal menetrendileg is három részre oszlik. A Hűvösvölgy–Moszkva tér között a szükségesnél kicsit több, tovább a Móricz Zsigmond körtérig igen sok, míg onnan Budafokig meglehetősen szoros a kiadott menetidő. Ezért előfordul, hogy a járművezető a Hűvösvölgy felé tartva a Déli pályaudvarnál két pirosat is vár. Ennek oka, hogy nem akar túl korán beérkezni a Moszkva térre, mert ott nem mindig tud várakozni, hiszen bejöhet mögé egy 59-es szerelvény.

Láttuk azt is, hogy a Moszkva téren BKV-alkalmazott strigulázta az áthaladó villamosokat, tehát a közlekedési társaság figyeli ezt a szokatlan vonalstruktúrát, és elképzelhető, hogy módosít rajta. Gyakori panasz, főleg az este utazók részéről, hogy a Savoya park felől jó néhány 18-as úgynevezett csonkamenetben csak a Döbrentei térig közlekedik, ezért az utasok ott hosszasan várakoznak az 56-os járatra. Már ebben a rövid időszakban is, a Móricz Zsigmond körtérről a Moszkva tér felé utazók közül többen átpártoltak a két viszonylat által is járt, ezért sűrűbbnek gondolt útvonalra, miközben a Döbrentei téren hoppon maradhatnak. Ezen a menetrendi megoldáson mindenféleképpen változtatni kellene! Szintén kívánatos lenne a Moszkva téri kettős megállóhely kialakítása is.

Érdeklődtünk a járművezetőknél, miként vélekednek a szokatlanul hosszú útvonalakról. A megkérdezettek mindegyike azt felelte, örül ennek a megoldásnak, mert háromszor fordul, és le is telik a műszak. Mint megtudtuk, ezen a két járaton általában a vezetőket pihentetik a végállomásokon, a szerelvényeket nem, így azok szinte egész nap közlekednek. Mindenkinek megvan a beosztása, mikor pihenhet, és utána melyik szerelvény vezetőjét köteles leváltania, és ismét forgalomba mennie.

Kertész István