Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Biobusz-próbajárat

Eddig büntették a használt sütőolajjal járó autósokat, de a szabálymódosításnak hála zöld utat kaptak az etanollal működő járművek. Egy ilyen, alternatív üzemanyaggal hajtott buszt állítottak próbaüzembe Kaposvárott.


E95-tel hajtott Scania-busz
Hiába festenek zöld csíkot a környezetbarátnak nevezett buszokra, ha azok alig látszanak a gázadáskor keletkező füstfelhőtől - a lestrapált dízelmotorok ontják magukból a káros anyagot. Metró- és villamosvonal értelemszerűen nem építhető bárhová, új trolivonal sincs kilátásban, maradnak tehát a belsőégésű motorral hajtott buszok mint a legcélszerűbb tömegközlekedési eszközök. Az alternatív üzemanyagok használata azonban itt is csökkentheti a környezeti terhelést.

Stockholmban másfél évtizede etanolt tankolnak a buszokba, jelenleg 389 ilyen jármű közlekedik, így ez a világ legnagyobb etanolbusz-flottája. Ennek köszönhetően a széndioxid-kibocsátás mintegy 160 ezer, a nitrogén-oxidoké pedig 546 tonnával csökkent évente a városban. A környezetvédelmi szempont mellett a gazdasági lehetőség is figyelemre méltó: a 85% etanolt és 15% benzint tartalmazó E85-öst és a 95% etanolból és 5% adalékból álló, dízelmotoros járművek számára készülő E95-ös üzemanyagot Svédországban fahulladékból, Brazíliában cukornádból állítják elő, de kukoricából és búzából is készíthető - ezek számára pedig a magyar termőföld az egyik legjobb.

A svéd Scania cég tavaly ősszel hazánkban is bemutatta bioetanol-üzemű autóbuszát, amelyet Kaposvárott állítottak napi forgalomba. A január közepéig tartó próbaüzem sikeresen zárult: a sofőrök élvezték a nyomatékos motor előnyeit, az utasok a nagy helykínálat és a csekély zajszint miatt dicsérték az alacsonypadlós járatot, amelynek üzemanyagáról csak a kipufogógáz pirított tökmagra emlékeztető szaga árulkodott.

Az etanollal üzemelő buszok másfélszer annyit fogyasztanak, mint dízelmotoros társaik, és a motorolajat is gyakrabban kell cserélni. Mivel azonban az etanol adómentes, 160-170 forintra jön ki literenkénti ára, nem kerül többe a környezetbarát buszok működtetése.

(Az alternatív üzemanyagokkal egy későbbi számunkban foglalkozunk részletesebben.)

Féjja Zsolt