Lakcímkártya és lakcímbejelentés

Lakcímkártya

A lakcímkártyák, vagy más néven lakcímigazolványok 2000. január 1-jétől léteznek, az okmányirodák készítik ezeket. Egy olyan kétoldalas, fóliázott hatósági igazolványról van szó, amelynek egyik oldala a lakcímet, a másik a személyi azonosítót (régi elnevezésében: személyi számot) tartalmazza.

Lakcímváltozás esetén a lakcímkártya kiadását a lakóhely vagy tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőnél vagy az okmányirodában lehet kérelmezni. A kártya kiváltása illetékmentes a személyazonosító igazolvány kiadására irányuló eljárásban, amenynyiben a kérelmező még nem rendelkezik lakcímigazolvánnyal. Nem kell fizetni akkor sem, ha a polgár személyiazonosító- számának (személyi szám) kiadásával vagy módosításával összefüggő eljárásra - ideértve a személyi azonosító megváltozását eredményező adatváltozást is -, lakcímbejelentéssel kapcsolatos eljárásra (lakóhely vagy tartózkodási hely létesítése, változtatása, megszüntetése) vagy az igazolványba tévesen bejegyzett adatok helyesbítésére kerül sor, illetve az igazolvány gyártáshibás.

Illetékmentes újszülötteknél az első lakcímkártya kiadása, illetve a költözéssel nem járó lakcímváltozás (például: házszám, illetve közterület nevének vagy jellegének változása). Kérelem esetén illetéket kell fizetni, ha az eljárás személyi azonosítót vagy lakcímet nem érintő adatváltozás miatt indult (például: névadat megváltozása, doktori cím bejegyzése), illetve amikor valaki a személyi számról kér igazolást. Ezekben az esetekben az eljárás illetéke ötszáz forint. Ugyancsak illetékköteles a kérelemre indult eljárás, ha a lakcímigazolvány megrongálódott, elveszett, ellopták, megsemmisült. A lakcímkártya pótlásáért ilyenkor egységesen ezer forintot kell fizetni.

Az illetéket minden esetben a Magyar Államkincstárnak, postai úton, csekken kell fizetni. A postai feladóvevényt az eljárás során le kell adni az okmányirodán, így igazolva a befizetést. A lakcímváltozás bejelentésén kívül a lakcímkártyával kapcsolatos ügyintézést bármelyik okmányirodában el lehet végezni.

Lakcímbejelentés

A XII. kerületi polgármesteri hivatalban a lakcímváltozás bejelentése az ügyfélszolgálaton történik. A be- vagy kiköltözést követő három munkanapon belül köteles az állampolgár lakóhelyének, illetve tartózkodási helyének címét az illetékes jegyzőnél lakcímbejelentő lap kitöltésével bejelenteni. A változás bejelentése minden esetben illetékmentes.

Tartózkodási hely megszűnését a lakóhely szerint illetékes jegyzőnél is be lehet jelenteni. Ilyenkor a kijelentkezéssel egyidejűleg újabb tartózkodási hely nem létesíthető. Lakcímbejelentést személyesen, illetve törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján lehet kérelmezni. Több együtt költöző hozzátartozó esetében a bejelentést (mindnyájukra vonatkozóan) az egyik bejelentésre kötelezett is teljesítheti.

Az eljárás megindításához szükség van érvényes személyazonosító okmányra (személyazonosító igazolvány, útlevél, kártya típusú vezetői engedély) és a kitöltött lakcímbejelentő lapra. Amennyiben a kérelmező rendelkezik lakcímkártyával, azt az eljárás során be kell szolgáltatnia, ha elveszett, akkor a lakcímigazolvány pótlása után az ezer forint illetéket ki kell fizetnie.

A lakcímbejelentéshez szükséges a lakás tulajdonosának vagy a használatára egyéb jogcímen jogosultnak a hozzájárulása (a szállásadó aláírása a lakcímbejelentő lapon), valamint a jogcím igazolására szolgáló okirat (például: tulajdoni lap, adásvételi vagy bérleti szerződés) bemutatása.

(k.)