Szigorú pénz-visszafizetési szabályok online-vásárláskor

Miközben folyamatosan bővül az online-kereskedelem, virágkorukat élik a csomagküldő szolgálatok, internetes és teleshopok, a rendelkezések ismeretének hiányában reklamáció esetén csak kevesek tudják érvényesíteni jogaikat. Pedig az úgynevezett távközlő eszközökön keresztül történő vásárlásra a szokásosnál is szigorúbb fogyasztóvédelmi szabályok vonatkoznak.

A legtöbb vita a "látatlanban" megvásárolt áru visszaadását kíséri. Mivel a vevőnek nincs lehetősége előzetesen kipróbálni a terméket, sokszor csak a kiszállítást követően szembesül annak tulajdonságaival. Éppen ezért, védve a vásárlók érdekeit, a vonatkozó szabályozás szerint üzleten kívüli vásárlás esetén a vásárló az áru készhez vételétől számított nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől.

Ebben az esetben az értékesítő köteles a már kifizetett összeget haladéktalanul, de legkésőbb az elállást követő harminc napon belül a fogyasztó számára készpénzben vagy átutalás formájában visszatéríteni. A kereskedő tehát nem kötelezheti a vevőt, hogy nála vásárolja le a visszakapott összeget, ahogy kupont sem adhat készpénz helyett. A fogyasztót terheli viszont a termék visszaszolgáltatásának költsége.

Fontos tudnivaló, hogy a távollévők között kötött szerződésekről szóló kormányrendelet értelmében akkor is el lehet állni a vásárlástól, ha a terméket már kibontották. A csomagolás érintetlensége egyedül hang- és képfelvétel, illetve számítógépes szoftverek esetében feltétele az áru visszavételének.

(MM)