Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

TAJ kártya igénylése

 
A társadalombiztosítási azonosító jel (taj-szám) a személyeket azonosító kód az egészségügyi, a szociális és a társadalombiztosítási (egészség- és nyugdíjbiztosítási), valamint a magánnyugdíj-rendszerrel kapcsolatos nyilvántartásokban. A taj-számot egy bankkártya méretű hatósági igazolvány, a taj-kártya tartalmazza.
 
Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) által képzett azonosító mellett a kártyán tulajdonosának családi és utóneve, születési ideje, a kiállítás kelte, valamint a kiállító egészségbiztosítási szerv bélyegzője is megtalálható. A taj-kártyára a társadalombiztosítási ellátások igénybevételéhez van szükség, a hatósági igazolványt az OEP első alkalommal díjmentesen állítja ki a jogosult részére. A taj-kártyát bevezetésekor az OEP hivatalból küldte meg a nyilvántartásában szereplők részére. Új jogosultság esetén a hatósági igazolvány a lakó-, illetve tartózkodási hely szerint illetékes megyei (fővárosi) egészségbiztosítási pénztárnál igényelhető. Az ügyintézéshez szükség van egy igénylőlap kitöltésére, illetve a személyi igazolvány és a lakcímkártya bemutatására. A taj-számmal nem rendelkező és Alkalmi Munkavállalói Könyvet igénylő személy részére az egészségbiztosítási pénztár az Alkalmi Munkavállalói Könyvet kiállító munkaügyi központ kérelmére képezi a taj-számot. Újszülöttek számára már születéskor, a kórházban kapott formanyomtatvány kitöltésével igényelhető taj-kártya. Kórházon kívüli szüléskor az igénylőlapot az anyakönyvvezető biztosítja. Az igényléseket az anyakönyvvezető küldi meg az illetékes egészségpénztárnak, amely általában egy hónapon belül postán juttatja el a szülő vagy gondviselő részére az elkészült taj-kártyát.
 
Lehetőség van a helyszíni ügyintézésre, ezzel a postai út kikerülésére is, azonban fontos tudnivaló, hogy újszülött számára az egészségügyi szolgáltatások a szülést követő hat hónapig taj-kártya nélkül is térítésmentesen igénybe vehetők. Szintén díjmentes a kártya cseréje, amennyiben az igénylés adatváltozás vagy az adatok pontosítása miatt történik, illetve ha a régi igazolványban szereplő adatok tévesek. Lényeges, hogy bármilyen, a kártyán szereplő adat megváltozásakor azonnal cseréltessük le régi taj-kártyánkat! A változások bejelentése sok kellemetlenségtől kíméli meg az igazolvány tulajdonosát, ugyanis a társadalombiztosítási ellátások igénybevételekor ellenőrzik a taj-kártyán és valamely személyazonosításra alkalmas más hivatalos okiratban szereplő adatok egyezését. Ha a hatósági igazolvány cseréjére annak elvesztése, megrongálódása vagy ellopása miatt kerül sor, az igénylő 2200 forintigazgatási szolgáltatási díjat köteles fizetni. Az új taj-kártya az egészségbiztosítási pénztárnál vehető át, vagy kérésre elküldik az igénylő címére. A taj-kártya a belföldi szolgáltatások igénybevételekor használható. A magyarországi egészségügyi ellátásra jogosult személy Európai Unió területén való ideiglenes tartózkodása során szükségessé váló egészségügyi ellátásra szóló jogosultságát az Európai Egészségbiztosítási Kártya igazolja, amely a tartózkodási hely szerint illetékes egészségbiztosítási pénztárnál – első alkalommal díjmentesen – váltható ki.