Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Teret a fénynek!

Innovatív, ötletes és kényelmes. Ilyennek képzelünk el egy igazi francia egyterűt. A Citroën C4 Picassóra mindhárom jelző tökéletesen illik.


Jellegzetes, mutatós Citroën-forma
Nagyobb tér, ötletesen variálható ülések - nagyjából ennyivel tudott többet az 1996-ban megjelent Renault Mégane Scénic a többi kompakt autónál, és ez elég is volt az egyterű hihetetlen sikeréhez. Sorra mutatták be a konkurensek hasonló modelljeiket, ma pedig annyira zsúfolt a kategória, mint a bevásárlóközpontok parkolói karácsony előtt. Mindenkinek valami újat kell mutatnia, ha vastag szeletet szeretne a piaci tortából.

A Citroën C4 Picasso valóban újat hoz. Elődje, a Xsara Picasso is gyártásban marad, ezért a C4-es egyterűjét kicsit felhizlalták, és némileg tehetősebb közönségnek szánják. Ami sokkal lényegesebb: az autót zseniális megoldások jellemzik. A legfeltűnőbb ezek közül a hatalmas szélvédő - ha ennél több üveg lenne a vezető körül, villanykörtében érezhetné magát. Így viszont csodálatos a kilátás, és fényből is alig van kevesebb. Nincs többé nyaktekergetés az út fölé nyúló jelzőlámpát fi gyelve, nincs fejmozgatás a tetőoszlopok mögötti teret kémlelve.

Egy szép tavaszi napon megtett próbaút talán elég is lehet a vásárló megszerzéséhez. De a Citroën biztosra akart menni.

Ha már előszeretettel emlegetik fényterűként az új Picassót, hát gondoskodtak róla, hogy ne csak világosság, hanem hely is legyen benne. A kéziféket a két első ülés közül a műszerfal tetejére száműzték, immár ez is elektronikusan működik. A kézi váltókar maradt a szokott helyén, az automata változatoknál viszont az előválasztó kar a kormány mögé került, oda, ahol a Citroën DS-nél is volt ötven évvel ezelőtt. A középkonzolról a műszerfal két oldalára helyezték a klímaberendezés kapcsolóit, így teljesen szabad az átjárás az első ülések előtt.


Több mint öt négyzetméter a Picasso üvegfelületeinek összege
Kényelmesen elférni a második sor három különálló, egyenként dönthető, csúsztatható ülésén is - ez nem meglepő. A C4 Picasso azonban - eltérően a Xsara Picassótól - hétszemélyes, ami az alsó-középkategóriás egyterűeknél alkalmazott általános képlet szerint öt átlagos felnőttre és két mazochista pálcikaemberre méretezett belteret jelent. De nem ennél a Citroënnél: egy mozdulat, és felcsapódnak a második sor szélső székeinek ülőlapjai, majd az egész ülés előretolható, így nem csak a gumicsontozatúak tudnak kényelmesen beülni hátra. Ha nem is olyan, mint egy sofőrős limuzinban, de a szokottnál jobban el lehet férni, viszonylag nagyok az oldalablakok, így a fényterűség sem csorbul.

Mindenképpen meg kell említeni néhányat a C4 Picasso különleges felszerelései, szolgáltatásai közül. Ilyen például a parkolóhely méretét felmérő rendszer, amely a két autó közti hely mellett elhaladva megnézi, hogy befér-e a 4.59 méteres Citroën, és ha igen, mennyire könnyen. A hangulatvilágítás-csomag megrendelésével összesen 32 fényforrás biztosítja a beltér narancssárgás derengését: a műszerfal borítóeleme alatt, az ajtóbetétekben led-sorok világítanak, az első ajtózsebek a kéz közelítésére világosodnak meg, és az első ülések hátuljáról lehajtható asztalkáknak is jutott külön olvasólámpa. Természetesen a Picassóhoz is rendelhető a más Citroënekben már korábban bemutatott sávelhagyásra fi gyelmeztető rendszer vagy a bixenon kanyarfényszóró.

A C4 Picassót méretében és árában is a Xsara Picasso és a C8-as nagy egyterű közé pozícionálták. A kapható legkisebb, 1.8 literes benzinmotorral 5.7 millió forintba kerül a biztonsági és kényelmi tételeket elég bőségesen tartalmazó Citroën, bár légkondicionáló csak az 5.95 milliós Tendance kivitelhez jár. Ennél kereken egymillió forinttal drágább az azonos felszereltségű, az autóhoz sokkal jobban illő 138 lóerős dízelmotorral. Ár/érték arányát tekintve jó ajánlat - más fényterű pedig úgysincs a piacon.

Féjja Zsolt