Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Toyota Corolla - jubileumi világkedvenc

Nem utánérzés, hanem teljesen új koncepció a világ legnagyobb példányszámban eladott autójának tizedik generációja. A Toyota Corolla persze régi értékeit is megőrzi.


Nagyok a lemezfelületek, ezért a 16 colos kerekek
sem tűnnek nagynak. A csomagtartó 450 literes
Ismerjük az autógyártók trükkjeit, hogy valójában semmi újat nem hozó modelleket forradalminak tüntetnek fel, gondos munkával kitalálnak valami jelentéktelen szempontot, amely alapján az ő autójuk a legjobb. A csel gyakran bejön, de a sajtóanyag olvasása közben gyakoribb reakció a mosolygás, mint az őszinte csodálat. Bizonyos adatokkal viszont nehéz vitatkozni: például azzal, hogy a Toyota Corolla a világ legkedveltebb modellje. 1966-os megszületése óta több mint 32 millió darabot adtak el belőle, a most leköszönő kilencedik generációt az öt kontinens 16 országában gyártották, és száznegyven piacon értékesítették.

Ezek után felesleges magyarázni, milyen fontos stratégiai modellje a Corolla a japán cégnek. Ha a világ minden táján sikeresek akarnak maradni, kerülni kell a meghökkentő részleteket. A reklámkampányoknak és a statisztikáknak köszönhetően a típus valóban a megbízhatóság mintapéldánya, de egy-egy szokatlan, extravagáns megoldással még el lehet űzni a "majdnem vevőket" a szalonokból. A 2002-től gyártott Corolla annyira semlegesen nézett ki, hogy attól kellett félni, esetleg nem veszik észre. A hazánkban február elejétől kapható új modell némileg szakít a hagyományokkal.


Jól áttekinthető a műszerfal
Aki meghökkentő japán kompaktot akar, Toyota helyett vegyen inkább Honda Civicet, de már a Corolla sem illethető a semmilyen jelzővel. A mai formai divatnak megfelelően kicsit megnyújtották az első lámpatesteket, a karosszéria dinamikát sugároz. A külső megújulásánál jelentősebb változás, hogy a prémiumszegmens felé tolták az autót, vagyis a drágább, elegánsabb és igényesebb márkáknak is versenytársat állítottak vele.

Hasonlóan lényeges változás az új padlólemez felhasználása: a kifutó modellhez képest nem változott a kocsi magassága, de 13 centiméterrel hosszabb és 5 centivel szélesebb lett, jótékonyan befolyásolva ezzel a helykínálatot. A típust az eddigi Corollákkal ellentétben eleve négyajtósnak tervezték; az alsó-középkategóriás ferdehátúak kedvelői Auris néven találnak maguknak valót a Toyota kínálatában, a kombi Corolla pedig teljesen megszűnik (a sajtóbemutatón azért sejttették, hogy hamarosan megjelenik egy hasonló kategóriájú kombimo dell).


Mindhárom hátsó üléshez
rögzíthető gyerekülés
Az új stratégiával elkerülték a legjobban a Renault Thalián megfigyelhető szörnyű példát, ahogyan formás ferdehátúból ormótlan farrész hozzátoldásával rémisztően amorf és elképesztően aránytalan autót teremtenek. A Corolla ezzel szemben harmonikus, és a maga visszafogott módján még tetszetősnek is mondható.

"Az egy kategóriával feljebb" alapelvnek megfelelően nagy figyelmet fordítottak a felhasznált anyagok minőségére. "Még egy kis odafigyelés azért jól jött volna" - gondoljuk a filléres műanyag belső ajtókilincs megfogásakor. A csomagtérnél nem követték el ugyanezt a hibát, az ajtón ugyanis belül egyáltalán nincs kilincs, marad tehát a kézkoszolós megoldás - bosszantó apróság.

Pedig az autó ezeket leszámítva valóban figyelemreméltó felszereléseket tartalmaz, vagy tartalmazhat felárért. A Smart Entry & Start nevű rendszer az egyik legpraktikusabb közülük: a kulcsot elő sem kell venni az ajtónyitáshoz, és a motor is gombnyomásra indul. Az audiorendszer már az alapváltozatban is képes mp3-as és wma fájlokat lejátszani, a Toyota ezzel nem titkoltan a fiatalabb vásárlók felé nyit. A motorkínálat sem csak nagypapás autókázást tesz lehetővé: a várakozások szerint a kétféle benzines közül a nagyobbik, 1.6 literes VVT-i lesz a sláger, amelynek 124 lóereje és már alacsony fordulatnál rendelkezésre álló nyomatéka meggyőzően mozgatja a négyajtós karosszériát. A belépőmotor, az 1.4-es VVT-i 97 lóerős, a dízelek 90 és 125 lóerős verzióban kaphatók, utóbbihoz öt- helyett hatfokozatú kézi váltó jár. Illik még szót ejteni a biztonságról: a Corolla alapáron négy légzsákkal védi utasait, de akár kilenccel is rendelhető, a gyáriak reményei szerint az Euro-NCAP törésteszten a legjobb minősítést kapja majd az autó, és várhatóan a gyalogosok védelméért tett erőfeszítéseket is értékelik majd a próbán.

Az új Toyota Corolla 3.91 millió forinttól kapható (1.4 VVT-i), az 1.6 benzines felára 410, a kisebb dízelé 490 ezer, a nagyobbé húzós, 1.17 millió forint. Aligha szakad meg a negyvenéves sikertörténet.

Féjja Zsolt és Rózsár Lilian