Volvo S80 - a luxusautó svédül

A skandináv autógyártás valamennyi jellegzetessége megfigyelhető az új Volvonagyautón. Az S80-as biztonságos, kényelmes, célszerű, és immár formájával sem marad le a presztízslimuzinok mezőnyétől.


Lágyabb, finomabb, kecsesebb az új S80-as formája.
Elölről kevésbé karakteres
Mercedes, BMW, Audi - a német presztízsgyártók felsőkategóriás autói a világ legjobbjai között vannak. Persze drágák, ám minőségük, kényelmük, technikai és biztonsági szintjük kiemelkedő. Rengetegen sóvárognak utánuk, mások viszont megengedhetnék maguknak, elismerik erényeiket, mégsem ezekből a márkákból választanak.

Ezekhez az autókhoz ugyanis általában negatív kép kapcsolódik - főleg az olyan országokban, ahol egy átlagos fizetésért dolgozó munkavállalónak fél évszázadig kellene gürcölnie, hogy megvásárolhassa őket. Változó, mikor melyik számít leginkább gengszterautónak közülük, de pénzbehajtók, fehérgalléros bűnözők és (a közvélemény szerint hasonló megítélés alá eső) politikusok nemigen képzelhetők el más kocsiban. Azért egyáltalán nincs sajnálatra méltó helyzetben, aki luxusszolgáltatásokat nyújtó autót szeretne, de tudatosan távol akar maradni az említett németekhez tapadt rossz mondanivalótól. Vehet például egy Volvo S80-ast.


Minden kézre esik a Volvo-belsőben
Az előző generációs S80-assal mutatta be új formavilágát a Volvo. A kocsi kétségtelenül karakteres volt, valahogy azonban kicsit darabosnak tűnt a finom vonalvezetésű presztízsautók között. Az új modell megtartotta elődje jellegzetességeit, a karosszéria teljes hosszán végigfutó vállat, de külseje harmonikusabb, lekerekítettebb - veszített egyéniségéből, szemből például olyan, mint egy Audi, ám összességében jobban néz ki, nincs az a luxusparkoló, ahol pironkodva kellene megállni vele. Mérete tekintélyt parancsol, az említett német márkákat sújtó megvető pillantásoktól viszont mentesül gazdája, és a véleményét karcolással vagy köpködéssel kifejező járókelőktől sem kell annyira tartania.

Nem csorbul a nagyautós élmény: a 4.85 méter hosszú, tükrökkel együtt két méter széles S80-asba ülve nemcsak tudni, látni és érezni is a kocsi kiterjedését, súlya a valós másfél tonnánál több száz kilóval többnek tűnik. A vastag ajtót becsukva hatalmába keríti az embert a sérthetetlenség érzete. A Volvo évtizedek óta a biztonság szinonimája, a csúcsmodellnél pedig végképp mindent bevetettek a bent ülők és a közlekedés többi résztvevőjének testi épsége érdekében.


480 literes a csomagtartó
Deformációs zónákra osztották a kocsi elejét, a lökhárítótól az utastér felé egyre kevésbé torzuló anyagokat használnak; a hagyományos karosszériaacél mellett nagy, extra nagy és ultra nagy szilárdságú acélt alkalmaztak, hogy minél jobban el tudják vezetni az ütközés energiáját. Baleset esetén a pedálok öszszecsuklanak, a kormány előre programozottan mozdul el. Az oldallégzsákoknak a csípő és a mellkas védelmére külön kamrájuk van: mivel a csípő nagyobb erőbehatást visel el, mint a mellkas, ezért az alsó kamrát ötször nagyobb nyomással lehet felfújni, mint a felsőt. Ráfutásos ütközésnél az első ülések hát- és fejtámlája követi az előrelendülő, majd visszacsapódó test mozgását, és hasonlóképpen fogja fel az energiát, mint amikor egy labdát kapunk el.

Az S80-as tervezésénél a gyalogosok és a kerékpárosok védelmére is figyeltek: a puha lökhárító csökkenti a lábsérülés veszélyét, a motorháztető alatti méhsejtstruktúra elosztja, illetve elnyeli az energiát, esélyt adva a ráeső szerencsétlennek. A Volvo rendkívüli biztonságát fokozva holttér-figyelő, a kellő követési távolságot akár lassítással is megtartó, illetve az autó előtt haladó másik kocsi hirtelen fékezésére figyelmeztető rendszer is rendelhető.

Külsejével harmonizál az S80-as belseje is. A különlegesen vékony középkonzolon kívül meglepő megoldásokat hiába is keresnénk, a klasszikus skandináv formatervezési hagyományoknak megfelelően nincsenek feltűnő, öncélú dizájnelemek, az egyszerűség és a funkcionalitás előtérbe helyezése eleganciát sugároz. A kategóriában természetes és a Volvónál is általános, hogy az ülések felárért akár elektromosan is állíthatók és fűthetők, ezek szellőztetése viszont újdonság a márkánál. A kényelem mellett utasai egészségére is ügyel a svéd autó: nemsokára Tiszta Belső Zóna Csomag néven lehet majd olyan rendszert rendelni, amely - miután távirányítóval kinyitották az ajtózárakat - egy percig szellőzteti az utasteret, így a levegő olyan minőségű lesz, amelyet a Svéd Asztma- és Allergiaszövetség is elfogad.

Szép, biztonságos, kényelmes tehát az új S80-as Volvo - de milyen vezetni? A jellegének megfelelő nyugodt, elegáns vonuláshoz kitűnő partner az autó; akár 315 lóerős, V8-as benzinmotorral is megvásárolható, de nem illik hozzá a vad száguldás. A kellemes, szükség esetén dinamikus haladáshoz pedig az általunk kipróbált 185 lóerős, D5 jelű dízelmotoros változat is kitűnő; érdemes hozzá megrendelni a hatfokozatú, kézzel is kapcsolható automata váltóművet.

Jól jár, aki német presztízsautó helyett Volvót választ: az S80-asnak ugyanis nemcsak a filozófiája, hanem az árképzése is barátságos, és bármilyen hihetetlen, elődjénél kevesebbe kerül a korszerűbb, jobban felszerelt új modell: 9.79 millió forintért válhatunk S80-tulajdonossá (163 lóerős, dízelmotoros változat Kinetic felszereltséggel). A tesztautóhoz hasonló, bőrülésekkel, navigációs rendszerrel, automata váltóval, 12 hangszórós hifi vel, napfénytetővel és számtalan egyéb biztonsági és kényelmi felszereléssel 15 milliót közelíti az ár. Mégsem vált ki gyűlölködő vagy irigy pillantásokat.

Féjja Zsolt