Zöldség és gyümölcs minden mennyiségben

A zöldség- és főzelékfélék, valamint a gyümölcsök többsége energiaszegény, a hüvelyesek és az olajos magvak kivételével. Jelentős a víztartalmuk (75-95%), ami szükséges a szervezet vízháztartásának egyensúlyához. Nem növelik a zsír- és koleszterinszintet, sóban szegények, de gazdag forrásai az értékes, betegségmegelőző hatású élelmi rostoknak, vitaminoknak és ásványi anyagoknak.

Zöldség és gyümölcs...
Naponta három marék zöldséget, gyümölcsöt együnk! Reggelire például zöldpaprikát, paradicsomot, uborkát. Tízóraira bármilyen gyümölcsöt nassoljunk. Ebédre jöhet egy kis főzelék, párolt, rakott vagy töltött zöldség salátával.

Egészségtippek:
– A zöldségeket és a gyümölcsöket, ha lehet, hámozás nélkül, nyersen fogyasszuk, az értékes vegyületeik közvetlenül a héj alatt helyezkednek el.
– A nyersanyagokat lehetőleg ne áztassuk hosszú ideig, csak közvetlenül a tálalás előtt kockázzuk fel, reszeljük le őket. A vitaminveszteséget  elkerülhetjük, ha gyümölcssaláta készítésekor citromlét használunk.
– Vízben főzött zöldségek főzőlevét használjuk fel például levesek, főzelékek, mártások, turmixok készítésénél, mert az ásványi anyagok és a vitaminok jelentős része kioldódik a főzővízbe. A C-vitamin zöme hő hatására elpusztul, de a zsírban oldódó vitaminok és ásványi anyagok megmaradnak.
– Az elkészült ételt közvetlenül a tálalás előtt szórjuk meg friss fűszernövényekkel, például zöldpetrezselyemmel, zellerzölddel, így azok vitamintartalma megmarad.
– Fogyasztás előtt dúsíthatjuk az ételt nyers, reszelt zöldségekkel, friss gyümölccsel, így pótolható az ételkészítés során bekövetkezett vitaminveszteség.
– Leves helyett időnként fogyasszunk frissen préselt gyümölcs- és zöldségleveket.
– A gyümölcs, a cukormentes aszalt gyümölcs kiváló édesség lehet.
– Friss termékeket két-három napon belül fogyasszunk el.


(Forrás: Egyem vagy ne egyem? Az Országos Egészségfejlesztési Intézet kiadványa)