BKV-val 270, Volánbusszal 125 forint

A BKV 2008. január elején bevezetett új díjszabása néhány fura helyzetet is előidézett. Az éjszakai jegy kérdésével az országos sajtó is sokat foglalkozott, azonban akad „érdekesség” helyi szinten is.

Idézzük fel a legfontosabb változásokat! Az átlagos emelés 13%-os volt, de a bírságok 20%-kal növekedtek (a helyszíni 6 ezer, csekken befi zetve 12 ezer forint), míg az éjszaka utazóknak 350 forintot kell fizetniük a jegyért – a korábbinál több mint 50%-kal többet.

A vonaljegy 270, a metrószakaszjegy 220, a napijegy 1550, a 10 darabos gyűjtőjegy 2350 forintba kerül. A teljes árú bérlet 8250, a tanuló-nyugdíjas bérlet 3250 forint. Ezek egyesített változatai, amelyek a város határain belül a MÁV és a Volán elővárosi járataira is érvényesek, 9050, illetve 3550 forintot kóstálnak.

Nem változtak a környéki vonaljegyek árai, mert a fővárosi közgyűlésnek nem volt kizárólagos ármegállapító joga. Így például a 22-es busz budakeszi szakaszán (Korányi intézet–Budakeszi, Táncsics Mihály utca) továbbra is csupán 125, illetve 62 és 12 forintba kerül az utazás, és ugyanennyit kell fi zetnie annak is, aki budapesti BKV-bérlettel továbbutazik Budakeszire. A 270 forintos vonaljegy és a gyűjtőjegy továbbra is lehetővé teszi a BKV agglomerációs vonalainak akár végállomástól végállomásig való teljes beutazását is. A környéki vonaljegyeket nem a vezetőnél, hanem a BKV-pénztárakban, a többi jegyhez hasonlóan elővételben kell megvenni, és a járművön felszállás után vagy az érvényességi területre való érkezéskor kezelni.

BKV-val 270...
Csak megszokásból?

A Volán-társaságok és a MÁV Zrt. nem emelték az árakat, így a budapesti és az agglomerációs tarifák között igen jelentős különbség alakult ki. A főváros agglomerációjában a tanulók és bizonyos feltételekkel a nyugdíjasok fél áron, egyes betegségben szenvedők és kísérőik 90%-os kedvezménnyel utazhatnak, de ahogy a városhatárhoz érnek, megszűnik számukra ez a kedvezmény, és a távolságarányos utazást felváltja az elmúlt években többször és igen jelentős mértékben emelt egységes, a megtett távolságtól független viteldíj.

Nézzünk egy példát! A Volánbusz Zrt. járatain a Széna tértől a budakeszi városházáig, amely lényegében a falu utolsó előtti megállója, 200 (diákoknak 100) forintba kerül a jegy, míg ugyanez az út a zsúfoltabb és lassabb 22-es autóbuszon egységesen 270 forint. Még szembetűnőbb az aránytalanság, ha a Széna tér–Vízművek, Szent János kórház–Dénes utca vagy a Budagyöngye–Szépjuhászné (Ságváriliget) szakaszt nézzük, mert itt a teljes árú jegy 125, a diák 62 forintba kerül. A fogyatékosok és kísérőik mindössze 20, illetve 12 forintot fi zetnek – a 22-es autóbuszon pedig ugyanúgy 270 forint az utazás.

A teljesség kedvéért meg kell említeni, hogy a helyközi buszok a városiakhoz képest jóval ritkábban járnak, de a Budakeszi úton nyolc úgynevezett elővárosi viszonylat közlekedik, ezért együttes menetsűrűségük már elfogadható. (Csak Budakeszinél ágaznak el.) Ebből is látható, csupán a megszokás tartja fenn a 22-es vonalcsalád igen jelentős forgalmát. Az azonban nem lehet cél, hogy a 30-60 kilométerre járó buszokon az első 5-10 kilométeres szakasz zsúfoltságát követően félig üresen fussanak tovább a kocsik csak azért, mert sokan rájönnek a lényegesen olcsóbb utazás lehetőségére.

Kertész István