Az édességek helye a táplálkozásban

A helyes táplálkozás, amellett, hogy biztosítja a szervezet energia- és tápanyagszükségletét, szerepet játszik az egészség megőrzésében és a betegségek megelőzésében is. Változatosan, az arányokat betartva étkezzünk, s jegyezzük meg: nincs jó vagy rossz étel!

A táplálkozás megelőző hatása köszönhető részben a vitaminoknak, az ásványi anyagoknak, az élelmi rostoknak, valamint a növényi élelmiszerekben található hatóanyagoknak. Egészségünk és jó erőnlétünk megőrzéséhez tizenháromféle vitaminra, tizenhatféle ásványi anyagra, szénhidrátokra és fehérjékre, valamint zsírokra van szükségünk. Az ételféleségek tápanyag-összetétele különböző, és önmagában egyik sem tartalmazza kellő mennyiségben mindezeket az összetevőket, ezért a tápanyagok optimális beviteléhez változatosan, a megfelelő arányokat betartva kell étkeznünk.

Nincs jó vagy rossz étel, csak rosszul összeállított étrend. A szélsőségektől mentes, vegyes táplálkozás azt jelenti, hogy mindenféle élelmiszer fogyasztása megengedett (sőt egyeseké nélkülözhetetlen is). Ideális, ha a mindenki által egészségesnek tartott zöldségek és gyümölcsök fogyasztása mellett étrendünk tartalmaz tejterméket, húst, halat, tojást, gabonaféléket, cereáliákat, hüvelyeseket, olajos magvakat, főző- és kenőzsiradékot, valamint ha a vegyes táplálkozásban mindezek mellett még az édesipari termékek is helyet kapnak.

Miért van szükségünk szénhidrátokra? A tápanyagok közül a szénhidrátok azok, amelyek rövid távon is meghatározzák teljesítőképességünket, fizikai állapotunkat és hangulatunkat. A szénhidrátok az izmokban és a májban raktározódnak glikogén formájában, így meghatározó szerepük van a megfelelő energia-egyensúly megteremtésében, amit a szénhidrátfelvétel és a fizikai tevékenység aránya határoz meg.

Az édességek helye...
Egy-egy szelet torta beleférhet az étrendbe

A szénhidrát a legkönnyebben hozzáférhető energiaforrás, az emberi szervezet energiaszükségletének mintegy 50-55 százalékát kell fedeznie. Számos élelmiszer összetevője, egyebek között megtalálható a kenyérben, a burgonyában, a rizsben, a tésztában és az édességekben. A szénhidrátok legismertebb formái a tejcukor (laktóz), gyümölcscukor (fruktóz), répacukor (szacharóz), szőlőcukor (glükóz), valamint a gabonákban, zöldségekben, rizsben, burgonyában található keményítő. A cukrok és keményítők egyaránt 4 kalóriát (17 kJ) szolgáltatnak grammonként. A cukrok könnyen emészthető, egyszerű vegyületek. A keményítők esetében ez akkor igaz, ha azokat főzött formában fogyasztjuk. A keményítőket „komplex szénhidrátnak” is nevezik, jellemzőjük, hogy glükózmolekulák hosszú láncaiból állnak. A keményítőt a szervezet csak glükóz formájában tudja hasznosítani.

A nagy szénhidráttartalmú ételek, mint a kenyér, a gabonaés a burgonyafélék, a közhit szerint hizlalnak. A zsíros ételekhez viszonyítva azonban ez sokkal kisebb mértékű, hiszen a szénhidrátok grammonként kevesebb energiát szolgáltatnak, mint a zsírok. Továbbá sokkal jobban laktatnak, így túlzott mennyiségben nemigen fogyaszthatók. Az elhízás akkor következik be, amikor az elfogyasztott táplálékkal az összes energiabevitel nagyobb, mint a szervezet által felhasznált energiamennyiség.

Az édességek fogyasztásakor fontos szempont, hogy az édesség lehetőleg ne a főétkezést helyettesítse, hanem inkább az étkezések (például ebéd) után, záró fogásként, desszertként kerüljön az asztalra, és egy adag ne egy egész tábla csokoládé, csomag cukorka vagy egy fél torta legyen, hanem egy kis szelet csoki, egy-két szem cukorka, egy szelet sütemény. Érdemes figyelmet fordítani arra is, hogy az édességek fogyasztása ne legyen mindennapos, hetente csak egy-két alkalommal szerepeljen az étrendben.

Barabás Juli