Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Fogassal a Moszkva térről a Normafáig

Ha az önkormányzat tervei megvalósulnak, néhány éven belül a jelenleginél gyorsabb, biztonságosabb és komfortosabb kocsik közlekednek majd a fogaskerekű meghosszabbított útvonalán. Az elképzelések szerint a villamossíneket is használni képes szerelvények a Moszkva tér és a Normafa között szállítanák az utasokat.

Pokorni Zoltán polgármester a fogaskerekű városmajori állomásán tartott sajtótájékoztatón emlékeztetett arra, hogy a fogaskerekű korszerűsítésének ötletét a BKV és a főváros is támogatja, a finanszírozás várhatóan uniós forrásokból valósul meg. Emellett pályázni lehet a Svájci Alaphoz is, amelyet kifejezetten infrastrukturális fejlesztések támogatására hozott létre a fogaskerekű első kocsijait is szállító svájci kormány.

Mivel a Városmajor és a Moszkva tér között a villamossíneket használná a fogaskerekű, olyan szerelvényekre van szükség, amelyek képesek mindkét síntípuson közlekedni. Bár hosszabb pályán járna, a nagyobb menetbiztonságra képes kocsiknak köszönhetően az új fogas alig húsz perc alatt tenné meg a Moszkva tér és a Normafa közötti távot. A modern, gyors és kényelmes fogaskerekű talán képes rávenni a kirándulókat, hogy ne kocsival induljanak el, ne a turistaösvények, szánkóés sípályák közelében parkolják le autóikat, hanem a tömegközlekedést használják. Javulhatna a sínek közelében lakók életminősége is, hiszen az új szerelvények a mostaninál lényegesen csendesebben közlekednének.

Fogassal a Moszkva térről
A terv uniós forrásból valósulhat meg

A rekonstrukció és a pálya meghosszabbítása a kirándulóknak is előnyt jelent, hiszen a közlekedési csomópontnak számító, metrókapcsolattal rendelkező Moszkva térről kényelmesen, dugók nélkül juthatnak el a budai hegyekbe. A szerelvényeket ráadásul a Szépilona kocsiszín is fogadni tudná, így új közösségi funkciót kaphatna a városmajori üzemi terület. A fogaskerekű megújításának első lépéseként a hegyvidéki önkormányzat már most hétmillió forinttal támogatja a peronok, megállóhelyek csúszásmentesítését, így hozzájárulva az utazási biztonság erősítéséhez.

Régen a hegyvidék egyetlen közlekedési eszköze volt a fogaskerekű, ma a helyi lakosok mellett elsősorban a turisták használják – hangsúlyozta Somodi László, a BKV Zrt. közlekedési vezérigazgató-helyettese. Hétvégi napokon és kirándulóidőben az ötezret is meghaladja a szállított utasok száma, ami a jelenleginél gyorsabb és korszerűbb járműveket igényelne. Ezért is támogatja a BKV a hegyvidéki önkormányzat kezdeményezését, hiszen a fogaskerekű rekonstrukciójával tovább erősödne a városon belüli, környezetbarát kötöttpályás közlekedés.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint évszázados igény válna valóra a pálya meghosszabbításával, ennek azonban együtt kell járnia a teljes vonal felújításával, hiszen erre legutoljára harmincnégy éve volt példa. A modern kor követelményeinek minden téren megfelelő fogaskerekű Vitézy szerint végre valódi alternatívát jelentene az autósoknak, és esély nyílhat arra, hogy megszűnjenek a dugók a hegyi utakon.

mm