Fuvolázik és fél lábon áll

A Városmajori Szabadtéri Színpadon lépett fel a nyári szezon vége felé Péter János, az ifjabb generáció talán legizgalmasabb magyar popzenésze. A Shannon.hu „keltaír rockzenekar” fuvolása szuggesztív egyéniség, vérbeli showman. A pódiumon hangszerével bűvöli a közönséget, s ha olykor transzba esik saját muzsikájától, az egyik lábát maga alá hajtogatja. Mintha a Földtől készülne elszakadni a felső hangok szárnyain.

A sajtóban valaki egyszer azt írta, Péter János egy valódi „ír úr”. Tiltakozik ellene.

– Tősgyökeres erdélyi vagyok, Székelyudvarhelyen születtem, Kolozsvárott jártam iskolába és klasszikus zenekonzervatóriumba, s csupán zenei jövőmet keresve vetődtem Debrecenbe, majd Budapestre. A megtisztelő „úr” jelzőre pedig csupán annyit mondanék: a tradíciókat csak a zenében szeretem…

Fuvolázik és fél lábon áll

Az újságírói szójátéknak a zenekar különleges, sűrű muzsikája adott táptalajt, ami sok dobbal és váratlan „tekerésekkel” sajátos, kelta-balkáni alapokon nyugszik. A Shannon.hu – melynek Péter János ötödik éve művészeti vezetője – a hagyományos skót és ír zene egyik legismertebb művelője Magyarországon. És itt most nem a géppuskalábú Michael Flatley sztepptánc-tornádójára gondolunk, annál inkább a hangulatos, kocsmákból koncerttermekbe átmentett, kelta gyökerű zenekultúrára, a ma élő tradicionális skót–ír pentatónia alapjára.

– A bor, a dal, a tánc a vidámság és mulatozás maszkjával takarja el az elkerülhetetlen elmúlás gondolatát – mondja a zenészkörökben „Péterjános”-ként ismert muzsikus.

Fuvolázik és fél lábon áll

S bizonyítandó, hogy mindez milyen egyszerű, és nem az ördöngös fuvolatechnika szüleménye, előkap egy penny-whistle-t, kisiskoláskorunk filléres, kilenclyukú bádogfurulyáját, s éppoly gyönyörűen, duhajkodón és szívszaggatóan játssza a Hetedik nap írtánc-melódiáját, mint korábban fenn a pódiumon ezüst fuvolájával. „Péterjános” ösztönös harmóniaérzéke annyira nyilvánvaló, az előadásmódja olyan magával ragadó, hogy valóságos energiaáramlás indul meg a művész és a befogadó között. A színpadon zsigerekből játszik. Amikor nem zenél, akkor is együtt él a melódiával, a ritmussal, a szöveggel, s ami a legfontosabb – a közönséggel.

Mégis hajszálon múlott, hogy nem fordított hátat végleg a zenének. Habár a felvételi vizsgájának eredménye a legjobbak között volt a kilencvenes évek elején, bizonytalan állampolgársági státusza miatt nem vették fel a Budapesti Zeneakadémia fuvola szakára.

– Megharagudtam a zenére, és az irodalomhoz fordultam. Jelentkeztem a Pázmány Péter egyetemre, és a magyar szakon gőzerővel nekiláttam a tanulásnak. Kis idő múltán felkeresett a világ egyik „top tízes” fuvolaművésze, Bálint János, aki annak idején a zeneakadémiai zsűri egyik tagja volt. Felajánlotta, hogy ingyen elvállalja a hangszeroktatásomat! Nem akartam hinni a fülemnek… Két évig jártam hozzá; mindent, amit ma tudok, tőle tanultam.

1994-ben a M.É.Z. (Meg nem Értett Zenekar) küldött számára meghívót. Szükségük volt egy fuvolásra, aki egy személyben zeneszerző, producer, művészeti vezető, és ráadásul elvállalja, hogy az együttes arca legyen. Elvállalta. Otthagyott csapotpapot, egyetemet.

Fuvolázik és fél lábon áll

A többi már hazai pop-rock történelem. Szólistaként számtalan neves előadóművész és zenekar meghívott vendégeként szerepelt azóta, így Zorán nagysikerű sportarénás koncertjén három számban is közreműködött. 2003-ban a M.É.Z. együttes magjából alakult a Shannon. hu, a „kelta energikusok” zenészbandája, amely jórészt Péter János hatására stílusába olvasztotta a balkáni folklórt is, miáltal közelebb került az utóbbi évtizedben létjogosultságot nyert világzenéhez. Három évvel ezelőtt a cégérük alatt megszületett a Tihanyi Andrea vezette Shannon World Dance Company is, így a show kibővült valódi, ropogós ír sztepptánccal, jiggel és reellel, leszorított karokkal s karcsú lábakkal egyetemben.

Tavaly a Vajdahunyad várának kertjében mutatták be első, önálló produkciójukat, Hajnaltól hajnalig címmel. E műsor egyszerűsített változatát láthattuk-hallhattuk a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Nem kellett csalódnunk. A bevallottan is Loreena McKennitt ihlette, balkáni és magyar népzenébe ágyazott saját szerzemények komolyságát módszeresen ellensúlyozta a fuvolás „Péterjános” magánperformansza – még akkor is, ha olykor túlságosan is féllábasra sikerült…

(Somogyvári)