Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Késik az erdei kerékpárút kiépítése

A gyalogosan és kerékpárral túrázók biztonsága érdekében a kerület támogatná egy elkülönített erdei kerékpárút kialakítását a Normafa és Budakeszi között. Az erdőt pusztító, vandál módon közlekedő fiatal biciklisek megfékezésére ugyanakkor a Természetvédelmi Őrszolgálat közreműködése jelenthet megoldást.

A hegyvidéki önkormányzat és a budai erdőket kezelő Pilisi Parkerdő Zrt. több mint egy éve tervezi, hogy közös finanszírozással erdei kerékpárutat épít a Normafa és Budakeszi között, Makkosmária érintésével. A mintegy tíz kilométer hosszú út – amely már meglévő sétautak nyomvonalain, de a kijelölt turistaútvonalaktól elkülönítetten haladna – a kerékpárosok és a kirándulók érdekeit egyaránt szolgálná, jelenleg ugyanis a gyalogösvényeken közlekednek a biciklisták, ahol nemcsak saját magukat, hanem a gyalogosok testi épségét is veszélyeztetik.

Lomniczi Gergely, a Pilisi Parkerdő Zrt. szóvivője érdeklődésünkre elmondta: az engedélyezési eljárást már hónapokkal ezelőtt elindították a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségnél, amely a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóságának szakvéleményére támaszkodik. A felügyelőség azonban nemrégiben egy részletesebb – s ezáltal költségesebb, legalább egymillió forint kiadást jelentő – kiviteli tervet kért. Az erdészet munkatársa reményét fejezte ki, hogy a szakhatóság támogatandónak találja a kerékpárút építésének célját, és a részletesebb tervdokumentáció alapján engedélyt kaphatnak a kivitelezésre.

Lepusztított növényzet a Tündérhegyi út mentén
Lepusztított növényzet a Tündérhegyi út mentén

A szóvivő jelezte: a leendő kerékpárút a gyalog, illetve a két keréken túrázók különválasztására nyújthat majd megoldást az egyik legnépszerűbb útvonalon, a Normafa és Budakeszi között, ám valószínűleg nem rendezi majd azt a problémát, amit downhillesek és a triálosok okoznak az erdőkben. A downhillesek – akik, mint a nevük is utal rá, általában hegyről lefelé száguldoznak – legszívesebben maguk járják ki az izgalmas terepet jelentő ösvényeiket, közben azonban lehordják a termőtalajt (ami lehetetlenné teszi a növényzet későbbi megújulását), illetve védett növények sokaságát pusztítják el, ami kimeríti a Büntető Törvénykönyvben nevesített természetkárosítás bűncselekmény tényét. A triálosok is komoly rombolást végeznek, az erdőt akadálypályának tekintik – még a fákat is kivágják, hogy ideális körülményeket teremtsenek mutatványaik gyakorlásához.

A vandál kerékpárosok nemcsak az erdőre, hanem a kirándulókra, sőt önmagukra nézve is veszélyesek. Mivel többségük iskoláskorú, jellemzően tavasszal és ősszel, tanítás után mennek fel a hegyre – ebben az időszakban nem múlik el hét komoly baleset nélkül. Emiatt, illetve az előbbiekben említett, fokozódó mértékű természetpusztítást megelégelve ősztől a Pilisi Parkerdő munkatársai a Természetvédelmi Őrszolgálat embereivel együtt, szervezetten fellépnek a kárt okozó kerékpárosokkal szemben.

z.