Mit együnk tízóraira?

A gyerekek optimális testi és szellemi fejlődéséhez, a felnőtt ember kiegyensúlyozott napjához elengedhetetlena megfelelő táplálkozás és az egészséges életmód követése – felelte kérdésünkre Feigl Edit dietetikus, táplálkozási szakértő. – Az egészséges táplálkozás egyik ajánlatos feltétele a napi ötszöri étkezés. Mivel hétköznapjaink javát iskolában, munkahelyen töltjük, így a tízórait, az ebédet és az uzsonnát is ott fogyasztjuk el.

A kis étkezésekről, vagyis a tízórairól és az uzsonnáról gondoskodnunk kell gyermekünk és a magunk számára egyaránt. A gyerekeknek érdemes otthonról vinniük a tízórait, és nem rájuk bízni, hogy vegyenek valamit a büfében. A helyes táplálkozási szokások kialakítása nagyrészt a szülők feladata, ennek egyik hatékony eszköze lehet a tudatos, változatos tízórai- és uzsonnakészítés.

Különösen a fejlődésben lévő gyerekeknél minden étkezésnek meghatározó szerepe van! Az összes makrotápanyagot (fehérjét, zsírt, szénhidrátot) és mikrotápanyagot (vitaminokat, ásványi anyagokat) csak a minél többféle élelmiszercsoportot, illetve élelmiszert tartalmazó étrenddel lehet biztosítani a szervezet számára. A megfelelő tápanyag-ellátottság, a helyesen összeállított étrend, a rendszeres étkezés és életmód mind hozzájárul az egészség megőrzéséhez, illetve egyes betegségek kialakulásának megelőzéséhez.

Mit együnk tízóraira?

Miből álljon a tízórai és az uzsonna? Törekedjünk arra, hogylehetőleg tartalmazzon gabonaféléket  és/vagy tejterméket és/vagy gyümölcsöt, zöldséget, amelyek különösen fontosak a gyerekek táplálkozásában. A gabonatermékek az élelmi rost, a tejtermékek jó minőségű fehérje- és kalciumtartalmuk miatt, míg a zöldségek, gyümölcsök rostjaiknak, ásványi anyagaiknak és vitaminjaiknak köszönhetően nélkülözhetetlenek.

A szendvicsek készítéséhez érdemes a magasabb rosttartalmú termékeket választani, így például a teljes kiőrlésű lisztből készült barna kenyeret, Grahamkenye ret, rozsos, korpás, magvas kenyereket, kifliket, zsemléket. Ide sorolhatók a különféle müzliszeletek, puffasztott gabonatermékek, kekszek is. Ez utóbbiakból szintén a teljes kiőrlésű lisztből készülteket érdemes választani. A tejtermékek közül használjuk az alacsonyabb zsírtartalmúakat, s éljünk a széles választék kínálta lehetőséggel. Sajtok, sajtkrémek, túrókészítmények, túrókrémek, kefír, natúr és ízesített joghurtok kiváló alkotói lehetnek egy-egy tízórainak, uzsonnának.

A gyümölcsök egyik legnagyobb előnye, hogy hazánkban évszaktól függetlenül is sok fajtájuk kapható, másrészt nem igényelnek különösebb előkészítést, nem kell mindennap frisset beszerezni, egyszerű a csomagolásuk, könnyen elfogyaszthatók.

j.