Óvodából iskolába

Újabb állomásához érkezett a Budai Módszertani Központ által az országban elsőként életre hívott Óvodai Hetek programsorozat. Ezúttal a kerületi óvodások és nevelőik vehettek részt az Arany János iskola napközijének bemutató foglalkozásain.

Az Óvodai Hetek programsorozattal az óvoda és iskola közti „átmenetet” szeretnék zökkenőmentessé tenni – hangsúlyozta a rendezvény megnyitóján Gilicze Zoltán, a Budai Módszertani Központ igazgatóhelyettese. Mint mondta, országos jelenség, hogy az általános iskolák alsó tagozataiban zajló délutáni nevelőmunka nem veszi kellőképpen figyelembe a gyerekek hozott tudását, pedig ebben az életkorban nagy szükség lenne az óvodában megkezdett fejlesztő programok továbbvitelére. Az általános iskolai tanár nem tudja, hol tartanak az intézménybe beiratkozott gyerekek, de az óvodapedagógusnak sincsenek megfelelő ismeretei arról, milyen iskolai fejlesztésekhez kellene kapcsolódnia. Nincs tehát megfelelő kapcsolat az óvodapedagógusok és a tanárok között, így az óvodában megkezdett munka nem folytatódhat az iskolában, holott erre éppen a napköziben lenne lehetőség. Tévhit ugyanis, hogy a gyerekek életében az iskolával lezárul a játékos korszak, hiszen a délelőtti tanulást a napköziben felváltják a játékos fejlesztő foglalkozások.

Óvodából iskolába

Gilicze Zoltán elmondta, sajnos ez sok helyen még nincs így, nem véletlen, hogy egy felmérés szerint négy kisgyerekből legalább egy kudarcként éli meg az iskolát, míg az óvodákból kikerülők huszonöt százalékát nem sikerül zökkenőmentesen beiskolázni. Ezt ismerte fel a Budai Módszertani Központ, amikor hat évvel ezelőtt útjára indította az Óvodai Hetek programsorozatot, amelynek keretében a hegyvidéki óvodák és általános iskolák szakemberei lehetőséget kapnak egymás munkájának alaposabb megismerésére. A program sikerét jelzi, hogy az utóbbi években jelentősen javult a kerületi óvodák és iskolák közötti kapcsolat, az országban elsők között a hegyvidéki intézmények kezdték meg az óvodai kompetencia alapú programcsomag használatát, amelynek fontos eleme az iskolába történő átmenet megkönnyítése.

Hogy mindez a gyakorlatban is igaz, arra a megjelent ovisok szolgáltak bizonyítékul, akik nagy kedvvel vettek részt a napközis programokon (képünkön). A csoportos foglalkozások során tojást festettek, nyuszi formájú asztaldíszeket, pillangós virágkarókat, ceruzatartó katicabogarakat készítettek agyagból, miközben megismerkedtek a húsvéti népszokásokkal, a tavasz hangjaival, az ébredező természet csodáival.

mm.