Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Schola Europa – az egyetem „előszobája”

Az élethosszig tartó tanulás filozófiája több olyan képzési intézményt hívott életre, ami szétfeszítette a korábbi iskolai kereteket. A Beethoven utcában található Schola Europa is egyfajta speciális felsőfokú szakképző iskola, jóval több, mint egy egyetemi előkészítő nulladik évfolyam. De mi is pontosan a Schola Europa? – ezt próbáltuk megtudni Kazarján Erzsébet igazgatónőtől.

Néhány éve költöztek a Beethoven utcába, de úgy tudom, a Schola Europa már régebb óta létezik.
– Képzési vállalkozásként indította el Párkányné Károly Edit 1992-ben, majd 2000-ben lettünk közoktatási intézmény, amely sokkal magasabb szinten képes folytatni a már a névválasztásban is megjelenő fi lozófi át, miszerint az iskola „úgy európai, hogy közben sajátosan magyar”. A Schola Europa Akadémia, elsősorban a Pázmány Péter Katolikus Egyetem együttműködő partnereként, ma a magyar és nemzetközi kommunikáció, a társadalomismeret, a média, a jog- és adminisztratív menedzsment magyar és európai egyetemi, illetve főiskolai képzéseihez akkreditált, iskolarendszerű felsőfokú szakképesítéseket folytat. Tehát összekapcsolja a hazai szakképzési rendszert és a felsőoktatás világát úgy, hogy a diákok – érettségi után – a kétéves gyakorlati képzés végén az Országos Képzési Jegyzékben szereplő felsőfokú szakképesítést kapjanak. A Schola felnőttképzési intézmény, valamint ECDL vizsgaközpont is. Két európai iskolahálózat, a bécsi székhelyű ESA és a brüsszeli BUSINET tagjaként naprakészen követjük és programunkba beépítjük az új képzési tartalmakat és módszereket. Legjobb tanulóinknak lehetővé tesszük, hogy a Leonardo mobilitási programokon keresztül néhány hetes szakmai gyakorlaton vehessenek részt jelenleg Finnországban és Írországban, s rövidesen Németországban is.

Hogyan fejlődött az intézmény?
– Nagy ugrás volt, amikor a közeli irodaházból átköltözhettünk a Beethoven utcába. Pályázatokon nyert pénzekből és technikai eszközökkel igen korszerű körülményeket teremthettünk – számítógépes háttér, intelligens tábla és így tovább, talán a nagy előadóterem az egyetlen, ami hiányzik. Nagyon jó a kapcsolatunk a kerületi önkormányzattal, a szerződésünket meg is hosszabbították. De talán mi is tudjuk erősíteni a Hegyvidék ismertségét, súlyát, mert itt működik a minket is érintő Abszolút TISZK (Térségi Integrált Szakképzési Központ; ezen keresztül juthatnak például az iskolák támogatásokhoz – a szerző). Ezt nyolc iskola és egy gazdasági szervezet alkotja, ami tovább fejleszthető nagy központtá. Az országban működő más TISZK-kal még nem alakult ki kapcsolatrendszer, de ebben is létrejöhet például szakosodási forma. Kényszermegoldásokból is kialakítható valami jó.

Pályázatokon nyert pénzekből korszerűsítették a technikai felszerelést
Pályázatokon nyert pénzekből korszerűsítették a technikai felszerelést

Kiknek és miért érdemes érettségi után ebbe az iskolába jelentkezni: akiknek határozott elképzeléseik vannak, vagy akik még nem döntöttek, de valamihez kezdeni akarnak magukkal?
– Ez afféle „utolsó utáni pillanat”. Nagyjából a fiatalok egyharmada pontosan tudja, egyharmada sejti, egyharmadának fogalma sincs a továbbtanulási elképzeléseiről, ezért hasznos időnek tekinti az itt eltöltött két évet. Az iskolában mintegy tízszázalékos a lemorzsolódási arány. Magyarországon igen erős a felsőfokú diploma megszerzésére irányuló törekvés. Ezt az érettségire épülő felsőfokú szakképzést sokan a felsőoktatás „előszobájának” tekintik. Aki egy ilyen szakot elvégez, annak lesz egy jól hasznosítható szakmája, és kedvezményeket kap a főiskolai továbbtanulás során. Aki mégsem kíván tovább tanulni, annál a munkába állás során egyértelmű lesz a megszerzett szakmai fokozat. A mi diákunk akkor is ismereteket szerez, önbizalmat nyer, megtanul eligazodni a világban, ha esetleg más pályán fut is tovább az élete. Ajánlom tehát elsősorban azoknak a jó–közepes eredménnyel nemrég érettségizett fiataloknak, akik még nem rendelkeznek kialakult pályaválasztási képpel, és egy színvonalas iskolában szeretnének tanulni, ahol nem kell félni és reszketni, mert a tanárok mindenben partnerek. Ugyanakkor fontos, hogy a diák is maximálisan hajlandó legyen az együttműködésre, az újdonságok befogadására, és a kreatív lehetőségeket ki tudja használni. Csak visszaigazolásként mondom: arra a kérdésünkre, hogy miért ide jelentkezett, volt, aki meglepő választ adott: „megfogott, hogy itt mindenki mosolyog”. Sok korábbi tanítványunk irányította ide ismerősét, mert hasznát vette az itt tanultaknak. Diákjaink versenyeredményei, jó tanuló–jó sportoló-elismerései is bizonyítékok. Vagy hivatalos helyről hozva példát: projekthaszonulási vizsgálat után Mobilitási Nívódíjban részesült intézményünk.

Az iskolában az első szakképesítés ingyenes
Az iskolában az első szakképesítés ingyenes

Milyen szakokat tanulnak nappali, levelező és estis hallgatóik, és milyen körülmények között?
– Felsőfokú szakképzéseinken hatféle – moderátor, intézményi kommunikátor, sportkommunikátor, sajtótechnikus (médiadesigner), ifjúságsegítő és jogi asszisztens – oklevelet adunk. Iskolarendszeren kívüli képzés keretében számítástechnikai (ECDL) és kiadványszerkesztő OKJ tanfolyamokon lehet képesítést szerezni. Ezek mind piacképes, keresett munkaterületek. Kezdőtől a haladó szintig oktatjuk az angol és a német nyelvet. Az államilag finanszírozott képzések nappali tagozaton folynak, huszonhárom év alatt, első szakképesítésnél ez ingyenes, a hallgatók állami támogatásokra – diákhitel, diákigazolvány, családi pótlék, árvaellátás – jogosultak, szükség esetén még kollégiumot is biztosítunk nekik. A költségtérítéses képzések levelező szakon folynak, és iskolarendszeren kívüli felnőttképzésre is van lehetőség, átlag nyolcvanezer forint féléves díjjal. Az iskola alapítványa tanulmányi és szociális ösztöndíj-rendszert működtet; egyebek mellett lehetőség van ECDL-tanfolyami visszatérítésre is. Az oktatást, roppant korszerű technikai keretek között, részint az iskola tanárai, részint a Pázmány egyetem vendégtanárai végzik átlag huszonöt-harminc fős osztályokban, csoportbontással. A diákok a későbbi egyetemi oktatás stílusát, az elvárásokat is előre megismerhetik.

Mennyien választják ma ezt az iskolát? Fiúk vagy inkább lányok?

– Háromszáz főre szól a nappali engedélyünk, amit száz fő levelező és kétszáz esti hallgató egészít ki. A lányok vannak többségben, mondjuk hatvanöt–harmincöt százalék arányban, főleg a középmagyarországi régióból, de egyéb helyekről is. Sok a nehéz sorsú diák, akiknek ez az állomás segít később, hogy munka mellett levelezőn tovább tudjanak tanulni, például a Pázmányon. A ponthatárok megállapítása után derül ki, mennyi szabad helyünk maradt.

Ön mióta áll az intézmény élén?
– Tíz éve vezetem az iskolát. Német–orosz szakos tanári diploma után okleveles Európaszakértő és közoktatási vezető vizsgát tettem, jelenleg pedig doktorandusz képzésben veszek részt a neveléstudomány területén. Nálunk családi hagyomány a pedagógia és az állandó fejlődés, tanulás, amihez az első években sok hasznos tanácsot kaptam az alapító igazgatótól. Jelenleg csak pár órában tanítok élet- és pályatervezést, mert az iskola menedzselése, szellemi irányítása és a sok adminisztrációs teendő nagy felelősséget ró rám. Szeretem ezt a tizennyolc és huszonhárom év közötti, nem könnyű korosztályt. Nehéz szakma ez, mert az eredmények csak évek múlva jelentkeznek, épp ezért óriási az iskola, a tanár felelőssége. Ha a tanár elkésik, a diák is késni fog. Nem lehet lenézően, rutinból tanítani, ma el kell varázsolni a diákot! Ezt a teljes odaadást megfáradt kollégáktól nehéz elvárni, de nekem szerencsére öt olyan közvetlen munkatársam is van, aki nélkül nem jutott volna arra a szintre az iskola, amelyen ma áll. Az ötvenhatvan főállású és óraadó szakember, aki itt dolgozik, szintén mind ezen fáradozik. Célom az intézményt tovább fejleszteni, és a mai magyar viszonyok között kis szigetként őrizni.

Muzsay András