Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Átszervezés után

A BKV Zrt. paraméterkönyv-változásai miatt több újdonságot kell(ett) megtanulniuk a Hegyvidéken közlekedőknek is. Az első tapasztalatok azt mutatják, lenne még min javítaniuk a közlekedésért felelős szakembereknek.
A 212-es busz a Svábhegy felé jelenleg nem a paraméterkönyvben előírt útvonalat járja be, mert a Böszörményi útról balra, a Királyhágó térre nem tudnak befordulni az alacsonypadlós járművek. Ezért a Németvölgyi úton érik el az Orbánhegyi utat, és oda bekanyarodva állnak meg. A cikkünk írása idején még zajló Németvölgyi úti építkezés jelentősen nehezíti a buszközlekedést, de még nagyobb probléma, hogy az Orbánhegyi út elején kialakított ideiglenes megállóhely eléggé messze esik a többi járattól, így ebben az irányban kicsit nehézkes az átszállás.
 
A BKV képviselőjétől megtudtuk, hogy a Királyhágó tér átépítésével egyidejűleg készülhet el az a forgalomtechnikai megoldás, amely lehetővé teszi a 212-es balra kanyarodását.
 
Hol a megálló?
A 90-es és a 90A jelzésű buszok esetében máris jogos panaszokat kaptunk az utasoktól. Bár ezek egy része a fővárosi önkormányzat hatáskörébe tartozik, a BKV a tervezéskor már láthatta volna a problémákat. Rádi Zsóka szerkesztőségünk és a helyi önkormányzat figyelmét is felhívta, hogy a Székács lépcsőtől a Galántai utcai megállót csak életveszélyes módon lehet megközelíteni, zebra nincs, ugyanakkor szinte állandó autóáradat jellemzi az útszakaszt. Akik az úttesten szeretnének átkelni, nem látják be a területet. Ennél kisebb gond, ám zavaró, hogy semmilyen utasváró vagy ülőhely nincs a megállókban. A környék lakói értetlenséggel fogadták, hogy a 90-es és a 90A busz miért nem áll meg a 39-es megállójában a Böszörményi út–Istenhegyi út sarkán, amikor ott már van egy „komfortos”, kiépített várakozó.
 
A hegyvidéki önkormányzat – ígérete szerint – kezdeményezi a fővárosi önkormányzatnál zebra és jelzőlámpa létesítését a kérdéses veszélyes helyen, sőt már fel is vette a kapcsolatot az utaspavilonok telepítésével foglalkozó céggel. Ugyanakkor véleménye szerint a Böszörményi út–Istenhegyi út csomópontot a 39-es és 102-es busszal, valamint az 59-es villamossal most is megfelelően el lehet érni, míg a 212-es a Svábhegy és a kerületközpont kapcsolatát biztosítja. (Lapzártakor úgy tudjuk, a közlekedési szakemberek mégis terveznek megállót a 90-esnek.)
 
Új táblák a járműveken
A Zugligeti út térségében élők és a Libegő utasai számára is rossz megoldás, hogy a 291-es busz a Rózsadombon át közlekedik a belváros felé. A Margit híd átépítése miatt ráadásul jelentősen romolhat a járat menetrendszerűsége.
 
Tettünk is két próbát augusztus 31-én, tehát még nem a tanítási időben. A mindvégig kevés utas ellenére a buszvezető csak úgy tudott időben megérkezni, hogy nem tartotta be a sebességkorlátozást a Margit hídon. Ezt akkor még megtehette, mert nem az ideiglenes vágányokon kellett végighajtania. A BKV szakemberei szerint nem szükséges több járművet beállítani a közlekedésbe a hídon való lassabb haladás miatt, mert a Szent István körúton valószínűleg nem alakul ki dugó, ami ellensúlyozhatja a többletmenetidőt.
 
A Galántai utcai megállóval sok probléma van
A Galántai utcai megállóval sok probléma van
 
A BKV elismeri a 291-es járat nehézkes közlekedését, leveléből idézve: „…az útvonalon több helyen is jelentkeznek olyan tényezők, melyek rendszeresen vagy időszakosan akadályozzák az autóbuszok közlekedését”. Az üzemeltető úgy próbálja biztosítani a menetrendszerűséget, hogy a végállomásokról mindig időben elindítja a járműveket.
 
De hogy ne csak a kritika hangján szóljunk: pozitívum a járműveken található új viszonylatjelző-tábla. Például a 212-esen több színnel nyomott, még az érintett kerületeket is feltüntető táblával találkozunk, kár, hogy csak bizonyos típusokon láthatjuk a belső oldalát is. De a Moszkva téren és máshol seregnyi tábla hívja fel figyelmünket a változásokra, s ezek egyértelmű útbaigazítást adnak.
 
Az utasok bosszankodnak
Megkérdeztük az utasokat, mi a véleményük a módosított buszközlekedésről. A válaszadók kisebb része érzi úgy, hogy jól járt. Örülnek a közvetlen utazási lehetőségnek az Istenhegyi út környékéről a Kosztolányi tér és a Boráros tér felé, valamint annak, hogy a 90-es és 90A buszok kihagyják a Királyhágó téri kerülőt. Mások ugyanakkor éppen azt nehezményezik, hogy a két járat nem áll meg a téren.
 
Egy idősebb úr arra hívta fel a figyelmet, hogy nem érti, miért áll meg és tartja fel a forgalmat a 212-es a Királyhágó téren a Boráros tér felé menet, ahelyett, hogy a Böszörményi úton a 102-essel közösen állna meg, és így egy lámpaváltásnyi várakozást is megspórolna, hiszen már nincs ott a 90-es, amelyik a másik irányba fordulna. Kérdésünkre egymástól függetlenül, rövid idő alatt két hölgy is bosszankodott, hogy a 105-ös busztól, illetve az 59-es villamostól sokat kell felfelé kaptatni az Orbánhegyi út elején lévő 212-es megállójáig.
 
A 90-es busz Galántai utcánál leszálló utasai valóban félve mennek át a túloldalra, erről a helyszínen mi is meggyőződtünk. Például gyerekeket nem is lenne szabad kísérő nélkül átengedni. Bár a Tóth Lőrinc utcánál van zebra, de azon sem egyszerű átkelni, nem beszélve arról, hogy ez 300 méteres kerülőt jelentene.
 
Kertész István