Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Befedik az Irhás árkot

Várhatóan a jövő év elején megkezdődhet az Irhás árok régóta várt átépítése. Az első ütemben, a „Dél-budapesti régió vízrendezése” uniós kiemelt projekt keretében a főváros az útszakasz teljes hosszában felújítja és balesetmentesíti az évek során életveszélyessé vált vízelvezető árkot.
Az Irhás árok közútját kezelő XII. és XI. kerületi önkormányzat a tervek szerint nagyszabású járda- és út-, valamint játszótérépítést tartalmazó programba kezd a területen, kapcsolódva a fővárosi fejlesztéshez. Lapunk kérdésére Lovas Pál hegyvidéki alpolgármester elmondta, hogy a XII. kerület és Újbuda határán fekvő Irhás árok Buda talán legrosszabb állapotú közútja. Az évtizedes útpálya elöregedett, szűk (helyenként alig négyméteres), emiatt a két irányból érkező gépjárművek bizonyos szakaszokon egyáltalán nem férnek el egymás mellett, ráadásul nincs járda, ami miatt különösen sötétedés után életveszélyes a gyalogos közlekedés.
 
Hegyvidék önkormányzata évek óta kérte a nyitott esővízcsatornát kezelő fővárost, hogy oldja meg az Irhás árok vízelvezetését, és lehetőség szerint fedje be az árkot. Ez ugyanis a technikai feltétele annak, hogy a XII. kerület hozzákezdhessen a meglévő útpálya felújításához, majd az új járda kialakításához. Az átépítéshez azonban szükség van a határos XI. kerület közreműködésére is, ezért Lovas Pál több alkalommal levelet írt Újbuda vezetőjének és alpolgármesterének, hogy közösen kezdjenek neki az útszakasz immár halaszthatatlan rekonstrukciójának.
 
Teljes hosszában megújul a vízelvezető árok
Teljes hosszában megújul a vízelvezető árok
 
Civil kezdeményezés
Pokorni Zoltán polgármester kezdeményezésére 2008 júniusában tárgyalóasztalhoz ültek a kerületek vezetői, és sikerült megállapodniuk, hogy az árok felújítását követően, a költségek megosztása mellett, átépítik az útszakaszt. Bár a két kerület többször kérte a fővárost, hogy mihamarabb kezdjen hozzá a munkához, sokáig mégsem történt semmi. Ezt látva a környék lakói „Életveszély megszüntetése az Irhás árokban” elnevezéssel civil kezdeményezést hoztak létre a Levegő Munkacsoport, az Ökotárs Alapítvány és a Magyar Kerékpáros Klub támogatásával.
 
Végül a kormány 2008 februárjában határozta el, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Terv Regionális Fejlesztés Operatív Program (ROP) forrásaiból támogatja az Irhás árok, a Hosszúréti árok és a Gyáli árok vízelvezető csatornáinak átépítését. A beruházások célja, hogy javuljon az érintett területek vízelvezetési kapacitása, és biztosított legyen a csatornák megfelelő kiépítettsége. A kiemelt projekt finanszírozására beadott pályázatot az ROP 2009 májusában fogadta el, a fejlesztés várhatóan jövő februárban kezdődik, a befejezés legvégső határideje 2010. október, de várhatóan korábban elkészülnek a munkálatokkal.
 
Időközben a helyi lakosok közbenjárására az ROP az eredeti terveket felülbírálva engedélyezte a vízelvezető árok Törökbálinti út és Kakukkhegyi út közötti szakaszának zárt szelvénybe helyezését, ami egyet jelent az árok befedésével. A polgárok közbenjárásának köszönhetően tehát becslések szerint legalább százmillió forinttal nő a kerületben megvalósuló beruházás összértéke, ami példaértékű lehet minden helyi kezdeményezés számára.
 
További előnyt jelent, hogy az árok lefedésével jelentősen nő az építésre igénybe vehető terület, így a műszaki megvalósítás egyszerűbb és költségtakarékosabb, azaz kevesebbe kerül majd a kerületeknek az árok rendezését követő út- és járdaépítés – mondta el a civileket képviselő Hölzel Gábor. Mivel a főváros előzetes tájékoztatása szerint a munkálatok 2010 októberét megelőzően is elkészülhetnek, a civilek azt szeretnék elérni, hogy a két önkormányzat a főváros fejlesztésének befejezését követően azonnal kezdje el az építkezést. Ehhez az szükséges, hogy a terveztetés és az engedélyek beszerzése még ebben az évben megvalósuljon. A polgármester támogatja Hölzel Gábor kiemelte: a munkálatok megkezdése azért sem tűr halasztást, mert az utóbbi időszakban nyolc közlekedési baleset történt a térképeken babakocsival és kerekes székkel is járhatónak jelzett, kijelölt túraútvonalként számon tartott Irhás árokban. Egy gyermeket és egy idős férfit elgázoltak, a harmadik áldozat pedig kis híján életét vesztette, amikor négy méter magasról zuhant a kibetonozott árokba. Szintén könnyen tragédiát okozhatott volna az az autós, aki elsodort egy út szélén álló babakocsit.
 
Életveszélyes! – régi és szűk az útpálya, nincs járda
Életveszélyes! – régi és szűk az útpálya, nincs járda
 
A balesetek azonban csak részben írhatók a növekvő autóforgalom számlájára, az elsődleges ok a jelenlegi út kiépítésében keresendő. Az Irhás árok ugyanis több szakaszon alig három-négy méter széles, ezen kellene elférnie a kétirányú forgalomnak, a gépjárműveknek, a gyalogosoknak és egyre gyakrabban a bicikliseknek. A környéken élők ezért ragaszkodnak az út kiszélesítéséhez, illetve a járdaépítéshez, amihez jogilag minden feltétel adott, hiszen az érintett telektulajdonosok korábban lemondtak a leendő útszakaszok kialakításához szükséges földterületeikről.
 
Korábban több mint hétszáz aláírás gyűlt össze, hogy az árok rekonstrukcióját követően egy ember- és környezetbarát rekreációs útszakasz jöjjön létre a Hegyvidék határában. Az elképzelések lényege, hogy a gyerekek biztonságát kiemelten szolgáló, sport és turisztikai célra is használható, fasorral, bokrokkal és virágokkal szegélyezett közút jöjjön létre, ahol közösségi felületek, valamint játszótér szolgálják a kikapcsolódást.
 
A civilek olyan akadálymentesített, a mozgássérültek számára is biztonságos Irhás árkot képzelnek el, amelyen békében megférnek egymás mellett az autók, a gyalogosok, a túrázók és a biciklisek. Erőfeszítésüket támogatja Pokorni Zoltán polgármester, így remény van arra, hogy jövőre a kéréseket figyelembe véve újulhat meg az útszakasz. Ezt támasztja alá, hogy a XII. és a XI. kerület között nemrégiben megegyezés született: a költségek megosztása mellett közösen írnak ki pályázatot az útfelújításra és a járdaépítésre vonatkozó döntés-előkészítő tanulmány elkészítésére.
 
(mm.)