Drágább lesz a roncsautók elszállítása

A vizsga vagy rendszám nélkül a közterületen parkoló gépkocsi üzemképtelen közlekedési eszköznek minősül, elszállításáról az önkormányzatnak kell gondoskodnia. Hegyvidéken évente mintegy száz esetben indul eljárás.

Hivatalosan 2005 óta csak bontási igazolással lehet végleg megszabadulni az eladhatatlan gépkocsiktól. Ennek ellenére továbbra is sokan döntenek úgy, hogy inkább az út mellett felejtik üzemképtelen, netán megunt autójukat. A XII. kerületben elsősorban a mellékutcákban, illetve az erdők közelében bukkannak fel a rendszám nélküli járművek, de alkalmanként a főutakon is találkoznak hónapok óta egy helyben porosodó kocsikkal a helyi városgazdálkodási iroda munkatársai.

Az önkormányzat akkor avatkozik közbe, ha az autón nincs rendszám, vagy lejárt a forgalmi engedélye, illetve külföldi rendszámmal rendelkezik, de hosszú idő óta egy helyben áll. Jó tudni, hogy forgalomból kivont jármű az önkormányzat engedélyével legfeljebb kilencven napig tárolható közterületen.

Amennyiben az autón van rendszám, az okmányirodán keresztül a BM-adatbázisból lekérdezik a tulajdonos, valamint az üzembentartó adatait, majd ajánlott levélben mindkettőjüknek felszólítást küldenek, hogy haladéktalanul vigyék el a járművet a közterületről. Ha a tértivevény visszaérkezésekor a jármű még mindig ugyanazon a helyen parkol, az önkormányzat intézkedik az elszállításáról, amiről szintén levélben tájékoztatja az érintetteket. Az értesítésben arra is felhívja a figyelmet, hogy kilencven napon belül lehet kiváltani az autót, ellenkező esetben bezúzzák.

Sokba kerül a kiváltása
Sokba kerül a kiváltása

A tulajdonosnak ezzel egy időben postázzák az elszállításról és a 90 napos tárolásról szóló számlát, amely jelenleg 42 ezer forint. Ha az autót még időben kiváltják, a szállítás nettó 8000 forintos költsége mellett a telephelyen felszámolt napi 600 forintos tárolási díjat kell megfizetni. Nincs értelme megtagadni a számla rendezését, ugyanis ilyenkor az önkormányzat által megbízott ügyvédi iroda szükség szerint bírósági végrehajtó közreműködésével hajtja be a tartozást. Némileg bonyolultabb az eljárás a rendszám nélküli autók esetében. Ilyenkor az elszállítást követően az alváz- vagy motorszám segítségével, esetleg az ablak gravírozásából próbálják meg beazonosítani a tulajdonost.

Szintén gondot okoznak a külföldi rendszámú járművek. Bár az érintett nagykövetségek általában nem zárkóznak el az adatszolgáltatástól, legtöbbször nem sikerül a tulajdonos nyomára bukkanni, így az elszállítás és a tárolás költségét az önkormányzat kénytelen kifizetni.

Évente körülbelül száz ügyben indul meg az eljárás, az első felszólítást követően azonban az autók felét napokon belül elviszik, míg a telephelyről további 20-25 jármű kerül vissza a tulajdonosához. A fennmaradó ügyekben az ügyvédek járnak el, méghozzá eredményesen, ugyanis az utóbbi években szinte kivétel nélkül sikerült behajtani a tartozásokat. Jövőre egyébként jelentősen megemelkednek a díjtételek, a vonatkozó igazságügyi és rendészeti miniszteri rendelet értelmében a járművek napi tárolási díja 1200 forintra, az elszállítás költsége 17 250 forintra nő.

(mm.)