Érdekvédelmi szervezet kerékpárosoknak

Bel-Budán is megalakult a Magyar Kerékpárosklub regionális szervezete. Az érdekképviselet a biciklivel is elérhető úthálózat fejlesztése, valamint biztonságosabbá tétele mellett elsősorban a szállítás feltételeit javítaná a BKV hegyi járatain.

A város- és emberbarát kerékpározás feltételeinek megteremtéséért fáradozik a Magyar Kerékpárosklub. Nem csupán kerékpárutak építésében gondolkodik, sokkal inkább azt szeretné elérni, hogy a biciklisek biztonságosan használhassák a közutakat, ne kényszerüljenek a járdára. Ehhez azonban szükség van a KRESZ megváltoztatására a kerékpárosok védelmében – tájékoztatta lapunkat László János, a klub elnöke.

Hozzátette, hiába szerencsétlen megoldás a járdán egy vonallal kialakított kerékpárút, ha a jelenlegi szabályozás értelmében a biciklisek nem használhatják a párhuzamosan futó úttestet. A gyalogos–kerékpáros viszony rendezése ugyanakkor egymás kölcsönös elfogadásán múlik. Ennek érdekében a klub területi szervezetei rendszeresen indítanak elméleti és gyakorlati oktatásokat, amelyek során a kerületek neuralgikus pontjain úgynevezett bebiciklizéseket tartanak a résztvevőknek.

Az elnök hangsúlyozta: a régiós rendszer létrehozása azért fontos, mert a problémákat elsősorban helyi szinten lehet kezelni. A területi szervezetek közvetlenül találkoznak a bicikliseket érintő gondokkal, így a megoldásra is azonnal javaslatot tehetnek. Megfelelő helyismerettel rendelkeznek, ráadásul az eddigi tapasztalatok szerint könnyebben építenek ki kapcsolatokat az önkormányzatokkal.

Kevés a kerékpárút
Kevés a kerékpárút

Bel-Buda egyik legfontosabb kerékpáros útvonala a XII. és a II. kerület határán, a Hűvösvölgyi úton, illetve a városmajori park mellett vezet – mondta Baki Ádám. A bel-budai szervezet vezetője szerint mindkét szakasz számos problémát vet fel – a park mellett a sétálókat zavarják a biciklisek, míg a Hűvösvölgyi úton a kerékpárosok testi épségét veszélyeztetik az elsőbbségadás szabályait sokszor figyelmen kívül hagyó autósok. Számtalan baleset forrása, hogy a főútról lekanyarodó kocsik a párhuzamosan futó kerékpárúton közlekedő biciklisek elé vágnak. A balesetveszélyes állapot megszüntetésére a Magyar Kerékpárosklubnak konkrét elképzelései vannak, amelyeket hamarosan eljuttat a fővárosi, illetve az érintett kerületi önkormányzatokhoz.

A biciklis közlekedés helyi elterjedését nagymértékben gátolja az elmaradott kerékpáros infrastruktúra. Hiányoznak a biciklitárolók, kevés a kerékpárút, és ami ennél is fontosabb, a forgalmasabb területeken semmi sem segíti a biztonságos kerékpározást. Emiatt a biciklisek az egyébként jó minőségű főutak helyett inkább a járdát választják – emelte ki Baki Ádám. Szintén nehézséget okoznak a terepviszonyok, hiszen a hegyvidéki utak túlnyomó része a szintkülönbségek miatt eleve alkalmatlan a szabadidős kerekezésre, gyakran még a biciklit közlekedési eszközként használókat is elriasztja.

Éppen ezért, a létező és működő külföldi példákat segítségül hívva, a klub helyi szervezete tárgyalásokat kezdeményez a BKV-val a kerékpár-szállítási lehetőségek kiterjesztéséről a hegyi járatokon. A kétkerekű és a tömegközlekedés összekapcsolása hozzájárulhat a mindennapos biciklizés elterjesztéséhez, hiszen a magasabban fekvő területeket is bekapcsolja a kerület és ezzel a város kerékpáros vérkeringésébe.

Baki Ádám kiemelte, jelenleg elsősorban tagtoborzással foglalkoznak, hiszen a biciklisek érdekeinek hatékony képviseletéhez elengedhetetlen az erős „hátország” megteremtése. Várnak minden olyan hegyvidéki biciklist, aki szívesen részt venne a szervezet munkájában. Bár a tagság némi anyagi áldozattal jár, az ötezer forintos belépési díjhoz számos kedvezmény, egyebek mellett felelősségbiztosítás is kapcsolódik, ami az esetleges anyagi kárral járó balesetekkor tehet jó szolgálatot. A jelentkezéseket a bel-buda@kerekparosklub.hu címre várják.

mm.