Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Kisvasúttal a budai hegyekben

Az egyre enyhülő tavaszi napok eljövetelével sokunkban ébred kedv egy kellemes gyalogláshoz, sétához, netán komolyabb túrához. Nagyon okos lehetett az a valaki, aki kitalálta az erdei kisvasutakat, különösképpen pedig az, aki a Hűvösvölgy és Széchenyi-hegy között közlekedő gyermekvasutat létrehozta.
A pöfögő-sípoló „gyermekboldogító” legtöbb állomását és megállóhelyét a környék kedvelt kirándulóhelyei közelében létesítették. Így nemcsak a hangulatos, kis szerelvényeken utazhatunk, hanem élvezhetjük annak a környéknek a szépségét, amelyen a vonatocska végighalad.
 
A 11,2 kilométer hosszú, úgynevezett keskeny nyomközű vasútnak hét állomása és két táblás megállóhelye van, 235 méter szintkülönbségű, egyvágányú vonalon halad, amit a szerelvények 20 km/h-val, 40-45 perc alatt tesznek meg. S bizony, már több mint hatvan éve „robog” a gyermekvasút! Az első, 3 kilométeres szakaszt 1948 júliusában nyitották meg, akkor még Úttörővasútként, majd 1949 júniusában a Ságvári-liget, ma Szépjuhászné, míg 1950 augusztusában Hűvösvölgy állomásig adták át.
 
A gyermekvasút egyik sajátossága, hogy a szolgálati beosztások nagy részét többnyire 10-14 éves gyerekek látják el egy tanfolyam elvégzése után, amelyet minden évben elindítanak az új jelentkezőknek. A felnőttek be-besegítenek, felügyelnek a srácokra. Az állomásfőnökök, a mozdony- és vonatvezetők és a műszakiak természetesen felnőttek, ám a jegykezelő, pénztáros munkakört gyerekek látják el. Vannak továbbá a rendelkezők, naplózók és váltókezelők, akik a jelzők, váltók, sorompók kezelését, a szomszéd állomással való kapcsolattartást, az utastájékoztató berendezések működtetését, az események naplózását végzik.
 
Kisvasúttal
 
A kezdet kezdetén csak jeles vagy jó rendű tanulókat vettek fel. A vasút fennállása óta mindig többszörös (az 1970-es években előfordult, hogy tízszeres volt) a túljelentkezés. Az Úttörővasútra bekerülni felért egy sikeres felvételi vizsgával. Noha a gyerekek ingyenes, játékos foglalkoztatása a megnyitás előtt vitát váltott ki, az elmúlt évtizedek bizonyították, hogy a gyermekvasutas közösség és a játékos formában teljesített szolgálat hasznos.
 
Hivatalosan a vasút célja a vasutas-utánpótlás kinevelése. Ezt bizonyítja, hogy a mai MÁV kötelékében szép számmal tevékenykednek korábbi úttörő-, azaz gyermekvasutasok. Éppen ezért évente megrendezik azt a nosztalgianapot, amelyen a tíz évnél régebben elballagottak állnak szolgálatba, öltik fel a kisvonat egyenruháját, s veszik „komolyan” a hajdani feladatokat.
 
Az idén január 31-én immár a negyvenharmadik gyermekvasutas- tanfolyam kezdődött a Hűvösvölgyben. A bemutatkozó foglalkozások után a résztvevők végigutaztak a vasút vonalán, majd fogaskerekűvel mentek viszsza a városba. Száztizenegy fiatal jelentkezett, messze többen, mint az megszokott. Az őket szállító személyvonatot éppen ezért három kocsisra kellett bővíteni.
A múlt év októberében indított gyermekvasutas-tanfolyam helyismeret tantárgyának lezáró vizsgáit lényegében a gyermekvasúton rendezték meg, és egy játékos akadályversennyel, úgynevezett próbázással fejezték be. Az útvonalat a Szépjuhászné állomástól a Kis-Hárs-hegyen át a hűvösvölgyi Gyermekvasutas Otthonépületig jelölték ki.
 
A próbázás egyes ellenőrzőpontjait a gyermekvasút állomásaihoz rendelték. Minden állomáson tanfolyamos oktatók vagy ifivezetők várták a gyerekeket. Az adott állomáshoz, tömegközlekedési kapcsolataihoz, valamint a közeli nevezetességekhez fűződő kérdéseket tettek fel. Például: ki volt a szép juhászné, akiről vendéglőt neveztek el, majd a kisvasút egyik állomását is? Nos, Hunyadi Mátyást érte a szerencse, hogy a hegyek legelőin megismerhette a környék híres szépasszonyát, a juhász feleségét. Hogy mi történt köztük, s mi nem, arról már nem szól a fáma, de a hölgy emlékét ma is őrzi az apró állomás, és a hajdani vendéglőt egy régi, 1906-os térkép, amely a közelmúltban került elő.
 
Kisvasúttal
 
A hűvösvölgyi végállomásra érkezés után összesítették a gyerekek eredményeit, majd összehasonlították a beadott házi dolgozatokkal. Mindezekből együtt született meg a helyismeret tantárgyból megajánlott vizsgajegy.
 
A gyermekvasút vonala könynyen megközelíthető tömegközlekedési eszközökkel. Ezért épült például a Széchenyi-hegy állomás a fogaskerekű azonos nevű végállomásának közelében, a Szépjuhászné állomás a Budakeszi út mellett mesterségesen kialakított liget szélére, a Hűvösvölgy állomás az 56-os villamos végállomásától nem messze.
 
S milyen környéket is barangolunk be a gyermekvasúttal? A Hűvösvölgyből indulva egyre frissebb levegőjű és egyre erdősebb utakon járunk. A vasút érinti a Hárs-, majd a János-hegyet, ahová a szintén népszerű Libegő is felvezet. Virágvölgyi állomása után Csillebérchez érkezik, a volt úttörővároshoz, ahonnan már szinte csak egy ugrás (illetve egy állomás) a Normafa, a kerület és Buda egyik legkedveltebb kirándulóhelye.
 
A legutolsó és egyben legmagasabb állomás a Széchenyi-hegy. Itt egy időre megpihen a kisvasút, mi viszont továbbsétálhatunk a Széchenyi-emlékműhez és a kilátóhoz, miközben nagyokat szippanthatunk a hegyi levegőből. Érdemes kipróbálni!
 
Balogh Ildikó