Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Meredek úton a csillagok felé

„Per ardua ad astra” – Meredek úton a csillagok felé: ez a jelmondat fogadta 135 évvel ezelőtt a fogaskerekű vasút első utasait az alsó végállomáson, az Ecce Homo téren, a mai Városmajorban. A majori, svájci mintára épített – a svábhegyihez hasonló – állomásépület a felirattal együtt a második világháborúban elpusztult, ám a fogas mind a mai napig rendíthetetlenül állja a meredek hegymeneteket.
Lovas kocsi vagy gyalogszer – a fogaskerekű megépültéig gyakorlatilag e két lehetőség közül választhattak mindazok, akik fel akartak jutni a Svábhegyre. Ezeknél kényelmesebb és gyorsabb közlekedési eszköz megvalósítása iránt a XIX. század második felétől mutatkozott egyre nagyobb igény, ahogy a környék kezdett benépesülni – sorra épültek a pestbudai polgárok, neves művészek villái, nyaralói –, s mind többen jártak fel kirándulni a hegyre.
 
Miután 1871-ben Svájcban elindult Európa első hegyi fogaskerekű vasútja, majd nem sokkal később Bécs mellett is megkezdték egy hasonló rendszerű vasút kialakítását, 1873-ban Házmán Ferenc, az egyesítés előtti Buda utolsó polgármestere szerződést kötött a Gesellschaft für Bergbahnen in Basel nevű svájci céggel, amely az előbbiekben említett két vasutat is építette. A társaság egy fogaskerekű vaspálya építésére és negyvenéves üzemeltetésre kapott engedélyt, amit később újabb tizenhárom évvel meghosszabbíthattak – ezt követően vette át a főváros közlekedési társasága az üzemeltetést.
 
meredek
 
A fogaskerekű első szakaszát a Városmajor és a Svábhegy között 1874. július 24-én adták át (a Svábhegy és a Széchenyi-hegy közti szakasz csak később, 1890- ben készült el). Az átadás 135. évfordulója alkalmából a BKV emléktáblát avatott a városmajori végállomáson, valamint két napig nosztalgiajáratot közlekedtetett: üzembe állították azt a néhány évvel ezelőtt rekonstruált nyitott pótkocsit (képünkön), amelynek eredetije közel száz évig járt a vonalon. A zöld színű, fakasztnis kocsit persze nem gőzmozdonyhoz csatolták, mint régen, hanem egy mai, piros-fehér motorkocsihoz – ám így is rendkívüli élményben lehetett részük mindazoknak, akik jegyet váltottak a különleges nosztalgiamenetre.
 
Az elmúlt 135 évben a veszteséges üzemeltetés miatt többször is felvetődött az eredetileg turistavasútnak szánt fogaskerekű megszüntetése, csak 1973-ban vetették el végleg ennek gondolatát. A vasút kirándulóidőben – különösen télen, amikor síelni, szánkózni lehet a Normafánál – mindig kellően kihasznált, ám egyéb időszakokban bőven van szabad kapacitása. Annak érdekében, hogy a kerület közösségi közlekedéséből jobban ki tudja venni részét a fogas, a hegyvidéki önkormányzat, valamint a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület már régóta szorgalmazza a fővárosnál, hogy hosszabbítsák meg az útvonalát a Városmajortól a Moszkva térig, illetve a Széchenyi-hegytől a Normafáig. Balogh Zsolt, a BKV műszaki vezérigazgató-helyettese épp a fogaskerekű 135 éves fennállása alkalmából rendezett ünnepségen jelentette be, hogy tervezik a vonal továbbépítését, a meglévő szakaszok felújítását.
 
z.