Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Nem lesz busz a Szarvas Gábor úton

Elfogadták a BKV Zrt. 2009-es Paraméterkönyvét, amely a tavalyinál kevésbé „forgatja fel” a közlekedési hálózatot, de így is jelentős változásokat tartalmaz. A város több térségében átalakulnak a menetrendek. Üzemidőt, járatsűrűséget és útvonalat érintő módosítások is várhatók.
Lássuk a már bevezetett, kisebbnagyobb mértékben a Hegyvidéket is érintő változásokat! Az 5-ös autóbusz a Pasaréti tértől 23.23- kor indul utoljára, ezzel egy kicsit hosszabbodik az üzemidő Rákospalota irányába. Az állandó zsúfoltság miatt a 22-es buszon tovább sűrítették a menetrendet munkanapokon csúcsidőszakban, illetve májustól szeptemberig a hétvégi nappali órákban. A 39-es autóbuszon a midiket szóló- (nagy) kocsik váltják fel, aminek elsősorban üzemi okai vannak, a midiket a csak kisbusszal járható útvonalakra csoportosítják át.
 
AZ ISTENHEGYI ÚTON JÁR MAJD A 90-ES AUTÓBUSZ
A további módosítások a tervek szerint augusztus 22-től lépnek érvénybe. Térségünk legjelentősebb változása, hogy a 212-es autóbusz a Boráros tér és a Svábhegy között közlekedik majd. A járat az Apor Vilmos tér érintése helyett a Csörsz utcáról a Böszörményi útra fordul, és azon halad a Királyhágó térig, onnan az Orbánhegyi úton éri el az Istenhegyi utat, amelyen a Svábhegyig megy fel. A Boráros tér felé a Böszörményi útról továbbra is a Kiss János altábornagy utca–Nagy Jenő utca útvonalon éri el a Csörsz utcát.
 
A 90-es és a 90A jelzésű buszok végig az Istenhegyi úton járnak majd, és a Galántai utcánál új megállópárt kapnak. A 190-es busz megszűnik. A 139-es munkanapokon is a Moszkva térig jár majd, így értelemszerűen megszűnik a 139A. A csak hétvégén közlekedő 240-es autóbusz nem érinti a BAH-csomópontot, a Móricz Zsigmond körtértől a Kosztolányi Dezső tér–Nagyszőlős út vonalon jár Budaörsre. A másik irányban továbbra is megáll majd a Villányi út–Budaörsi út sarkán.
 
SŰRŰBBEN JÁR A 156-OS MUNKANAPOKON
Teljesen megszűnik a közvetlen autóbuszjárat (a 256-os) a Moszkva tér és Hűvösvölgy között. A belső szakaszon új, 129-es jelzésű busz jár majd a Moszkva tér és a Széher út között. A külső részt Hűvösvölgyig a mindkét irányban meghosszabbított 29-es pótolja (Hűvösvölgy–Óbuda, Szentlélek tér). A két járat csúcsidőszakban 12, máskor kb. 20 percenként jár majd. A 128-as autóbusz, amely a Csaba utcában és a Városmajor utcában közös útvonalon halad a 129-essel, csúcsidőszakban az eddigi 10 helyett 12 percesre ritkul, mert a két járat menetrendjét összehangolják.
 
A 156-os autóbusz üzemideje munkanapokon ismét csökken egy órával: 21 helyett 20 órakor indul utoljára, sőt hétvégén egyáltalán nem közlekedik. A 155-ös és a 156-os az eddigi 20-20 perc helyett munkanapokon napközben 15-15 percenként jár majd, míg hétvégeken a nappali órákban a 155-ös a korábbi 20 helyett 15 perces menetsűrűséggel közlekedik.
 
Komoly vitákat váltott ki a Libegőhöz közlekedő 291-es autóbusz. A Budapest Fővárosi Közgyűlés Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottsága ülésén Kardos József a Szarvas Gábor úti lakók képviselőjeként azt kérte, hogy állítsák vissza a 158-as autóbuszt, és ne az utcájukban próbálkozzanak a 156-os lehetséges meghosszabbításával, mert az a fekvőrendőrök és a keskeny útpálya miatt nem célszerű. A II. kerületi Gábor Áron utcaiak nevében Szolga László elmondta, ők is feleslegesnek és ésszerűtlennek tartják, hogy a Libegőhöz a Rózsadombon át utaztassák az embereket. Ha már az új 129-es buszjáratnál az szerepel az indoklásban, hogy a környékről az utasok döntő többsége a legközelebbi, tehát a Moszkva téri metrókapcsolathoz igyekszik, ugyanez igaz a zugligeti térségre is – emelte ki Szolga László.
 
Végül a bizottság azzal a kitétellel fogadta el a 2009-es Paraméterkönyvet, hogy a többi között ebben a kérdésben is 30 napot engedélyez az ügy alaposabb megvizsgálására, valamint a II. és XII. kerülettel való újbóli egyeztetésre.
 
nem
A 212-es a Svábhegyig jár augusztustól
 
Egyeztetés a Paraméterkönyv változásairól
A Paraméterkönyv változásairól, illetve a kerület tömegközlekedésének helyzetéről egyeztetett nemrég a FIDESZ–KDNPfrakció és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületet (VEKE) képviselő Vitézy Dávid. Mint kiderült, „fellélegezhetnek” a Szarvas Gábor út lakói, ugyanis a BKV letett arról, hogy a körforgalom után az út felső szakaszára buszjáratot helyezzen.
 
Sütő-Nagy Réka – összhangban az ott élőkkel – a korábban megszüntetett 158-as újraindítását szeretné elérni. A képviselő szerint jelenleg megoldatlan a Béla király úti térség tömegközlekedése, nincs közvetlen kapcsolat a Moszkva tér és a Libegő között, ráadásul a Zugligeti iskola sem érhető el átszállás nélkül. A járatmegszüntetések miatt mára az az abszurd helyzet alakult ki, hogy egy zugligeti lakos csak a Moszkva téren keresztül tudja megközelíteni az iskolát.
 
Az elképzelések szerint a régiúj 158-as a Moszkva térről indulva jutna el a Zugligeti iskolához, majd a Béla király úton a Diana utcát érintve a Libegőig járna. Vitézy Dávid támogathatónak tartja a felvetést, annál is inkább, mert a hétvégenként a Béla király útra ígért 128-as járat mind a mai napig nem valósult meg. Gondot okozhat ugyanakkor, hogy a járat beindításának költsége elérheti a 140 millió forintot.
 
Szó van arról, hogy a Moszkva térig közlekedő 139-es a Magyar jakobinusok tere és a Vérmező utca között a villamossíneken járna, így ki tudná kerülni az állandó dugókat. A forgalomtechnikai tervek már elkészültek, ezek szerint a busz egy külön lámpa segítségével kanyarodna vissza a sínekről a Vérmező utcára.
 
A VEKE szakembere a Paraméterkönyv kerületet érintő változásait összegezve elmondta: a 90-es útvonalának megváltoztatásával 3-4 perc menetidő-csökkenés érhető el, ráadásul a sűrűbben induló 90-es járatcsaládnak köszönhetően jelentős kapacitásnövekedésre lehet számítani az Eötvös úton. Hétvégenként a 90-es hatpercenként jár majd, ami a 7-es busz után a legkisebb járatkövetésnek számít.
 
Péchy László képviselő a kalauzrendszer újraélesztésére tett javaslatot. Mint mondta, tarthatatlan, hogy a hosszabb busz- és villamosjáratokat a hajléktalanok hálóhelyként használják. Vitézy Dávid szerint a rendszer bevezetésének a villamosokon jelenleg nincs realitása, mert ehhez legalább négyezer új alkalmazottat kellene felvennie a BKV-nak. Jó hír ugyanakkor, hogy a fogaskerekű vonalának meghosszabbítását célzó európai uniós fejlesztésben a Városmajor utcai híd átépítése is helyet kapott.
 
Vitézy elfogadhatónak tartja azt a kérést, hogy a 102-es legalább bevásárló időben a Thomán István utcáig közlekedjen, valamint egyetért a 39-es busz vonalának forgalomtechnikai levédésével. Erre azért lenne szükség, mert jelenleg több szakaszon nem biztosított a busz elsőbbsége.
 
K. I.–mm.