Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Olasz luxuskupét terveznek a Jókai Klubban

Két fiatal arról álmodik a Jókai Klub tetőterében, hogy egy, a Giugiaróéhoz hasonló dizájnstúdiójuk lesz. Majd kinövik – legyinthetnénk. Magyari Gábor és Tárnok Zsolt nevéhez azonban nemzetközi díjak, sorozatgyártású termékek fűződnek, egyikük pedig egy luxus sportkocsikat készítő olasz manufaktúra házi tervezője.
Csonka János, Galamb József, Barényi Béla, Anisits Ferenc – néhány magyar mérnök az autótörténelem halhatatlanjai közül. Mondjunk híres magyar jármű-formatervezőket! Rövid a lista: Finta László rajzolta a minden idők legszebb Ikarusaként emlegetett 55-ös és 66-os „faros” típusokat az ötvenes években, Kovács Miklós pedig a 2006-ban bemutatott Kia cee’d-et. Persze jóval több magyar formatervező dolgozik autós cégeknél, ám egy akár több száz fős osztály egyik munkatársaként nehéz kitűnni.
 
– Nem lehetetlen. Kell szerencse és kitartás, de ha megvan a tehetség, sikerülhet – véli Magyari Gábor és Tárnok Zsolt, a Virtual Design két tulajdonos-formatervezője.
 
Ők mégsem erre vágynak: Gábor a Renault formatervezőközpontjából jött haza, Zsolt olaszországi tanulmányai során ismerte meg az autódizájnerek a közhiedelemmel ellentétben mégsem annyira vonzó világát. Raymond Loewyt említik példaként, aki Shell-logót és Coca-Cola palackot éppúgy tervezett, mint mozdonyt vagy autót.
 
– Sokkal jobb lenne, ha egy arculatot, ergonomikus, használható tárgyakat kötnének a nevünkhöz – mondják.
 
2009_14_09_01
Tárnok Zsolt
 
Pedig Tárnok Zsoltra egy autó kapcsán figyeltek fel a legnagyobb dizájnerek. A Faralli & Mazzanti Autóról biztosan nem sokan hallottak itthon; az olasz manufaktúra egyedi autókat épít a leggazdagabbak számára. Az Antas nevű modelljükbe a vevő ízlése szerinti Ferrari, Aston Martin, BMW, Mercedes-Benz, Corvette vagy más motor kerül, a drótvázra hajlított lemezekből álló karosszéria miatt azonban nem lehetséges a sorozatgyártás. Ők pedig szériagyártású típust akartak – a szériát itt manufaktúramércével kell érteni, tíz Vulcát építenek majd, darabját nagyjából nyolcvan-százmillió forintnyi euróért.
 
Sorozatgyártáshoz pontos tervek kellenek, így került kapcsolatba az olasz céggel Tárnok Zsolt, aki skóciai diplomamunkájával, egy versenyautóval keltette fel a megrendelők érdeklődését. Néhány hónap alatt elkészültek a tervek, a részletek kidolgozásával együtt egy év alatt vált valósággá a káprázatos vonalvezetésű F&M Vulca. Az olasz családi vállalkozásnak annyira megtetszettek a magyar fiatalember munkái, hogy szerződést kötött vele a további együttműködésre; a cég terveiről azonban Zsolt egyelőre nem beszélhet.
 
2009_14_09_02
Magyari Gábor
 
Tárnok Zsolt és Magyari Gábor legutóbb a Detroit Motor Show-n mutatkozhatott be egy-egy modellel. Egy dizájnpályázatra neveztek egy izomautó és egy kamion koncepciójával, az autóipar legnevesebb formatervezőiből álló zsűri egymástól függetlenül választotta ki a fiúk munkáját. A kiállításon többek között Chris Bangle-lel, Fabrizio Giugiaróval és Henrik Fiskerrel is találkoztak – a Vulca mindnyájuk számára ismerős volt.
 
A tengerentúli utazás elvitte a fiúk összes pénzét, a csillogás után visszahúzódtak a Hollós útra, ahol több projekten, épületek, belső terek látványtervein, autók egyedi átépítésén dolgoznak a Jókai Klub tetőterében bérelt irodájukban. Gábor a közvetlen közelből jár dolgozni – így percek alatt haza tud szaladni, ha két kisgyermeke miatt ez szükséges –, Zsolt a Moszkva térről megy fel a hegyre naponta. Nagy szerencsének tartják, hogy madárcsicsergésben alkothatnak, el sem tudják képzelni az életüket egy olyan belvárosi irodaházban, ahol még az ablakot sem lehet kinyitni.
 
A svábhegyi fogaskerekű-állomás épületébe szívesen költöznének, ha növekszik a cégük, és azt is tudják, kiket vennének fel a frissen végzett magyar formatervezők közül.
 
Készülnek a világpiacra.
 
FZs