Tavaszi vitaminbomba

Ha létezne olyan injekció, amelybe beletölthetnénk azokat a vitaminokat, ásványi sókat és nyomelemeket, amelyekre tavaszszal olyannyira áhítozunk, alighanem sokan használnánk. De nincs ilyen. Szerencsére azonban a világ egy szép napon megváltozik körülöttünk, ránk köszönt az első napsütéses, tavaszi délelőtt, friss illatokkal, üde ízekkel, harsány, zöld színekkel.
 
Tavaszi
 
Ez amolyan lelki injekció, de hatékony. Elillan a fáradtságunk, azonnal ellenállhatatlan vágy fog el legtöbbünket, hogy beleharapjunk a ropogós hónapos retekbe, a gyönge fejes salátába vagy a zsenge zöldhagymába. A piacok, a zöldséges pultok ráadásul hívogatóan roskadoznak a hellyel-közzel még melegágyi, de némelykor már idei konyhakerti zöldségektől. Kipirult, jókedvű kofák esküsznek a friss hagymára, a pufók karalábéra, a borzas salátára mint a depresszió elleni bevált szerekre.
 
Tavaszi
 
Válasszunk belőlük: időt és kivételesen a pénztárcát sem kímélve, azzal a biztos tudattal, hogy minden tőlünk telhetőt elkövettünk, egy komplett vitaminbombával lephetjük meg szeretteinket!
 
Járay Mari
Tavaszi...ZÖLDSÉGES TÖLTÖTT CIPÓ
A cipónak, ahogy illik, dagadnia kell, így egy öblösebb tálat válasszunk hozzá. Keverjünk össze negyed kiló fi nomlisztet, ugyanennyi Graham-lisztet, és morzsoljunk bele 2 és fél deka friss élesztőt (lehet szárított is, de akkor 7 grammnyit). Aztán kis fészket mélyítsünk a lisztkeverékbe, s ebbe tegyünk bele 2 közepes (kb. 10-12 deka) héjában megfőtt burgonyát, amit még azon melegen áttörünk.
Adjunk hozzá 5 evőkanál olajt (lehet hidegen préselt is), 2 deci langyos vizet, 1 kiskanál tengeri sót és 1 mokkáskanál mézet. Addig gyúrjuk-dagasszuk, míg félkemény tészta nem kerül ki a kezünk alól, s mindjárt el is válik az edény falától. Tiszta konyharuhával letakarva a lakás valamelyik langyos zugában hagyjuk békén, hadd kelljen meg. Lesz vagy háromnegyed óránk arra, hogy enyhén sós vízben kissé megfőzzük az üde, friss zöldségeket: 20 deka – ha lehet, idei – sárgarépát, 10 deka zöldborsót (lehet mélyhűtött is), fél fej karfi olt és 15 deka mélyhűtött kukoricát. Ezalatt 4 deka margarinon megfuttatunk fél szál felkarikázott póréhagymát és 10 deka vékony cikkekre vágott csiperkegombát. Erre borítjuk a megfőtt, lecsöpögtetett zöldségeket, sózzuk, borsozzuk, jól átforgatjuk, hogy az ízek alaposan átjárják, majd zsírjára sütjük. Mintha rántottát sütnénk, felverünk 3 tojást 1 deci tejjel, 1 mokkáskanál sóval, és nyakon öntjük vele a zöldségeket. Megvárjuk, míg éppen megkocsonyásodik, s félretesszük, hogy kihűljön. A tetejére 1 csokor frissen aprított petrezselyemzöldjét és 1 kiskanál majoránnát szórunk.
Közben már megkelt a cipónk. A tálból kiborítva egy meglisztezett gyúródeszkára egyengessük el, kb. akkorára, hogy éppen a közepére halmozhassuk a kihűlt zöldséges ragut, és befedhessük a tészta két szélével. Vékonyan kiolajozott, vagy sütőpapírral kibélelt tepsibe fektetjük a töltött cipót, olyan ügyesen, hogy amelyik része eddig alul volt, felülre kerüljön. A tetejét kenegessük meg olajba mártogatott ecsettel, takarjuk le újból konyharuhával, és hagyjuk kelni még 30 percig. Ezután még egyszer simogassuk át olajjal a cipó tetejét, szurkáljuk meg imitt-amott villával. Közepesen előmelegített sütőben kb. újabb 30 perc múlva ropogósra sütjük. E kissé munkás fogás után kedvcsinálóként eláruljuk, hogy egy karéj ebből a töltött gyönyörűségből (kb. 10 dkg) mindössze 244 kcal, s önálló fogásként is megállja a helyét. Jó szívvel a buborék nélküli ásványvizet ajánlhatjuk mellé italnak.