Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Egyutt_szazevesek2

Együtt százévesek

Kettős jubileumot ünnepel a hegyvidéki tömegközlekedés. Hatvan évvel ezelőtt adták át a gyermekvasút, akkori nevén Úttörővasút teljes vonalát, a Libegő pedig éppen negyven éve szállít utasokat. A jeles évfordulók tiszteletére augusztus 20-án családi programokkal, túrákkal, színpadi produkciókkal várták az érdeklődőket a János-hegyi állomáson.

Vidám, nyár végi programmal ünnepelték meg a hatvanéves gyermekvasút és a negyvenesztendős Libegő születésnapját augusztus 20-án. Az együtt idén százéves hegyvidéki járatok János-hegyi megállójában a gyerekek nagy örömére ugrálóvárral, kézműves-foglalkozásokkal, pónilovaglással, koncertekkel és előadásokkal, valamint különböző túrákkal fogadták a látogatókat.
Nagy sikert aratott az évfordulókhoz, a fogashoz, és a járatokat üzemeltető MÁV-hoz, valamint a BKV-hoz kapcsolódó színpadi kvíz. A helyes választ adók, továbbá a program résztvevői között a nap folyamán több alkalommal ajándékokat sorsoltak ki. A jubileum tiszteletére a Libegő történetéről archív, illetve mai fotókkal gazdagon illusztrált kiadványt jelentetett meg a közlekedési vállalat, míg a helyszínen a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény közreműködésével létrehozott kiállítás elevenítette fel a budai hegyek közlekedéstörténetét.
Egyutt_szazevesek1A gyermekvasút kiépítésének első gondolata közvetlenül a második világháborút követően merült fel, röviddel később pedig megszületett a döntés egy kis nyomtávú pálya létrehozásáról. Lehetséges helyszínként egyebek közt a Margitszigetet és a Népligetet jelölték meg, végül a budapestiek körében kedvelt kirándulóhelynek számító Budai-hegységre esett a választás. Az első, 3 kilométeres pályaszakaszt a Széchenyi-hegyen 1948. augusztus 1-jén adták át, a hárs-hegyi alagutat is magában foglaló, teljes, ma is használatos vonal pedig 1950. augusztus 20-ra készült el.
A Libegő korai terveit már a két világháború között elkészítették, a megvalósításra azonban ötven évet kellett várni. Egy nap híján húsz esztendővel az úttörővasút átadása után, 1960. augusztus 20-án indult el a Zugligetet a János-heggyel összekötő, 261,9 méteres szintkülönbséget legyőző drótkötélpálya. Nevére pályázatot írtak ki, amelyen a több száz javaslat közül – Űrbusz, Röppentyű, Hegyi-kopter, Kúszószék és így tovább – végül a Libegő mellett döntöttek.

M.