Evés, ivás – csak mértékkel!

Élvezzük az ízletes menüt, de karácsony idején is figyeljünk oda a mértékletességre – javasolja mindenkinek dr. Szolnoki Lajos háziorvos. A Hegyvidéki Egészségklub vezetője humorral fűszerezett hasznos életvezetési tanácsokkal szolgál az ünnepekre.

A karácsonykor leggyakrabban előforduló rosszullétek, illetve betegségek kapcsán dr. Szolnoki Lajos viccesen fogalmaz: gondoljunk arra, hogy az „orvosi ügyeleten sokan vannak, a kórházban pedig kevés a személyzet”. Komolyra fordítva a szót a háziorvos szerint az ünnepi ételek, különösen a magyaros konyha súlyos terhet rónak az emésztésre, ráadásul az ilyenkor gyakori mennyiségi pluszterhelés is fokozott egészségügyi kockázatokat rejt magában.
A mértéktelen evés, ivás miatt gyakori a hasnyálmirigy-gyulladás vagy a gyomorrontás, ezért szakértőnk azt ajánlja, hogy figyeljünk oda a mennyiségre, gondolatban osszuk ketté azt az adagot, amit meg tudnánk enni, és – legalábbis egyszerre – csak ennyit fogyasszunk el. Ha mégis bekövetkezik a baj, és utolér bennünket a hasmenés, gondoskodjunk a megfelelő mennyiségű folyadékpótlásról, illetve ügyeljünk a hasznos bélflóra visszaépítésére és regenerálására. Ilyenkor a megoldást a probiotikus készítmények jelentik, gyomorrontás esetén pedig a legjobb a koplalás.
Az ismert epekövesek ne most tegyék próbára teherbírásukat az epekímélő diéta elhagyásával, mert az ünnepi ügyeletben a műtét nagy kockázatot jelent mindenkinek. Cukorbetegek se egyék túl magukat édességgel, és ne próbálkozzanak gyógyszeradagjuk emelésével, mivel annak beláthatatlan következményei lehetnek. Nagyon fontos, hogy mindenki, aki gyógyszert szed, az ünnepek alatt se felejtse el bevenni a szokásos tablettáit pusztán csak azért, mert mellettük tilos alkoholt fogyasztani. Ha ilyen a gyógyszerünk, akkor igyunk ízletes gyümölcslevet, teát vagy vizet, és semmiképp ne kockáztassunk pár csepp ital miatt.
A húsevés apropóján Szolnoki doktor az javasolja, hogy a szervezet elsavasodásának veszélyei miatt mértékletesen fogyasszuk ezt a népszerű ünnepi fogást, illetve inkább a különböző halféléket, valamint a szárnyasokat részesítsük előnyben. Tipikus karácsonyi sütemények helyett készítsünk egészséges édességeket, olyanokat, amelyekben nincs fehér cukor, vaj és fehér liszt. Együnk sok bab- és lencsefélét, ezek tele vannak B-vitaminnal, fehérjével és kalciummal, ugyanakkor melegítenek, azaz biztosítják a hosszú távú energiát.
Karácsonykor se legyünk restek mozogni, ne csak a tévéműsort nézzük. Ha csúszós az idő, az egészségügyi séta előtt nyugodtan húzzunk kívülről a cipőnkre egy rossz zoknit, a csontritkulásban szenvedőknek kifejezetten ajánlott ez a praktika. Szolnoki doktor a lélek betegségeiről sem feledkezik meg: „Magányosok, figyelem, nem szabad elszomorodni, fő a pozitív gondolkodás! Aki teheti, nézzen meg egy mókás filmet, vagy beszéljen ismerőseivel telefonon, esetleg hívja meg egy szintén egyedül élő barátját.”
A háziorvos zárszavai viszont mindenkihez szólnak: „Legyünk nagylelkűek a nélkülözőkkel, adakozzunk a koldusoknak, vagy látogassunk meg önkéntesen egy beteget a kórházban. Tudatosan készüljünk a szeretet ünnepére, tegyük valóban meghitté, örömtelivé és főként betegségektől mentessé!”

Em.

Másnap…

Az ünnepek során sokan a kelleténél több alkoholt fogyasztanak. A háziorvos ebben az esetben is mértékletességre int, egyúttal arra figyelmeztet, hogy a túl sok pezsgő, koktél vagy tömény szesz rendkívül kártékonyan hat a szervezetre. „A másnaposság ellen nem létezik tökéletes megoldás, ami nem baj, mert ha lenne ilyen, akkor valószínűleg még többen innának” – mondja Szolnoki doktor. Az ivást követő reggelen testünk kellemetlen tüneteket produkál: szájszárazság, szomjúságérzet, étvágytalanság, fejfájás, rossz kedélyállapot, ingerlékenység, zaj- és fényérzékenység, fáradtságérzet, gyengeség, émelygés és hányás jelentkezik, de szapora szívverés, emelkedett pulzus és vérnyomás is előfordulhat. A tünetek súlyossága az elfogyasztott alkohol mennyiségétől, minőségétől és az egyéni érzékenységtől függ. Hogy mihamarabb kiheverjük, igyunk sok folyadékot, lehetőleg vizet, szedjünk C-vitamint, tartózkodjuk a friss levegőn, vagy ha megtehetjük, aludjunk egy nagyot.