Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Endresz György, az első magyar óceánrepülő

A Déli pályaudvarral szemközti terület, a mai Magyar jakobinusok tere egykor Endresz György pilóta nevét viselte. Ő volt az első magyar, aki átrepülte az Atlanti-óceánt.

Endresz_Gyorgy_az_elso_magyar_oceanrepuloEndresz György 1893-ban született az erdélyi Perjámos községben. Az első világháborúban tábori pilótaként szolgált, és több kitüntetést is kiérdemelt; négy dokumentált légi győzelme volt. A harcok végeztével határozottan elítélte a Szamuely Tibor által vezetett Lenin-fiúk tevékenységét, amit jól mutat az is, hogy főhadnagyként 1921 szeptemberében csatlakozott a Prónay Pál nevéhez kapcsolható nyugat-magyarországi felkeléshez. Ennek során a magyar irreguláris csapatok sikerrel akadályozták meg, hogy az osztrákok bevonuljanak a kiürített Sopron városába.

A húszas években Endresz pilótaként dolgozott az Aero Express nevű cégnél, később a német Junkers repülőgépgyár pilótája lett. A repülőgép-vezetést oktatta is. A pilóták világában nagy port vert fel Charles Lindbergh 1927-es, sikeres óceánrepülésének híre. Endresz Györgyöt és navigátorát, Magyar Sándort már a kezdetektől foglalkoztatta a gondolat, vajon meg tudják-e ismételni Lindbergh teljesítményét. Komoly lökést adott terveiknek, hogy még abban az évben megjelent az angol Daily Mail folyóiratban lord Rothermere írása „Justice for Hungary” (Igazságot Magyarországnak!) címmel, amelyben a trianoni békediktátum igazságtalanságát boncolgatta.

A cikk megjelenésekor elindult a hasonló nevű mozgalom Amerikában és Kanadában, az ottani emigráns magyaroknak köszönhetően. Ők anyagi áldozatot is vállaltak, és lord Rothermere is tízezer dollárt ajánlott fel, amikor Endresz György bejelentette szándékát, hogy ő is átrepüli az Atlanti-óceánt egy repülőgéppel, amelynek „Justice for Hungary” lesz a neve. A gépet Charles Lindbergh szakmai irányítása mellett az amerikai Lockheed cég gyártotta.

Endresz György és Magyar Sándor 1931. július 15-én szálltak fel a kanadai Harbour Grace-ből, és 26 óra 20 perc folyamatos repülés után Bicskénél landoltak, közben 5770 kilométert tettek meg. Ők az első magyarok, akik átrepülték az Atlanti-óceánt, de a távrepülési világcsúcsot is megdöntötték. A világon ők repülték át tizenötödikként az óceánt.

A kiváló teljesítménnyel nemcsak maguknak, hanem Magyarországnak és a trianoni revíziónak is nagy hírverést szereztek világszerte. Sajnálatos módon azonban Endresz György nem élvezhette sokáig a dicsőséget. 1932-ben Rómába invitálták az óceánrepülőket, akik valaha átrepültek Amerika és Európa között. Endresz Györgyék május 21-én érkeztek meg Rómába, azonban közvetlenül a leszállás előtt lezuhantak. A helyszínre érő segítség már nem találta életben a pilótákat.

Endresz György hazai népszerűségét jelzi, hogy még halála évében, 1932-ben elnevezték róla a Déli pályaudvarnál lévő, akkor még névtelen teret (amelyet 1953-ban keresztelték át Magyar jakobinusok terére). A sikeres repülés emlékét ma Bicske határában, a földet érésük helyén emlékoszlop őrzi.

Balázs Attila