Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Hétköznapok kiemelt pillanatai

Fürjesi Csaba azokat a mindennapos mozzanatokat kutatja műveiben, amelyekből nem hétköznapi, hanem egy emelkedett idő jön létre. Szándékoltan nem konkretizált aktusok ezek, a temperamentumuk szerint az eseményt gesztikulálva megélő szereplők figyelme egy elvont, homogén szín hátterében marad. Figyelmük tárgya már más kérdés, az alkotó itt magunkra hagyott bennünket a képpel: mitől vélünk egy megélt helyzetet időből kiemelkedőnek, nullává koptatott hagyományos ünnepeink tartalmi pótlékainak? – tette fel a kérdést Paksi Endre Lehel művészettörténész a társasági együttlétek különös, szertartásszerű pillanatait megörökítő kompozíciók kapcsán.
Hetkoznapok_kiemelt_pillanataiA tárlatot megnyitó Lovas Pál alpolgármester úgy vélte: Fürjesi Csaba témái többnyire ürügyként szolgálnak ahhoz, hogy a művész megteremtse a színek formarendjét; az élénk színek és kontrasztok, a torzított formák segítségével küld üzenetet a befogadónak. Absztrakt, fél absztrakt expresszionizmusa, előadásának nagyvonalúsága izgalmassá és dekoratívvá teszi képeit.
„Az én olvasatomban az ókori műalkotások elsősorban az emberi viszonylatokról, a férfi–nő kapcsolatról, érzésekről beszélnek, csak a művészi technikák, a kimondás hogyanjai változtak az idők során, a művekben elbeszélt gondolatok ma is aktuálisak. Az ember, amióta csak létezik, ugyanazt az egy dolgot akarja tisztázni magával, a művészet és a filozófia kérdései nem újulnak meg az évszázadokkal. A szobrász, a lecsiszolt, letisztult gondolatot alakítja formává, egy darabnyi térré” – idézte az alpolgármester Yengibarian Mamikon gondolatait, akinek néhány szobrát szintén kiállították a Nagyenyed utcai új irodaházban. Az örmény származású szobrász a vonal és a gömb egyszerűségét használja fel az emberi érzések széles skálájának kifejezésére.
A Krisztina Palace üzemeltetője, a Codic Hungary két hónappal ezelőtt indította el a Kortárs Képzőművészeti Kiállítások sorozatát. A jelenlegi tárlat a Ráday Galéria rendezését dicséri.

z.