Negyszazmillio_a_keruleti_utakra

Négyszázmillió a kerületi utakra

A tavasszal megkezdett felújítási és karbantartási munkálatokról, valamint az idén várható fejlesztésekről esett szó a Hegyvidéki Útfejlesztési Testület legutóbbi ülésén. Mint kiderült, 2010-ben közel négyszázmillió forint jut a kerületi úthálózat rendbetételére. Újdonság, hogy a szervezet javaslatára az úthibák kijavításakor bitumencsíkot alkalmaznak a kivitelezők.

Az elmúlt esztendő eredményei mellett a jelenleg zajló és az év hátralévő részében kezdődő útfelújítások, valamint karbantartási feladatok kerültek napirendre a Hegyvidéki Útfejlesztési Testület áprilisi tanácskozásán. A kommunálisadó-bevételek felhasználását koordináló civil szervezet az idén mintegy kétszázmillió forintból gazdálkodhat.

Változások a Határőr úton
Megindultak a nagyfelületű útépítések, valamint a lépcsőrekonstrukciók. Elsőként a Szanatórium utcát, a Kútvölgyi lejtőt, valamint a Dániel lépcsőt adták át a forgalomnak – mondta el az ülést vezető Lovas Pál alpolgármester, aki a tavaly elvégzett munkákról szólva kiemelte: 2010-ben szegély- és járdafelújításra nyolcvanmillió, az úgynevezett kisebb munkákra, kátyúzásra, valamint lépcsőrekonstrukciókra kétszázhúszmillió, nagyfelületű útfelújításra közel hatszázmillió forintot költött az önkormányzat.
Felújították a Vércse, a Bürök, a Veréb és az Anjou lépcsőt, valamint biztonságosabbá tették a János kórház előtti lépcsősort. Újraaszfaltozták a többi között a Liptói, a Somorjai, a Felhő, a Pagony utcát, valamint az Árnyas, a Cinege, az Ordas, a Csillagvölgyi és az Edvi Illés utat, illetve az Ordas közt és a Diós árok középső szakaszát. Térkő burkolatot kapott a Szamos utca városmajori parkban futó része, amit egyúttal átadtak a gyalogosforgalomnak.
A fejlesztések folytatódnak, a tervezésre harmincmillió forintot, építési és karbantartási munkákra további háromszázhetvenmilliót fordít az önkormányzat. A tervezési feladatok közül az alpolgármester kiemelte a Határőr út forgalmi rendjének megváltoztatását. Az elképzelések szerint az utóbbi időben egyre növekvő átmenő forgalmat elvezető útszakaszt leszűkítik, két oldalán parkolósávot alakítanak ki. Szintén még az idén elkészülnek a kiviteli tervek az Óra úti és a Temes lépcső felújításához, a Stromfeld Aurél út–Orbánhegyi út kereszteződésében jelzőlámpás zebra kialakításához, valamint a Stromfeld Aurél út–Németvölgyi úti körforgalom megépítéséhez.

Útfelújítások 2010-ben
A 2010-es fenntartási feladatok közül már befejeződött a Budapest Kongresszusi Központ parkolójának átépítése, folyamatban van az új Tempo30-övezet kitáblázása és a sebességcsillapító bordák telepítése, illetve a Szanatórium utcai járda rekonstrukciója. Még az idén kiépítik a Szamos utcai közvilágítást, felújítják a Dániel és a Mátyás király úti (a Hollósy Simon és a Költő utca közötti) járdát, valamint rendezik a Márton Áron teret.
Biztosan megújul a Csaba és a Diana lépcső, kicserélik a szegélyköveket a Zugligeti úton, megépül a tereplépcső a Diós árok és a Rőzse út között, kijavítják a burkolatot a Városmajor utca 2–20. előtt és az Arató utcai járda teljes szakaszán. Ugyancsak járdarekonstrukciót végeznek a Törökbálinti úton az Oltvány köztől a Magas úti lejtőig, valamint a Tusnádi utca 13–17. előtt. A Zugligeti úton parkoló épül a tavaly megszüntetett zöldhulladék-lerakó helyén, illetve még a Denevér út átépítése előtt kijavítják az Ágnes utat.
Már befejezték a munkálatokat a Kútvölgyi lejtőn, valamint az Agancs és a Szanatórium utcában. A nyár végéig elkészül az Agancs, a Bíró utca, a Denevér, a Melinda út, a Diós árok, a Szoboszlai, a Bartha utca és a Mártonvölgy út, illetve az Ördögszikla köz. Nem az önkormányzaton múlik az Irhás árok rendbetétele, az út- és járdaépítés ugyanis ott csak azt követően kezdődhet meg, hogy a főváros végez a csapadékvíz-elvezető árok lefedésével.

Új Tempo30-övezetek
A Tempo30-övezetek bővítéséről Bejczi Álmos, a polgármesteri hivatal városgazdálkodási irodájának munkatársa elmondta, hogy a tapasztalatok szerint évente egy nagyobb terület sebességcsillapítására van módja az önkormányzatnak. Tavaly az Istenhegyi út–Fodor utca–Hóvirág út által határolt rész bevonása történt meg, a forgalomtechnikai eszközök – táblák, fekvőrendőrök – telepítése jelenleg is zajlik. Az övezethatárokon május végéig építik ki a fizikai akadályokat, a belső részeken várhatóan az év második felében végeznek a munkával.
A napokban indult meg két kisebb terület sebességcsillapításának engedélyeztetése a fővárosnál. Kedvező elbírálás esetén már az ősszel hozzákezdenek a 30-as táblák kihelyezéséhez az Eötvös út déli és északi körzetében, a Béla király–Csillagvölgyi–Hegyhát–Melinda út között.

Folytatódnak a kátyúzások
A kátyúzások jelenlegi állásáról Somogyvári Sándor, a városgazdálkodási iroda vezetője tájékoztatta a testületet. Elmondta, hogy február végétől zajlanak az útjavítások, eleinte újrahasznosított aszfalttal dolgoztak, majd március 15-től, az alapanyaggyárak munkába állását követően visszatértek a hagyományos technológiára. Áprilisig több mint százharminc köbméter aszfalt került a kátyúkba. A körbevágott úthibák széleit az útfejlesztési testület javaslatára bitumencsíkkal teszik vízzáróvá.
Garanciális javítás keretében hamarosan újraaszfaltozzák a Melinda utat, a munkálatok költségét a kivitelező állja. Amennyiben a vízművek időben elvonul a területről, áprilisban megkezdődhet a Mártonvölgyi út újraaszfaltozása is. Az irodavezető kiemelte: az elmúlt évben 1196 folyóméteren ötvenezer négyzetméter útpálya felújítása valósult meg, az elkészült munkákat az esetleges garanciális kötelezettségek érvényesítése érdekében az idén műszeres vizsgálatnak vetik alá. A felülvizsgálatokat új műszaki ellenőrök munkába állításával igyekszik hatékonyabbá tenni az önkormányzat.
Ebben az esztendőben tizenöt helyszínen kezdődnek közműfelújítások. Már zajlik a vízvezetékcsere a Konkoly Thege Miklós úton, a munkálatok végeztével a teljes útszakaszt kijavítja a főváros. Forgalomkorlátozásokra, illetve a parkolás rendjének megváltozására kell számítani a Csörsz utcában is, ahol tavasszal kezdődik közműfelújítás. Továbbra is munkaterület marad az Orbánhegyi út, itt a vízművek után a gázművek végez hálózatrekonstrukciót.

„Súlyos” probléma a teherautókkal
Hamarosan teljesül a környéken élők, illetve a Szent János Kórházba rendszeresen járó polgárok kérése, és az önkormányzat felújítja a Városmajori Gimnázium előtti töredezett járdaszakaszt, valamint pótolja a kidöntött parkolásgátló oszlopokat. Az útépítéssel egy időben járda készül a Határőr út 50–52. előtt, illetve kijavítják a járdát a Diana úton. A főváros ebben az évben felújítja a Németvölgyi utat a Bürök utca és a Királyhágó tér között. Ezt követően, a Stromfeld-csomópont megépítésével együtt, a kerület újraaszfaltozza a Németvölgyi utat a Bürök és a Hegyalja út között. Addig is a közlekedésbiztonság fenntartása érdekében elvégzik az útszakasz kátyúzását.
Többen felvetették, hogy hiába a tíz centis aszfalt a felújított utakon, ha a súlyos teherautók idő előtt amortizálják a burkolatot. Lovas Pál válaszából kiderült, hogy a 3,5 tonnás forgalomkorlátozás a Hegyvidék szinte egész területén érvényben van, ám nincs mit tenni, ha a főváros mégis kiadja az útvonalengedélyeket, amelyek betartását ráadásul senki nem ellenőrzi. Ez annyit jelent, hogy – legalábbis a behajtás szempontjából – a kerület nem rendelkezik a saját útjai felett.

MM