A_ZebraFest_sikere

A ZebraFest sikere

Ugye, még ön is emlékszik a gyerekek által kifestett, életnagyságú műanyag zebrákra, amelyek a közúti zebrák, azaz a gyalogátkelőhelyek óvatos megközelítésére intették a járművezetőket? Ha igen, az önkormányzat tavalyi ZebraFest-kampánya elérte célját, és méltán érdemelt ki egy újabb jelentős szakmai díjat az Európai Kommunikációs Ügynökségek Szövetségétől.

Pokorni Zoltán polgármester kezdeményezésére a Hegyvidéki Önkormányzat tavaly tavasszal indított kampányt a kerületben található gyalogos-átkelőhelyek biztonságának növelése érdekében. A ZebraFest elnevezésű akció – amelynek kidolgozását az ACG.HEY, a Young&Rubicam, valamint a Well Reklámügynökség vállalta társadalmi munkában – elsődleges célkitűzése az volt, hogy az autósok ne nézzék levegőnek a gyalogosokat, figyeljenek rájuk, lassítsanak a zebrák előtt. Ehhez figyelemfelkeltő eszközként gyerekek által kifestett műanyag zebrákat helyeztek el a forgalmas, elsősorban az iskolákhoz közeli gyalogátkelőhelyek mellett.
A ZebraFest az önkormányzat által kitűzött eredeti célokat jelentősen túlszárnyalta. A kampányt követő mérések szerint a közbiztonságról kialakított jó vélemény majdnem 50%-kal nőtt a kerületben, és közel 30%-kal csökkent azoknak az eseteknek a száma, amikor egy autós a gyalogos elsőbbsége ellenére áthajt a zebrán. A kerületi lakosok 90%-a, míg az itt autózók 96%-a találkozott a kampánnyal – közülük 78% jó vagy nagyon jó ötletnek tartotta a kezdeményezést. Ám ami mindennél fontosabb, hogy – ellentétben a korábbi hónapokkal – sem a tavalyi kampány ideje alatt, sem azóta nem történt zebrán gyalogosgázolás.
A kiváló eredményekre a marketingkommunikációs szakma is felfigyelt, tavaly novemberben a Reklám Világszövetség Magyar Tagozata és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége által nyolcadik alkalommal meghirdetett Effie-versenyen társadalmi célú kategóriában Arany-díjat nyert az önkormányzat közlekedésbiztonsági kampánya. Néhány napja pedig nemzetközi díjat kapott a ZebraFest: az Európai Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (EACA) által alapított reklámszakmai versenyen (EACA CARE) első helyezésben részesítették a „Lokális és Regionális Intézmények, Kampányok” kategóriájában. A Hegyvidéki Önkormányzat kezdeményezését 12 országból érkezett 19 pályamű közül találta a legjobbnak a szakmai zsűri. Hasonló nemzetközi elismerést önkormányzat még nem kapott Magyarországon.
A Hegyvidéki ZebraFest népszerűségét jól példázza, hogy az ötlet kivitelezésében nagyon sokan részt vettek: a reklámszakemberek mellett tizenkilenc hegyvidéki iskola tanárai és lelkes tanulói. A programhoz csatlakozó iskolák egy-egy közel életnagyságú zebrát alkottak, amelyeket a hozzájuk legközelebbi forgalmas átkelőhelyeken állítottak ki.
Pokorni Zoltán polgármester elmondta, hogy helyi, kerületi ötlettel országosan tudtak ismertté tenni egy szinte mindenkit érintő problémát. A kampány sikerét jelzi, a Hegyvidéken élők túlnyomó többsége találkozott a programmal, és egyhangúan támogatták az önkormányzat közlekedésbiztonság érdekében végzett munkáját. A polgármester hozzátette, hogy a ZebraFest budapesti, sőt országos társadalmi célú kampánnyá is bővíthető a jövőben. Az alkotók, valamint a megvalósításban tevékeny szerepet vállaló XII. kerületi polgármesteri hivatal képviselői június 23-án vehetik át az EACA díját Brüsszelben, az Európai Parlament épületében.

z.