Kanalazzunk, együnk, igyunk: fogyjunk!

A címbeli szlogennel adunk új lendületet a tavaszi fogyókúrás javaslataink, receptjeink második fejezetének. Ezúttal azt indítványozzuk, hogy engedjenek szabad teret a fantáziájuknak. Az alábbi salátákból némi fejszámolás után és az előző részben ismertetett számarányok figyelembevételével mindenki összeállíthatja a „kibírhatósági” menüsorát, különös tekintettel a főfogásra, avagy az ebédre. Amikor pedig már elegünk van a salátákból, jólesik egy tál laktató leves, amely megkönnyíti a napi folyadékbevitel teljesítését.

Mindenekelőtt az első napon érdemes, tisztítókúra gyanánt, 1:1 arányban elkevert csalán- és zöldteát inni, hogy a szervezet megszabaduljon a salakanyagoktól. Legalább két és fél liter teát igyunk meg, legfeljebb egy-két szem keksszel „gazdagítva”. Ezt a módszert csakis az egészséges szervezetűek alkalmazzák!

Kefires zöld vegyes

Vásároljunk 50 deka készen is kapható zöldsaláta-keveréket, és tegyük egy mélyebb tálba. Az öntethez 4 deci kefirbe szórjunk 1-1 mokkáskanál sót, őrölt fekete borsot. Adjunk hozzá 1 kiskanál mustárt, majd fél csokor finomra vágott, friss petrezselyemmel keverjük össze. Az egész öntetet locsoljuk rá a vegyes salátára. Ha a közelgő meleg és ráérő időnk megengedi, tegyük lefedve a hűtőszekrénybe legalább fél órára, amíg az ízek kissé megszokják egymást. Boldogítóan kevés, mindössze 115 kcal (zsír: 4,1, szénhidrát: 12,4 gramm), szinte nyakló nélkül ehetünk belőle!

Fejes mogyorós

Válasszunk ki egy szép nagy fejes salátát, alaposan mossuk meg, csöpögtessük le, és leveleire bontva féltenyérnyi darabokra tépkedjük szét. A leveleket – mivel ez a mennyiség 4 személyre szól, mint általában a receptek – osszuk szét négy lapos tányéron. Ezután 10 deka tisztított földi mogyorót – lehet akár sós is – egy teflonserpenyőben pirítsunk aranybarnára, felezzük, és szórjuk a salátára.
Az öntet elkészítésekor 3 mokkáskanálnyi fehérborecetben 1 csipetnyi sót addig kevergetünk, amíg feloldódik. Hozzáadagolunk 1 mokkáskanálnyi őrölt fehér borsot, és apránként, szüntelen kevergetés mellett belecsorgatunk 2 evőkanál dió- vagy mogyoróolajt. A saláta energiatartalma a magvak miatt: 250 kcal (zsír: 21,9, szénhidrát: 4,8 gramm).

Májusi zöldségleves

Nincs jobb ízkavalkád a friss zöldségeknél! Vegyünk 1 csomag (általában 5 darab) zsenge sárgarépát, 2 közepes nem fás karalábét, mossuk, majd vékonyan hámozzuk meg, vágjuk fel vékony (kisujjnyi) hasábokra. Egy mélyebb lábasban, 4 evőkanál olajon 2-3 perc alatt pároljuk üvegesre, óvatosan, nehogy megpiruljon. Aprítsunk fel 1 csokor friss petrezselyemzöldet és két friss zellerzöldet, majd szórjuk a zöldségekre. Nyomban eresszük fel 1,5 liter vízzel. Szórjunk bele 1 evőkanál ételízesítő port, és forraljunk egyet rajta, de ne tartson tovább, mint 1-2 perc!
Ezzel még koránt sincs vége a levescsodának: vegyünk 15 deka készen kapható, bármilyen ízesítésű – de kedvünk szerint való –, gombás, sajtos, sonkás tortellinit. Amint a leves forrni kezd, szórjuk bele ezeket, és kb. 12 percig főzzük. Már csak annyi dolgunk marad, hogy megkóstoljuk, miben van híja. Sózzuk, borsozzuk, ahogy ízlésünk diktálja. Ez valóban laktató leves: 2364 kcal (zsír: 9,1, szénhidrát: 37,7 gramm).

Kanalazzunk_egyunk_igyunkVitaminbomba

Végre nem kell fagyasztott epret vásárolnunk, hiszen 20 deka görög, spanyol, de remélhetőleg hamarosan magyar eper is bármelyik nagyobb élelmiszer-áruházban, vagy inkább a jól bevált piacon kapható. Mindössze 1 banánt adjunk hozzá, amelyet hámozzunk meg, és vágjunk fel karikákra. Az érettebb epreket, a banánt és 1 liter 100%-os almalevet turmixolunk, poharakba töltjük és behűtjük. Kedvcsinálónak feldíszíthetjük az alkotóelemek némelyikéből, ahogy a képen is. Energiatartalma: 71 kcal (zsír: 0,4, szénhidrát: 1,1 gramm).

Hamis erőleves

A legjobb, ha két közepes, de már új sárgarépát megtisztítunk, és a reszelő durvafokán lereszeljük. Majd 1 mokkáskanál cukrot 3 evőkanál felforrósított olajon világosbarnára pirítunk, rászórjuk a répaforgácsot, 3 percig kissé megpirítjuk, és 1 liter vízzel felöntjük. Belemorzsolunk 1 leveskockát, hozzáadunk hozzá 1 mokkáskanálnyi csípős Piros Aranyat.
Ekkor kóstoljuk meg, kell-e sóznunk, és ha igen, tegyük meg. Nyomban szórjunk bele 6-8 deka kiskocka- vagy zabszemtésztát, keverjünk rajta egyet-egyet. Amint megfőtt, vegyük le a tűzről. Végül fél csokor friss, finomra vágott petrezselyemzölddel a tetején tálaljuk. Egy adag leves 165 kcal (zsír: 8,7, szénhidrát: 18,9 gramm).

Sárgarépás gombaleves

Először tisztítsunk meg 1 közepes vöröshagymát, aprítsuk finomra, 3 evőkanál olajon fonnyasszuk meg. Ha ügyesek vagyunk, közben meghámozunk, kis kockákra vágunk 2 kisebb sárgarépát, és homokos talpát eltávolítva felszeletelünk 30 deka csiperkegombát. Rászórjuk mindkét zöldséget a hagymára, és pár percig együtt pároljuk. Meghintjük 1 kiskanál ételízesítő porral, óvatosan sózzuk, borsozzuk, majd 1-1 csapott evőkanál liszttel és különleges (legjobb a házi) pirospaprikával megszórjuk a levest. Miután jól elkevertük, felöntjük kb. 1,2 liter vízzel, éppen csak egy leheletnyit forralunk rajta, majd a tüzet a legkisebbre mérsékelve, félig lefedve, hogy szusszanásnyi levegőt kapjon, azaz elillanhasson, az összes zöldség megpuhulásáig gyöngyözve megfőzzük. Beletelhet akár 15-20 percbe is. A leves 180 kcal (zsír: 12,8, szénhidrát: 10,8 gramm).

Diós fejes saláta

Torzsázzunk ki és szedjünk leveire 1 fejes salátát, így mossuk és szárogassuk le. Tépkedjük féltenyérnyi lapokra. Szórjuk salátástálba, majd 10 deka dióbelet gerezdenként törjünk félbe, keverjük össze. Kilenc mokkáskanál dió- vagy mogyoróolajt apránként adagolva keverjünk bele. Csak a tálalás előtt adjunk hozzá 2 szál körömnyi nagyságúra felvágott szárzellert és 1 csomó megtisztított, felaprított újhagymát vagy 1 fej közepes lilahagymát. A hűtőben kb. 25 percig érleljük. Egy adag: 296 kcal (zsír: 25,7, szénhidrát: 6,2 gramm).

Kanalazzunk_egyunk_igyunk2Mozzarellás paradicsomsaláta

Ez egy ebéddel felérő, laktató saláta, kis jóindulattal egytálétel. Szűrjünk és csepegtessünk le 3 csomag mozzarella sajtot – a leve nélkül kb. 38 deka –, majd 6-7 paradicsom levélkocsányát kimetszve a sajttal együtt 2-3 milliméteres vastagságúra karikázzuk fel. Túl nagy paradicsomok esetében felezzük a paradicsomot, és úgy vágjuk fel karikákra. Ezután egy lapos salátástálon úgy sorakoztassuk fel a sajt- és a paradicsomszeleteket, hogy egymással váltakozva félig takarják egymást. Frissen őrölt fekete borssal fűszerezzük és sózzuk. 1 gerezd megtisztított fokhagymát törjünk meg a présen, és keverjük össze 1 csokor finomra aprított petrezselyemzölddel és 6 evőkanál olívaolajjal. Friss bazsalikomlevélből 2-3 levelet csipkedjünk le a száráról, a nagyobbakat felezhetjük, és szórjuk a paradicsomos sajtra. Az olívaolajos öntetet locsoljuk a saláta tetejére, és nyomban tálaljuk. Egy adag: 452 kcal (zsír: 37, szénhidrát: 11 gramm).

Járay Mari