A_folyadekok_jelentosege_a_taplalkozasban1

A folyadékok jelentősége a táplálkozásban

Testünk 60-75 százalékát víz alkotja, amely fontos élettani folyamatokban vesz részt: befolyásolja a vérkeringést, a vér összetételét, szabályozza a vérnyomást; a szervezet állandó hőmérsékletének biztosítása mellett elősegíti a táp- és salakanyagok oldását, szállítását a szervezetben. A zavartalan működés feltétele a folyadékfelvétel és folyadékleadás egyensúlya, amire egyébként több más tényező is hat, például az éghajlat, az aktív sporttevékenység vagy a fizikai megterhelés. Ha a vízháztartás egyensúlya megbillen, a szervezet kiszáradhat.
Lehetőleg vizet igyunk, a legjobb a természetes ásványvíz. A napi legalább 2 liternyi folyadék elfogyasztása mellett azonban nem tanácsos alkohol- és koffeintartalmú italokat vagy üdítőket inni. Az üdítőkben jelentős mennyiségű cukor van, magas az energiatartalmuk, és nincs semmilyen értékes tápanyaguk. Alacsony gyümölcs- és magas cukortartalma miatt nem sokkal jobb a rostos üdítők egy része sem. Egy pohár (3 deci) kóla 180 kilókalóriát tartalmaz, aminek nagy része cukorból, vagyis szénhidrátból áll.
Az alkohollal kissé más a helyzet, érdemes betartani a mértékletesség elvét. A férfiaknál a megivott alkohol mennyisége ne haladja meg a 30 grammot – ez mintegy 7 deci sör vagy 3 deci bor, illetve 6 centiliter égetett szesz. A hölgyeknél ugyanez 15 gramm, ami 3,5 deci sört vagy 1,5 deci bort, esetleg 3 centiliter égetett szeszt jelent. A legjobb helyettesítők egyike az alkoholmentes koktél, jól behűtve. A minőségi vörösbor alkalomszerű, mértékletes fogyasztása (1-2 deci) kedvezően befolyásolja a szív- és érrendszeri elváltozásokat, véd az infarktustól.
Lehetőleg tudatosan alakítsuk ki ivási szokásainkat, ügyeljünk az elfogyasztott szilárd táplálékok s folyadékok mennyiségére és arányára. A napi munkánk közti pihenőidőkben mindig igyunk meg egy-egy pohár folyadékot.
Annak, aki fogyókúrázik, sokkal többet kell innia. A napi 3-4 liternyi elfogyasztott folyadék szinte létszükséglet, beleértve a levest, tejet, kávét, cukormentes rostos üdítőt is. Az étkezést ajánlatos mindig egy-egy pohár folyadékkal kezdeni. Ez a szervezet „nagy átverése”, mivel étvágycsökkentő, és egy idő után teltség érzetet kelt: nem tudunk sokat enni!
A szörpök és szénsavas kólák helyett igyunk friss gyümölcsből préselt leveket, hozzáadott cukor nélkül, valamint zöldségleveket, szintén friss zöldségből. Kitűnő a szénsavas vagy szénsavmentes ásványvíz is, akár gyümölcslével hígítva. Az erős kávé vagy tea helyett gyümölcsteát igyunk. (A Nemzeti Népegészségügyi Program nyomán.)

- járay -