Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Vízzel tüzet – tűzzel vizet

„Kémia – a mi életünk, a mi jövőnk” címmel 2011-et a Kémia Nemzetközi Évének nyilvánította az ENSZ. A Magyar Kémikusok Egyesülete január 26-án országos iskolai kísérletakcióval indította el a magyarországi rendezvénysorozatot. A téma a víz és a tűz viszonya volt, a felhíváshoz több hegyvidéki iskola is csatlakozott.

Száz évvel ezelőtt a rádium és a polónium felfedezéséért, a rádium sikeres elszigeteléséért és ennek az elemnek a további tanulmányozásáért Maria Skłodowska-Curie-t kémiai Nobel-díjjal tüntették ki. Ő volt az első nő, akinek munkáját a svéd királyi tudományos akadémia két alkalommal is így ismerte el. Még ugyanebben az esztendőben megalakult a Kémikus Egyesületek Nemzetközi Szövetsége, amely a kutatók és oktatók összefogását tűzte zászlajára.
A kettős évforduló alkalmából az ENSZ 2011-et a Kémia Nemzetközi Évének nyilvánította, egyúttal a kémiát népszerűsítő, elsősorban a víz mint kémiai anyag tulajdonságait a lehető legszélesebb összefüggésben bemutató, egész éves rendezvénysorozat elindítására tett javaslatot. Minél több iskoláskorú gyermekben tudatosítani szeretnék, mennyire fontos szerepe van a kémiának az életet adó tiszta ivóvíz megőrzésében, illetve előállításában. A programsorozat arra is megpróbál választ adni, miért nélkülözhetetlen ez a tudományág az emberi civilizáció fenntartásában.
Vizzel_tuzet_-_tuzzel_vizetA figyelemfelkeltő akciókra azért van szükség, mert a közvélemény jelentős része nincs tisztában az emberiséget már az igencsak közeli jövőben fenyegető vízhiány közvetlen veszélyeivel, ahogyan azzal sem, hogy ennek elhárításában a kémia kiemelt szerepet kap. Elég csak azokra az előrehaladott kutatásokra gondolni, amelyek a szinte korlátlan mennyiségben rendelkezésre álló hidrogénből igyekeznek vizet előállítani. Bár a kémia eredményei nélkül ma már egyetlen ipari technológia – beleértve a szórakoztató elektronikát, a gyógyászatot, a mezőgazdaságot vagy a gépgyártást – sem lenne életképes, egyre kisebb az érdeklődés a kémikus, vagy éppen a vegyészmérnök képzések iránt. A tudományág emberközeli bemutatásával a remények szerint a Kémia Nemzetközi Éve ezen a területen is előrelépést hoz, és hozzájárul ahhoz, hogy a jövőben a jelenleginél többen tanuljanak tovább valamilyen kémiai területen.
Ehhez a célkitűzéshez igyekezett kapcsolódni a Magyar Kémikusok Egyesülete, amely általános és középiskolásoknak szóló kísérletakcióval vezette be a kémia éve hazai eseményeit. A január 26-án országszerte nagyjából azonos időpontban megtartott, „Vízzel tüzet – tűzzel vizet” címet viselő eseményhez több kerületi intézmény mellett a Budai Középiskola, valamint a Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségi Gimnázium is csatlakozott.
Mindkét iskola kémiatanárai olyan, az oktatás során is szerepet kapó kísérleteket mutattak be, amelyekben a víz oldószerként, reakciópartnerként, illetve a reakció termékeként, valamint katalizátorként szerepel. A Budai Középiskolában három tanteremben folytak a bemutatók, a diákok forgó rendszerben követhették nyomon az eseményeket, míg a Tamásiban egy hat kísérletet magában foglaló tanórán vettek részt a felső évfolyamos gyerekek.

Dám.