Harmadik_hely_a_kemiaversenyen

Harmadik hely a kémiaversenyen

Szanthoffer András a Tamási Áron iskola történetének legjobb eredményét érte el a Hevesy György Országos Kémia Versenyen. A korosztályos kosárlabda-válogatott keretében is számításba vett hetedikes tanuló a budapesti forduló megnyerése után az országos döntőben a harmadik helyet szerezte meg.

Az iskolák 7. és 8. évfolyamos tanulói (a 13 és 14 éves korosztály) vehettek részt a többi között a Magyar Természettudományi Társulat, a Magyar Tudományos Akadémia és a Magyar Szabadalmi Hivatal, valamint szakemberek közreműködésével és támogatásával meghirdetett Hevesy György Országos Kémia Versenyen. Nem volt egyszerű eljutni a döntőbe, hiszen ehhez először a területi, majd a hegyvidékieknek a fővárosi fordulóban kellett jó eredményt elérni.
Bár a feladatok a tananyagra épültek, azért nem ártott alaposan utánanézni a témaköröknek, hiszen a kérdések messze túlmutattak egy iskolai dolgozaton. Minden versenyzőnek részletesen ismernie kellett a legfontosabb anyagok (levegő, víz, hidrogén, oxigén, szén-dioxid) tulajdonságait, a különböző anyagcsoportokat (elem, vegyület, keverék, oldat), az oldással, oldatokkal kapcsolatos elválasztási műveleteket, az elemek képleteit és a különböző kémiai reakciókat. Az sem ártott, ha az indulók "jó barátságban" vannak a periódusos rendszerrel, a savakkal, sókkal vagy az ionokkal.
A háromfordulós versenyen a hetedikesek mezőnyében Szanthoffer András képviselte a Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Gimnáziumot. A magyar korosztályos kosárlabda-válogatott keretét is erősítő diák a kerületi fordulóban ugyan még "csak" második lett, azonban a száz résztvevővel megrendezett fővárosi versenyt magabiztosan megnyerte, így bejutott az egri döntőbe.
„Írásbeli, szóbeli és gyakorlati modulokat kellett teljesíteni, a végső helyezést az összpontszám alapján számolták ki. A maximális százötvenből száznegyven pontot szereztem, ami a harmadik helyre volt elég” – mesélte boldogan Szanthoffer András.
A hetedikes diák elmondta, hogy a szokásos elméleti teszt mellett két izgalmas feladatot is kaptak a résztvevők. „Először speciális anyagú papír segítségével kellett szétválasztani egy kémiai keveréket, valamint ismertetni a lezajló kölcsönhatás lényegét – sorolta. – Ennél is érdekesebb volt az a szóbeli feladvány, ami egy középkori ábrázolás alapján kérdezett rá a desztilláció folyamatára.” Az ifjú tanuló hozzátette, az elért sikerekben nagy szerepe van kémiatanárának, Kriskóné Győri Gyöngyinek, aki rengeteget foglalkozott vele a versenyek előtt.

Ám.