Nyári diéta görög- és sárgadinnyével

Hőségben, fülledt kánikulában nagyon jól jön egy finom, behűtött dinnye, akár görög, akár sárga. Felfrissít, oltja a szomjunkat – azt viszont kevesebben tudják, hogy mindkét fajta méregtelenítésre is alkalmas, mivel magas a víztartalmuk, kiváló folyadékpótlók, és telis-tele vannak ásványi anyagokkal, vitaminokkal.

A rendszeres zöldség-, gyümölcsevés a kiegyensúlyozott (piramis alapú) táplálkozás egyik alappillére. A zöldségekben és a gyümölcsökben tetemes mennyiségű vitamin, ásványi só, nyomelem, anyagcserét elősegítő enzim és immunerősítő anyag található.
Nem tartalmaznak zsírt és fehérjét, a bennük lévő szénhidrát gyorsan felszívódik, nem terheli a szervezetünket. A gyümölcsök rosttartalma magas, a bennük lévő pektin megköti a koleszterint és a salakanyagokat. A gyümölcskúra, a gyümölcsnap a fogyókúrákban nem újdonság, csak manapság kevésbé divatos. Lényege, hogy alaposan kitisztítja a bél nyálkahártyáját, kitakarítja az emésztőrendszert.
A dinnyék tudománya… Az érett sárgadinnyének kellemes az illata, elsősorban a tetején és a szárkocsányánál, ahol apró repedések láthatók. A sárgadinnyében lévő kálium szabályozza a szívritmust és a vérnyomást Adenozintartalma lassítja a véralvadást, vagyis véd a trombózis ellen.
A görögdinnye nem illatos, legszívesebben meleg éghajlaton terem, vízigényes. Vizelethajtó hatású, segít a vese alapos tisztításában. Különösen magas a C-vitamin-tartalma, ami erősíti az immunrendszert, növeli a koncentrálóképességet, védi a szív koszorúereit. Igen figyelemre méltó előnye a benne rejlő B6-vitamin, amely megkönnyíti a fehérjék feldolgozását és újrahasznosítását a szervezetben. Magas folsavtartalma miatt fontos szerepet tölt be a vérkeringés zavartalan működésében, a növekedésben és a haj szépségének megőrzésében. A görögdinnyében megtalálható vas nélkülözhetetlen a vérképzéshez és a sejtlégzéshez.
Mindkét dinnye húsában sok a karotin, ami a szervezetbe jutva A-vitaminná alakul át, serkenti az agyműködést, és fokozza az idegsejtek tápanyagellátását. Likopin- és karotintartalmuk gátolja a rák kialakulását. Az ásványi anyagok közül az idegsejtek működéséhez szükséges mangánban is gazdag.
A sárgadinnye 88,6%-a, a görögdinnye 95%-a víz, ezért mindkettő jó méregtelenítő, fiatalítja a szervezetünket, és ideális fogyókúrához is. A vitaminok és ásványi anyagok a keringés során eljutnak életfontosságú szerveinkhez és azok sejtjeihez. A fiatalító, jótékony hatás az egész szervezetben érzékelhető, a csontoktól a fogakon, a bőrön át a hajig, a körömig.
Hogyan diétázzunk dinnyével? Tarthatunk egynapos dinnyekúrát, de az ideális a háromnapos fogyókúra. Ilyenkor a gyümölcsön, vagyis a dinnyén, az ásványvízen és a teán kívül alig fogyasszunk szilárd táplálékot. Mivel folyadékháztartásunk rendben van, közérzetünk és állóképességünk nem romlik. A kúra alatt kényezteti közérzetünket a szauna, a masszázs, és jót tesz naponta legalább egy óra intenzív mozgás. Meglátják, három nap múlva szinte újjászületnek! (A kúra leírása külön cikkünkben olvasható!)
Dinnyét nyakló nélkül! Mielőtt elkezdjük a kúrát, egy nappal előbb tehermentesítéssel felkészíthetjük szervezetünket. Lehetőleg csak könnyebb ételeket együnk, és vacsora előtt igyunk meg egy pohár lenmagos vizet: 2 evőkanál lenmagot keverjünk el 3-4 deci vízben, ezt hajtsuk fel.
A három napig tartó léböjt idején reggelire egy szelet barna kenyeret javasolunk egy kevés vajjal, 2 evőkanál sovány túróval, amit retekkel, zöldfűszerrel ízesíthetünk. Ebédre, uzsonnára, vacsorára pedig dinnyét, dinnyét, dinnyét, korlátlanul! Közben vegyünk magunkhoz bőven folyadékot, igyunk legalább másfél-két és fél liter nátriumszegény, szénsavmentes ásványvizet és gyógyteát. Kávé helyett koffeinmentes italt, zöld vagy fekete teát fogyasszunk, cukor helyett – ha nagyon hiányzik – édesítőszerrel és egy kevés sovány tejjel kortyoljuk el az italunkat.
A dinnyétől egész nap jóllakottnak érezzük magunkat. A benne lévő káliumnak, kalciumnak, magnéziumnak, vasnak, nikkelnek és fluornak köszönhetően felgyorsul az anyagcserénk. A görögdinnyében található citrulin a fehérjeépítő anyagok alkotórésze, elengedhetetlen a mozgásszervek helyes működéséhez.

Járay Mari

Dinnyeálmok salátaágyon

Dinnyés pisztrángfalatok

Az alábbi mennyiség 6 személyre szól. Először az öntetet készítjük el: egy salátástálban 1 evő- és 1 kiskanál durvára őrölt színes borsot (nagyobb élelmiszerboltokban kapható), 3 fej salátahagymát megtisztítva, felaprítva (ha nincs, a vörös- vagy lilahagyma is jó), összekeverünk. Kifacsarjuk 2 darab zöldcitrom (lime) levét, rátöltjük a hagymás borsra, és belereszeljük a zöldcitromok héját is. Ezután hozzákeverünk fél csokor finomra aprított petrezselyemzöldet, kb. 2 gramm felaprított friss mentalevelet (néhány szép levelet hagyjunk meg a saláta díszítéséhez) és 4 evőkanál barnacukrot. Félretesszük, hogy amíg a többivel foglakozunk, az ízei összeérjenek.
Mindössze egy jókora sárgadinnye (kb. 1,30 kiló) és kb. negyedkilónyi filézett, füstölt pisztráng kell ehhez a különlegesen finom salátához. A dinnyét megmosva félbevágjuk, és kikaparjuk a magjait. Mindkét felet újból felezzük, kimetsszük a héjból, és nagyobb darabokra vágjuk, majd szétosztjuk 6 tányérra.
A füstölt halfilédarabokat kb. harapásnyi nagyságúra tépdessük, és elosztjuk a dinnyedarabokon. Végül nyakon öntjük az öntettel, a félretett mentalevelekkel díszítjük. Rozskenyérrel, esetleg magos kiflivel tálalhatjuk. Ásványvizet ajánlunk hozzá, jó hidegre lehűtve.Nyari_dieta_gorog-_es_sargadinnyevel1

 

Görögdinnye-saláta

Ezt a pikáns nyári salátát grillezéssel kezdjük: a felforrósított grillrácsra fektetünk 10 deka hajszálvékonyra szeletelt parmai sonkát. Néhány percnyi sütés után, amikor ropogósra sütve kissé be is kunkorodott, papírtörlőre szedjük. Hagyjuk, hadd csöpögjön le az esetleges zsírja.
Elfelezünk egy kisebb görögdinnyét (kb. 1,5 kilót), és kivágjuk a húsát a héjából. Igyekezzünk úgy kisebb kockákra vagdosni, hogy ne kerüljön bele a magja. Egy tálalótálra szétterítjük a dinnyekockákat, elosztjuk rajta a ropogós sonkaszeleteket, rászórunk 5-7 deka apró, vékony szeletekre vágott parmezán sajtot, végül meghintjük 1 evőkanál őrölt fekete borssal.
Három evőkanál olívaolajt összekeverünk fél csokor frissen aprított mentalevéllel, 1 csapott kiskanál cukorral, 1 csipetnyi sóval, és a salátára öntjük. Olasz kenyérrel tálaljuk, néhány mentalevéllel díszítjük. Kóstoljunk meg hozzá 1 pohár 100%-os, behűtött vegyes gyümölcslevet!Nyari_dieta_gorog-_es_sargadinnyevel2

 

Boros-dinnyés ráksaláta

Ezúttal is a végénél kezdjük a salátakészítést! Húsz deka rákhúst – lehet konzerv vagy fagyasztott is – beleszórunk 2 deci száraz fehérborba, ízesítjük 1 evőkanál konyakkal és 1 kisebb citrom kifacsart levével. Sózzuk, borsozzuk kedvünk szerint, és fűszerezzük 1 kis csokor finomra aprított friss kaporral. Összekeverjük 3 evőkanál olívaolajjal. Félretesszük, hadd érlelődjön a rákhús.
Húsz-húsz deka sárga- és görögdinnye húsából kis gömböket vájunk karalábévájóval, és egy nagyobb tálban összekeverjük a lecsöpögtetett rákkal. Egy tálalótálon elosztunk 4-5 fejessaláta-levelet, és ráhalmozzuk a dinnyés-rákos salátát. Friss kaporágakkal díszítve előételként vagy önálló vacsoraként kínálhatjuk. Ugyanolyan fehérbort ajánljuk mellé, amilyent a öntetben használtunk, jól lehűtve.Nyari_dieta_gorog-_es_sargadinnyevel3