Tengelytörés a fogaskerekűn

Június 4-én eltört az egyik lefelé haladó fogaskerekű szabadonfutó tengelye, aminek következtében a szerelvény kisiklott a Gyöngyvirág úti megálló után. Személyi sérülés szerencsére nem történt. A BKV Zrt. azonnal vizsgálatot folytatott le, és ellenőrizte a tengelyeket. A teljesen leállított fogaskerekű-forgalmat autóbuszok pótolták.
„Az érvényes karbantartási technológiai előírásoknak megfelelő rendszerességgel és tartalommal, szigorúan dokumentáltan ellenőrizzük, valamint szükség szerint javítjuk a járműveinket – válaszolt érdeklődésünkre a BKV Zrt. illetékese. – A fogas szerelvényeit naponta biztonsági műszaki vizsgálatnak vetjük alá, azonban sokféle meghibásodás előfordulhat, s akadnak olyan rendkívüli, rejtett problémák is, amelyek nem előzhetők meg. Ilyen volt a június negyediki eset is: az eltört tengelynél a korábbi repedésvizsgálat semmilyen rendellenességet nem mutatott ki. A hasonló események megelőzése érdekében megtettük a szükséges intézkedéseket. Az összes fogaskerekű valamennyi kerékpártengelyét soron kívül ultrahangos repedésvizsgálatnak vetjük alá. Azokon a kocsikon, amelyek jelenleg forgalomban vannak, nem találtunk hasonló hibát.”
A BKV Zrt. dokumentációja alapján 1993-ban egy meghajtott kerékpár tengelye, míg 1998-ban egy motorkocsi hegyoldali forgóvázába épített szabadonfutó tengely tört el. Ez összességében nem sok, bár közben folyamatosan öregszik a járműállomány, ami nem kedvez a biztonságnak. A jövőben várható járműcsere nyilván sokat javít majd a műszaki paramétereken, amire azért is szükség lesz, hogy a Moszkva térig bejárni képes szerelvények is használhassák a Normafáig meghosszabbítandó pályát.

Kertész István