Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez
Szaz_eve_erteket_kepvisel

Száz éve értéket képvisel

Százesztendős a Kós Károly Ének-zene Emeltszintű Általános Iskola épülete. A jubileum alkalmából valamennyi osztály műsort adott, időkapszulát helyeztek el az iskolában, bemutatták az évfordulóra készült könyvet, köszöntötték a korábbi vezetőket, és régi diákok találkoztak egymással.

Az akkori Budapest legmodernebb és legeredetibb oktatási intézménye volt a korábbi épület helyén éppen száz éve, 1911-ben – a névadó tervei alapján – létrehozott Kós Károly iskola. Bár az első világháború idején hadikórház működött benne, a második világháborúban pedig súlyosan megsérült, a később helyreállított épület e kitérők után is magas színvonalon látta el alapfunkcióját, az oktatást. „Az önkormányzat igyekszik mindent megtenni azért, hogy a nehéz gazdasági körülmények ellenére is a lehető legmagasabb szintű munka folyhasson az iskolában” – mondta az intézményt köszöntő Fonti Krisztina alpolgármester a jubileum alkalmából rendezett ünnepségen.
Nagy Tímea kétszeres olimpiai bajnok párbajtőrvívó, az iskola egykori diákja, ma háromgyermekes családanya elmondta: annak idején, amikor idejárt, gyakran gondolt arra, hogy majd megváltja a világot, vagy Nobel-díjas tudós lesz, de az soha nem jutott az eszébe, hogy a százéves jubileumi ünnepség fővédnöki tisztjét láthatja el. „A kerek évforduló mindig alkalmat ad arra, hogy mint egy határkőnél, megálljunk, és visszagondoljunk a mögöttünk hagyott időszakra, a jó és rossz emlékekre, hogy ezek tanulságait a jövő megalapozására fordíthassuk” – összegzett a neves sportoló.

*

A jubileum ürügyén az ünnepségről és a jövőről kérdeztük az iskola vezetőjét, a Városmajori Gimnázium és Kós Károly Általános Iskola tagintézmény-vezetőjét, Nagyné Pozsár Katalint.

Mit tettek az iskolában elhelyezett időkapszulába?

– Egy százforintos érmét a száz év jelképeként, a Hegyvidék március tizenötödikei számát, a negyedik osztályos Jalsovszky Janka tavalyi fogalmazásfüzetét, egy iskolaújságot, a Majorkát, a jelenlegi diákok és tanárok teljes névsorát, valamint minden osztály jövőnek szánt üzenetét.

Miket üzentek az osztályok?

– Nem tudjuk. Bár mindnyájan nagyon kíváncsiak voltunk, megálltuk, hogy ne olvassuk el, hanem „ötven évre titkosítsuk” azokat. Később majd ezt az időkapszulát be is falazzuk.

Milyennek képzelik el az intézmény jövőjét?

– Az iskola száz éve mindig olyan értékeket képviselt, amiket a nagyszámú neves, volt tanítvány sikere is igazol. Évente megünnepeljük Kós Károly születésnapját, építészeti eredményeiről, erdélyi örökségéről is beszélgetünk – így minden generáció megismeri névadónk munkásságát. Ez azért fontos, mert a hagyományokhoz kötődés is azon alapvető erkölcsi értékek közé tartozik, amelyeket az iskola már száz esztendeje képvisel. A jövőről kérdezett, és arról is beszélek, ha elmondom, az ezt követő időszakban is ezeket az értékeket kívánjuk képviselni, erősíteni. Ragaszkodunk a hagyományainkhoz – nemcsak az épületre oly jellemző kék-fehér színpárhoz, de ahhoz is, hogy minden évben elvigyük tanulóinkat Erdélybe, Kós Károly szülőföldjére.

Száz évvel ezelőtt kora legmodernebb iskoláját tervezte meg Kós Károly. Ma is igaz még ez a jelző?

– Páratlan adottságai vannak az épületnek, hiszen rendkívüli az akusztikája, ami elengedhetetlen egy zenére szakosodott iskola számára. Télen jól fűthető, biztosan tartja a meleget, amikor pedig kint nagy a hőség, a falakon belül mindig kellemesen hűvös van. Csupán egyetlen elemében marad el a mai követelményektől: ez pedig a kellő méretű és számú tornaterem hiánya – egy olyan korban, amikor a mindennapi testnevelés a jelenleginél több lehetőséget kíván. Reméljük, ez nem a következő százéves jubileumra oldódik meg.

Mit tartanak az iskola igazi értékének?

– Elkötelezett és magas szinten felkészült pedagógusaink nélkül az iskola csak üres épület lenne, ők teremtik meg azt az értéket, ami miatt a tanulóknál nincs elvándorlás, ami miatt magas a gimnáziumi – és később egyetemi – továbbtanulás aránya, s ami miatt a szülők nemcsak elfogadják, de támogatják is munkánkat.

A. I.