Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez
Trianon-emleknap_a_keruleti_iskolakban

Trianon-emléknap a kerületi iskolákban

Pokorni Zoltán polgármester volt az előterjesztője annak a tavaly elfogadott országgyűlési határozatnak, amely június 4-ét, a Nemzeti Összetartozás Napját egyben iskolai emléknappá nyilvánította. A hegyvidéki iskolák június első hetében szervezett keretek között emlékeznek a magyarság szétszakítását eredményező, kilencvenegy évvel ezelőtt aláírt békediktátumra és annak következményeire.

Sok még a tartozásunk a határon túl élő magyarokkal és a trianoni békeszerződéssel kapcsolatban, amit elsősorban az iskolákban lehet törleszteni – hívta fel a figyelmet tavaly októberben elmondott parlamenti beszédében a június 4-i Nemzeti Összetartozás Napjának iskolai bevezetéséről szóló határozatot előterjesztő Pokorni Zoltán. A Hegyvidék polgármestere elmondta, hogy az iskolai Trianon-emléknap fontos szerepet kap a gyerekek ismereteinek bővítésében, pontosan úgy, ahogy a '48-as szabadságharcra, a holokauszt és a kommunizmus áldozataira emlékező iskolai ünnepségek is.
Pokorni Zoltán azt is kiemelte előterjesztésében, hogy az államnak támogatnia kell a határon túli magyarlakta területekre történő osztálykirándulásokat, hiszen a személyes találkozás kapcsolatot teremt a történelem szeszélye folytán más országokban élő magyar diákok között. Az előterjesztést az országgyűlés elfogadta, és iskolai emléknappá nyilvánította a trianoni békeegyezményre emlékező Nemzeti Összetartozás Napját.
A határozatot követően az idén először nyílik mód arra, hogy az önkormányzati fenntartású iskolák a polgármesteri hivatal oktatási és közművelődési irodájának segítségével megszervezzék saját megemlékezésüket. Az Arany János Általános Iskola és Gimnáziumban az elszakított területek népdalaiból, néptáncaiból tartanak bemutatót, valamint fotókat, térképeket, verseket és visszaemlékezéseket tartalmazó tablók segítségével elevenítik fel a kilencvenegy évvel ezelőtt történteket. A középiskolás évfolyamok projektmunka keretében gazdasági, politikai és kulturális szempontok szerint dolgozzák fel az elcsatolt területek akkori helyzetét. Az ebből kimaradók számára ugyanebben a témában kétfordulós levelező versenyt szerveznek.
A Fekete István Általános Iskola és Előkészítő Szakiskolában Koltay Gábor Trianon című filmjét tekintik meg a gyerekek, akik a vetítést követően megbeszélik a látottakat, majd közös tablót készítenek a korábban összegyűjtött képekből, újságcikkekből. A Németvölgyi Általános Iskolában az alsó tagozaton Trianonról szóló olvasmányokat dolgoznak fel, valamint a történelmi Magyarország térképét is felhasználva a korszak kiemelkedő személyiségeivel kapcsolatos kiállítást rendeznek. Az 5–6. évfolyamon tanuló gyerekek történelmi vetélkedőn vesznek részt, fotótárlaton mutatják be a határon túli kirándulások képanyagát, valamint szintén megtekintik a Trianonról szóló Koltay-filmet.
A tanórákon és az órai kereteken túl is emlékezik a Városmajori Gimnázium és Kós Károly Általános Iskola, míg rövid rádiós megemlékezéssel, továbbá a történelmi tényeket, képeket és az iskola "Három szín (piros-fehér-zöld)" című rajzgyűjteményét bemutató kiállítással készül a Jókai Mór Általános és Német Nemzetiségi Iskola. A határon túl élő magyarok népművészetének projektjellegű, zenés, táncos feldolgozására vállalkozott a kiállítással is jelentkező Virányos Általános Iskola, míg a Zugligeti Általános Iskolában történelmi vetélkedőt, rajz- és fotópályázatot, illetve vers- és prózamondó versenyt rendeznek. Tablókészítéssel és rádiós megemlékezéssel készül a Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségi Gimnázium.
Mint az oktatási és közművelődési irodát irányító Gilicze Zoltán elmondta, az önkormányzat azt kérte az intézményektől, hogy beszélgetésekkel, a még köztünk élő nagyszülők, dédszülők visszaemlékezéseivel próbálják meg személyessé tenni a napot. Azt szeretnék, hogy a gyerekek minél több családi emlékkel gazdagítsák a programokat. A megemlékezéseket értékelik, az iskolák teljesítményük arányában a trianoni események oktatását segítő könyveket, társasjátékokat, naptárakat, illetve tanítási segédeszközöket kapnak.
A Hegyvidéki Önkormányzat már eddig is kiemelten támogatta a határon túli magyar területek megismerését. Az országban elsőként anyagilag is hozzájárul az elszakított részekre történő osztálykirándulások megszervezéséhez. Az elmúlt esztendőben közel ötszáz hegyvidéki iskolás jutott el Kárpátaljára, Erdélybe vagy a Felvidékre.

mm.