Valodi_kozosseg_gyermekei1

Kisember Waldorf Óvoda - Valódi közösség gyermekei

Egy Mártonhegyi úti, kényelmes villában várja a gyerekeket a Kisember Waldorf Óvoda. A gyerekek a családok és az óvoda igazi közösségének tagjaiként cseperednek. A Waldorf-óvodapedagógia az érzelmi biztonság fontosságát hangsúlyozza a kisgyerek pszichikai és mentális fejlődésében. Skripeczky Ilonával, az óvoda vezetőjével a mindennapi gyakorlatról beszélgettünk.

Mit jelent, hogy itt igazi közösséget alkotnak a családok és az óvoda?

– A mindennapi életünket. Létünk alapfeltétele a szülőkkel való együttműködés. A közös cél kovácsolja ezt a kapcsolatot, ami nem más, mint a gyermek egészséges fejlődése. A közösségünk nem nagy létszámú, jelenleg huszonnyolc gyereket bíztak gondjainkra a szülők. Fenntartónkat, a Kisember Waldorf Közhasznú Egyesületet a mindenkori szülők alkotják. Az óvodában adódó minden feladatot mandátumos feladatrendszerbe foglaltunk, minden család feladatot vállal, és saját területe működéséért a későbbiekben ő felel. Ilyen feladat az újonnan érkező családok patronálása, az eszköz-, anyagbeszerzés, vagy a kapcsolattartás. A fenntartás részeként minden évben költségvetést készítünk, így létrejön egy ajánlott hozzájárulási összeg.

Ajánlott?

- Igen, huszonöt-harmincöt ezer forint között, hogy kinek mennyi, ez sok mindentől függ: leginkább a család anyagi helyzetétől, vagy a gyerekek számától. Egyébként aki teheti, ennél többet is fizet.

Ebben benne van az ebéd és az uzsonna is?

– A gyerekek csak tízórait kapnak az óvodában, frissen főzött kását mindennap más-más gabonából. Óvodánk 13 óráig tart nyitva, a gyerekek az ebédet már otthon költik el.

Mi egyébben nyilvánul meg, hogy ez egy valódi közösség?

– Mindjárt az év elején a szülők közös munkájukkal rendbe teszik az óvodát és az udvart, hogy kellő otthonosság fogadhassa a gyerekeket. Aztán amikor a csemeték is itt vannak, a szülőkkel közösen óriási lekvárfőzésbe kezdünk, utána egész évben az ekkor főzött lekvárt esszük tízóraira, és a gyerekek büszkék rá, hogy ők is „megdolgoztak” érte.

Mit jelent, hogy a ritmus és az utánzás a pedagógiájuk fő elemei?

– Pontos napi, heti, havi és éves ritmusban élünk. A kisgyerek saját testi ritmusai csak lassan válnak rendszerré. A Waldorf-óvodapedagógia ezt a folyamatot úgy segíti, hogy a gyerek életét mindig ismétlődő, rendszeresen visszatérő időbeosztással tagolja. Tudatosan élünk a ritmikus ismétlés én-erősítő, szorongásoldó hatásával. Azt szeretnénk, hogy az óvónő oltalmazó és óvatosan irányító közreműködésével, oldott, jókedvű légkörben kialakuljon egy igazi és jó szociális rend, amelyben minden kicsinek képességei, életkora és beállítottsága szerint megfelelő hely és tér jut. A kisgyerek mindent utánoz, ami körülötte történik. Épp ezért kerülünk mindenfajta iskolás jellegű tanítást vagy magyarázatot. A gyermek spontán utánzásos mintakövetésére építünk, hiszen ebből tanul a legtöbbet.

*

Szakács Gergelynek két kisfia, Márton és Jakab jár az oviba.

– A második kerületben lakunk, és amikor eljött az ideje, megnéztük a lakóhelyünk szerinti önkormányzati óvodát. Azonnal láttuk, hogy más megoldásra van szükségünk – mesélte a beiratkozás körülményeit. – Olyan helyet kerestünk, ami nem egy sablonos gyerekgyár. Így találtunk ide, és a vezető, Icu személyisége azonnal megfogott bennünket. De mert nagyon szabadkozik, hozzáteszem gyorsan: azért járunk ide évek óta, mert a fiaink mindennap csillogó szemmel jönnek ki az óvodából.

 

Kisember Waldorf Óvoda – 1124 Budapest, Mártonhegyi út. 65.; telefon: 06/70-251-7770; e-mail: skripeczkyilona@gmail.com; honlap: http://sites.google.com/site/kisemberwaldorf; óvodavezető: Skripeczky Ilona.

Valodi_kozosseg_gyermekei2