Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez
A_ketnyelvuseg_termeszetes_kozeg1

Osztrák–Magyar Óvoda - A kétnyelvűség természetes közeg

Az Osztrák–Magyar Óvoda vegyes korosztályú csoportjaiba német és magyar anyanyelvű gyerekek járnak. Katolikus intézmény, amely bárki számára nyitott, a gyerekekkel, szülőkkel és lelkészekkel közösen szerveznek istentiszteleteket, ünnepségeket. Az óvoda vezetőjét, Lászlóné Wilhelm Marliest az intézmény pedagógiai elveiről kérdeztük.

Mi a legfőbb nevelési elvük?

– Számunkra az a legfontosabb, hogy minden óvodásunk, akár magyar, akár német anyanyelvű, alanyi jogon használhassa a saját anyanyelvét; ne kényszerüljön arra, hogy – akkor is, ha nem akar – idegen nyelven kelljen megszólalnia. Nálunk a kétnyelvűség egyfajta természetes közeg. Én Németországból házasodtam Magyarországra, a nyelvet idegen nyelvként tanultam meg…

…elismerést érdemlően jól!

– Köszönöm! A kolléganőim viszont valamennyien németül jól beszélő, magyar anyanyelvű pedagógusok. Én csak németül szólok a gyerekekhez – nem is nagyon tudják, hogy beszélek magyarul –, a többiek mindkét nyelvet használják. Azt vettük észre, hogy a gyerekeknél, habitusuktól függően, szinte spontán módon kialakul a másik nyelv használata is. Vagyis aki bátran és szívesen kommunikál az anyanyelvén, az a másik nyelven is előbb szólal meg – ezt nem szabad siettetni, előbb-utóbb mindnyájuknál eljön ez az idő.

Mit tart a legfőbb vonzerejüknek, mit kínálnak?

– Biztonságos, rendezett és minden szempontból praktikus udvarunk van, amit ki is használunk, sokat játszunk a gyerekekkel a friss levegőn, a nagyobbakkal rendszeresen járunk külsős programokra, például tűzoltólaktanyába, virágpiacra és számos érdekes helyre. Nem zsúfoljuk tele a napi programot, hiszen eleve a kétnyelvűség is megterhelő a számukra, de heti rendszerességgel tartunk gerincerősítő tornát, és úszni hordjuk őket.

Mindezt milyen mértékű térítés fejében?

– Havonta 80 500 forintot fizetnek a szülők, ebben minden program és az étkezés is benne van.

Hány ovisuk van?

– Jelenleg negyvenhat gyereket bíznak a szülők a gondjainkra, két vegyes anyanyelvű és vegyes korosztályú csoportban. Évente tíz-tizenkét „végzősünk” van, megüresedő helyükre most is kétszáz fős várólistáról kell kiválasztanunk az újakat.

Mi a legfőbb erősségük?

– Az, hogy nagyon felkészült és igazán elkötelezett, jó pedagógusaink vannak!

Ki az óvoda fenntartója?

– A Keresztény Iskolatestvérek Rendje. Ez egy nemzetközi katolikus rend, mi a bécsi székhelyű közép-európai rendhez tartozunk. Óriási követelményeket támaszt a pedagógusaink elé, akiknek az alap nevelési elv mellé saját koncepciót is ki kell dolgozniuk. Valószínűleg mindez együtt biztosítja, hogy már gyerekek generációit indítottuk iskolába sikeresen.

*

Pusztai Csaba, miközben kibújtatja kisfiát a kabátjából, röviden megindokolja óvodaválasztásukat.

– A feleségem Németországban született, bár magyar, mégis igen erős a kötődése a német nyelvhez, ezért mindenképpen olyan óvodát kerestünk, ahol a gyerek mindkét nyelvét használhatja. Ezt az ovit a nagyobbik fiunk számára választottuk először, és be is vált. Nemcsak az a meggyőző, ahogy az óvónők a gyerekekkel bánnak, de az is szerencsés, hogy a szomszédban van az iskola, így a gyerekek számára természetes a nagyobbak közelsége. Egyértelmű volt, hogy a kicsit is ide hozzuk.

 

Osztrák–Magyar Óvoda – 1126 Budapest, Orbánhegyi út 37., telefon: 356-3965, email: eovi@eovi.axelero.net, honlap: http://osztrak-magyar-ovoda.internettudakozo.hu, óvodavezető: Lászlóné Wilhelm Marlies.A_ketnyelvuseg_termeszetes_kozeg2