Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez
Egyetemi_tanevnyito_a_MOM-ban1

Egyetemi tanévnyitó a MOM-ban

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító és Óvóképző Kara évnyitó ünnepségével, gyémánt- és vasdiplomák átadásával és az elsőévesek fogadalomtételével debütált a nagyközönség előtt a megújult MOM Kulturális Központ színházterme szeptember elején.

Most kezdődött el életük egyik legszebb és legizgalmasabb időszaka – hívta fel az ELTE Tanító és Óvóképző Kara elsőéveseinek figyelmét Pokorni Zoltán, aki a MOM Kulturális Központ felújított színháztermének elegáns kulisszái között nyitotta meg a tanévet a kerületben. Azt kívánta mindnyájuknak, hogy használják ki ezt az időszakot, ne vesztegessék el egyetlen napját, percét sem, és érezzék jól magukat Magyarország talán legrangosabb egyetemén.
A leendő pedagógusoknak az országgyűlés oktatási, tudományos és kutatási bizottsága elnökeként Pokorni Zoltán arról beszélt, hogy a mai oktatási rendszert húsz évvel ezelőtt, a rendszerváltás idején alkották meg: „Akkor egyéni meggyőződés és szakmai tapasztalatok alapján döntöttünk arról, milyen legyen a magyar oktatás. Azóta megszülettek olyan nagy, nemzetközi eszközök, technikák, amelyekkel mérni tudjuk az oktatás eredményességét, hatékonyságát. A mai irányítók felelőssége, hogy használják ezeket a mérőeszközöket, és megalkossák a modern magyar oktatást.”
A Programme for International Student Assessment és egyéb rangos felmérések tanúsága szerint a magyar diákok szinte minden vizsgált területen a középmezőnyben vannak, felkészültségük nem tér el a fejlett országok diákjai felkészültségének átlagától, és míg a szövegértésben érzékelhető javulás, a természettudományokban e téren nincs elmozdulás. Az iskolák között azonban Magyarországon mérhető a legnagyobb különbség, s ez erőteljesen visszafogja az oktatási rendszer hatékonyságát, különösen hogy a differencia minden iskolai fokozattal folyamatosan nő.
Az oktatáspolitika egyik fontos kérdése, hogy mikor kezdjenek óvodába járni a gyerekek – mondta a majdani óvodai pedagógusoknak Pokorni Zoltán. A tapasztalatok szerint azokban az országokban, ahol korán kezdődik az óvodai nevelés, később eredményesebb az iskolai oktatás. Ezért fontos az a kezdeményezés, amely azt sürgeti, hogy ötévesnél fiatalabb kortól legyen kötelező az óvodai nevelés. „Szerintem négy év lenne az optimális határ – jelentette ki Pokorni Zoltán –, és anyagilag is ösztönözni kellene a szegényebb családokat, hogy mielőbb vigyék óvodába gyermekeiket.”
A jövő tanítóinak az optimális iskolakezdés dilemmáiról beszélt a Hegyvidék polgármestere. Véleménye szerint a rugalmas iskolakezdés és az egyénre szabott pedagógiai fejlesztés megvalósítása lenne a legcélravezetőbb. „Nem látom indokoltnak a törvény merevítését” – tette hozzá, majd – akár pedagógusi útravalónak is felfoghatóan – hangsúlyozta, hogy az évismétlésre utalás, vagyis a buktatás azt jelzi, az iskola, a pedagógus nem képes egyéni fejlesztésre összpontosító pedagógiát megvalósítani. A tapasztalatok szerint az évismétlés nem is hoz eredményt, sőt, nagyobb arányban kallódnak el az erre kötelezett gyerekek.
„Fontos előrelépés az egész napos iskola, felső tagozatban is célszerűnek tartom bevezetni” – emelte ki Pokorni. A nemzetközi összehasonlítás szerint a magyarországi gyerekek töltik a legkevesebb időt tanulással, még úgy is, hogy egy részük – a szülők által megvásárolt különórákkal – több időt fordít rá. Az egész napos iskola azt jelentené, hogy közpénzen lenne lehetősége mindenkinek arra, amit eddig csak a módosabb szülők biztosíthattak gyermeküknek.
„Azt javaslom mindnyájuknak, hogy kísérjék figyelemmel az oktatáspolitika most folyó vitáját, mert annak eredménye egész későbbi életüket befolyásolja” – hívta fel a leendő pedagógusok figyelmét Pokorni Zoltán.
A tanévnyitón Mikonya György dékán az iskolapadból az egyetemi előadókba átülő fiatalokat arra ösztönözte, mielőbb tanuljanak meg okosan, az idejüket jól beosztva tanulni. „Ez úgy a legkönnyebb, ha szívvel-lélekkel tanulnak. Legyenek nyitottak mindenre, a környezetükre, a Hegyvidékre, az országra, és nem utolsósorban ismerjék meg a saját határaikat: a tanulásban, a szerelemben és a szórakozásban!” – hangsúlyozta a dékán.
Az elsőévesek fogadalomtétele után Baráth Elemérnének, Fáy Aladárnénak és Kovács Dezsőnének gyémánt-, míg dr. Gál András Jánosnak, Goicsné Kovács Évának és Urbán Jánosnak vasdiplomát adtak át a pedagógiai pályán eltöltött sok évtizedes szolgálatuk elismeréseként.

Antal Ildikó