Uj_nosztalgiaszerelveny_a_gyermekvasuton

Új nosztalgiaszerelvény a gyermekvasúton

Az 1950-es évek vége felé egyre sürgetőbb igény mutatkozott egy nagyobb teljesítményű dízelmozdony-sorozat üzembeállítására a MÁV Széchenyi-hegyi Úttörővasútján, ami a fokozatosan növekedő forgalom zavartalanabb lebonyolítását segítette volna. A várható utasszám figyelembevételével a Győri Vagongyár 1962-ben elkészítette az első darabot, egy már meglévő mozdonytípus 760 milliméteres nyomtávolságú változatát. Ez a kecskeméti kisvasúthoz került próbaüzemre.
Még ugyanabban az évben további hat ilyen, MK-49-es típusjelű, hosszabb kocsiszekrényű mozdony gyártását kezdték meg. Továbbiakat is küldtek Kecskemétre, ám ezek gyakran meghibásodtak, így végül lemondtak az ottani üzemeltetésükről. A mozdonyok többsége az úttörővasúthoz került, és a hűvösvölgyi fűtőházban kapott helyet.
Az 1970-ben történt gyújtogatás miatt sajnálatos módon kettő közülük használhatatlanná vált. Pótlásukra Sárospatakról hoztak két addig ott üzemelő mozdonyt. A járművek 1973-ig szolgáltak, akkor váltották fel őket a nagyobb teljesítményű, ma is alkalmazott MK-45-ös típusok. Az MK-49-est a Széchenyi-hegyen lévő állomáson külön talapzatra emelve kiállították, majd 2004 nyarán levették, hogy újból üzemképessé tegyék. A típus egyetlen megmaradt példánya várhatóan 2012-re válik ismét használhatóvá. Ekkor újból megjelenhet a Budai-hegységben egy olyan nosztalgiaszerelvény, amely a mostani 50-es, 60-as korosztály gyermekéveit idézi.
A mai nosztalgiavonatok korabeli közlekedésére már csak igen kevesen emlékezhetnek. Vinis Gyula, a MÁV Széchenyi-hegyi Gyermekvasút műszaki vezetője lapunknak elmondta, hogy a jelenleg futó kocsipark jelentős része igen régóta jár a gyermekvasúton, így nem lesz nehéz korhű szerelvényt kapcsolni a megújuló mozdony mögé. Kisebb változtatások, átalakítások és modernizálások történtek ezeken a kocsikon is az elmúlt évtizedekben. Például 1956-ban nyolc nyitott kocsit, úgynevezett „kis kilátót” építettek. Sajnos ezek közül mára csak egyetlen egy maradt meg, az eredeti piros helyett kékre festve. Ha újból lesz MK-49-es, akkor szóba kerülhet a visszafestése, mivel az 1973-as mozdonytípusváltásig a nyári szezonban szinte elmaradhatatlan kocsija volt a szerelvényeknek.
A legtöbb vontatott jármű, a nyolc-nyolc középbejáratú, zárt és nyitott kocsi ma is üzemben van, így könnyen kiegészíthetik az új nosztalgiaszerelvényt. A meglévő járműparkból az 1950-ben legyártott két motorkocsi két-két csukott kocsija a legrégebbi. Az ezeket vontató motorkocsikat sajnos elbontották, nem maradt meg belőlük egy sem, pedig az akkori magyar ipar büszkeségei voltak, és szintén 1973-ig üzemeltek.

Kertész István