Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez
Zoldteto_LED-lampak_hoszivattyu_szolarfa.2JPG

Zöldtető, LED-lámpák, hőszivattyú, szolárfa

Ötven százalék feletti energiamegtakarítás, alternatív energiahasznosítás, tíz tonna szén-dioxid semlegesítése és az újrahasznosított anyagok tudatos alkalmazása. Így lehetne összefoglalni a fenntartható fejlődés iránt évek óta elkötelezett MOL nemrég átadott, Istenhegyi úti zöld töltőállomásának legfőbb ismérveit. A megújult benzinkút arra is bizonyíték, hogy a környezettudatosság és az előremutató design nem ellentmondás: a több mint háromszázmillió forintos beruházás nem csupán a jövőt, de a jelen fogyasztóit is szolgálja.

A MOL-csoport arculati elemeire épülő megújult töltőállomás az Istenhegyi úton szinte beleolvad a hegyvidéki környezetbe: az épület homlokzatának jelentős részét és tetejét is örökzöld növények borítják, amelyek télen szigetelnek, a nyári napokon pedig csökkentik a hőmérsékletet. A hegyvidéki zöld benzinkút és annak két „szolárfája” igazán jó példát mutat arra, hogyan lehet tervezői, designeri oldalról felhasználni a megújuló energiával dolgozó szerkezeteket és struktúrákat. A kedves, leveles-katicás grafikai elemekkel, a hegyoldalba simuló, zöldfelületekkel borított épülettel a kút nemcsak energiatakarékos, de klasszisokkal jobban is néz ki, mint az elődje.

Energiafelhasználás a minimumon!

Hazánk első zöld benzinkútja persze az energiafelhasználás területén is példamutató, hiszen gyakorlatilag független minden közműtől. A kútoszlopok feletti, ún. előtetőn és a fölé magasodó „szolárfán” elhelyezett integrált napelemek a napenergiát alakítják át elektromos árammá, majd a létesítmény az így nyert energiát is példás hatékonysággal használja fel, hiszen az épület és a külső kiszolgáló területek megvilágítására Power LED-lámpákat építettek be, amelyek energiafelhasználásukat és élettartamukat tekintve a leggazdaságosabbak. A teljes önellátáshoz már csak az épület fűtését-hűtését és melegvíz-ellátását kellett megoldani, amit a legkorszerűbb levegő-víz hőszivattyús rendszer biztosít, amely messze költséghatékonyabb minden kazánnál és villanybojlernél.
„Az alternatív energiaforrások bevonása és a hatékony energiafelhasználási technológiák az építés során mintegy húszszázalékos többletköltséget okoztak a hagyományos építéshez képest, ugyanakkor az üzemeltetés során évi több mint 7000 köbméter gáz és 120 ezer kWh elektromos energiát takarítunk meg – mondta el lapunknak Horváth Dori Jenő, a MOL magyarországi kiskereskedelmi igazgatója. – A jövő töltőállomása elnevezésű kutatásunkat természetesen folytatjuk; a környező országokban is tervezünk nyitni további innovatív megoldásokkal rendelkező töltőállomásokat.”

Nem csak kívülről "zöld" a benzinkút

Nem csupán az energiafelhasználásban érhető tetten a benzinkút zöld jellege, a különleges épületbe belépve is egyedi hangulatot tapasztalhatnak a vásárlók. A shop kialakításakor igyekeztek minél inkább újrahasznosított alapanyagokra támaszkodni, és az élelmiszer-kínálatból sem hiányozhatnak a biotermékek. A tervezés során, ami elsősorban az Európa Stúdió designereinek munkáját dicséri, a magyar innováció bizonyítékai is teret kaptak: az üzlet belső kialakításában például az egyedi, újrahasznosított papírból készült berendezések, polcok, asztalok, sőt még a Terbe Design székei is magyar szellemi termék eredményei.
Különlegességnek tekinthető a három zöld északi zuzmóval díszített gömb is, amely az eladótér páratartalmából nyeri táplálékát, miközben kellemes mikroklímát teremt a helyiségben. Az örökzöld növényekkel borított zöldfal és zöldtető évente tíz tonna szén-dioxidot semlegesít; amellett hogy a szigetelés révén energiát takarít meg, csökkenti a téli-nyári nagy hőmérséklet-ingadozások épületre gyakorolt hatását. Az esővíz összegyűjtésével és ciszternában való tárolásával a tetőn és a falakon elhelyezett növények öntözése egyszerűbb, és ily módon minimális ivóvíz-felhasználást igényel.Zoldteto_LED-lampak_hoszivattyu_szolarfa

Bringa Pontok, elektromos autók

„Kutatásainkból az derült ki, hogy az üzemanyagok terén ugyan még várat magára a zöld forradalom, de ez nem jelenti azt, hogy ne tudnánk érdemi megoldásokat találni a fenntartható működésre – vallja Pánczél Andrea, a MOL magyarországi kommunikációs igazgatója. – Az Istenhegyi úti projektnél a legmodernebb környezetvédelmi technológiákat alkalmaztuk, és a kút kialakításával nem kevesebb a célunk, mint bebizonyítani: még a tankolásnál is van lehetőség a tudatos környezetkímélésre. E gondolat mentén kezdtük el egyébként tavaly a kútjainkon a lakossági használt sütőolaj gyűjtését – a begyűjtött használt olajból bioüzemanyagot állítunk elő –, és alakítottunk ki országszerte, a kerékpárosokra is gondolva, Bringa Pontokat.”
A külföldön egyre népszerűbb elektromos autók rohamos elterjedésére hazánkban ugyan még várni kell, de az Istenhegyi úti létesítménynél az úttörőkre is gondoltak: az ABB-vel karöltve Magyarországon elsőként itt helyeztek üzembe olyan gyorstöltőt, amely mindössze húsz perc alatt képes menetkészre feltölteni egy elektromos autó akkumulátorait.
Az ehhez hasonló, jövőbe mutató tervek többsége mostanában sajnos papíron marad, ezért is nagyszerű, hogy a MOL vette a pénzt és a fáradtságot, és létrehozta ezt a kísérleti benzinkutat. Bízzunk benne, hogy a próbaprojekt sikeres lesz, és egyre több ilyen kút jelenik meg hazánkban!

Ny. N.