Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez
Szilivel_gyakorolnak_a_gyerekek

Szilivel gyakorolnak a gyerekek

Tudományosan elfogadott, a közoktatásban azonban kevésbé használt alternatív módszereket is igénybe vesznek a Fekete István iskola pedagógusai az intézménybe járó diákok fejlesztése érdekében. Ilyen kezdeményezés a nemrégiben elindított kutyás terápia, ami kézzelfogható haszna mellett a gyerekek körében is nagy sikert aratott.

Tavaly ősszel az egyik szülő vetette fel, hogy érdemes lenne kutyás terápiás foglalkozást indítani a Fekete István Általános Iskola és Előkészítő Szakiskolában. A kezdeményezést dr. Somogyiné Takács Andrea igazgató is támogatta, így októberben elindulhatott a fejlesztőprogram. Az órákat a Mancsos Segítőtársaink Terápiás Állatok és Oktatási Alapítvány első kutyás terápiás csoportjával közösen tartják az iskola oktatói.
"Kezdetben heti egy alkalommal az első és második osztályosok vettek részt a délelőtti foglalkozásokon, a nagy sikerre való tekintettel azonban hamarosan újabb csoportot vontunk be a programba – beszélt az első hónapok tapasztalatairól Kalmár Katalin, a Fekete gyógypedagógusa. – A bővítés túlszárnyalta minden előzetes várakozásunkat, a negyedik–tizedik osztályos tanulók ugyanis a kicsiket felülmúló lelkesedessél teljesítik a feladatokat. Eleinte a leglátványosabb eredmény az volt, hogy olyanok is örömmel – és persze önként – csatlakoztak a »játékhoz«, akik korábban nehezebben kapcsolódtak be a közös tevékenységekbe. Nagyon fontos, hogy a gyerekek megbíznak a kutyában, szívesen együttműködnek vele."
A gyógypedagógus arra is felhívta a figyelmet, hogy a terápia pozitív hatásai meglepő módon szinte az első találkozót követően megmutatkoztak. Ez egyértelműen lemérhető a szociális kompetenciák, az empátiás és kommunikációs képességek, illetve készségek javulásában.
Az eredményesség nem véletlen, hiszen a programban nem a feladatok sulykolása, hanem a tevékenységbe ágyazott, így észrevétlen tanulás kapja a főszerepet. Ennek köszönhetően az együttlét minden résztvevő számára sikerélményt jelent, ami hozzájárul önbizalmuk erősödéséhez. A gyerekek a játékos feladatokon keresztül új ismereteket szereznek, általános ismereteik bővülnek, ráadásul olyasmit is megtapasztalnak, amivel a mindennapokban bármikor találkozhatnak.
Ilyen például az is, hogy az életben nem mindig ők állnak a középpontban – vette át a szót Gaál Györgyi, aki Silver – művésznevén Szili –, az ötéves shetlandi juhászkutya felvezetőjeként közreműködik a gyakorlatokban. A Mancsos Segítőtársaink Terápiás Állatok és Oktatási Alapítvány munkatársa úgy látja, a Fekete István iskolába járó diákok alkalmazkodtak az új helyzethez, gyorsan megtanulták, hogyan kell bánni a kutyával, mit szabad, és mi az, amit tilos megtenni vele.
A gyerekek tehát nagy lelkesedéssel „dolgoznak” Szilivel. A negyedikes Petra elmondta, nagyon szereti, amikor a kutya az orrával megérinti, ezért is sajnálja, hogy nem lehetnek együtt mindennap. Zsófi kedvence a szoborjáték: ilyenkor a kicsik mozdulatlanul fekszenek a földön, a közöttük sétáló Szili pedig ráfekszik arra, aki megmozdul. Mindnyájuk véleményét fogalmazta meg a tizedikes Csaba, aki szerint Szili olyan szép, mint egy rózsafa, neki köszönhető, hogy mindenkinek a kutyás terápia a kedvenc tantárgya.
Az iskola vezetése és gyógypedagógusai nyitottak a szakmai együttműködésre, ezért várják mindazon érdeklődők jelentkezését, akik szívesen megismerkednének ezzel a különleges fejlesztési lehetőséggel. Úgy tűnik, máris akadnak követők, hiszen a kedvező tapasztalatok hatására az egyik hegyvidéki oktatási intézmény komolyan fontolóra vette a kutyás terápia elindítását.

Ály.