Egkek_buszok_az_utakon

Égkék autóbuszok az utakon

A többnyire sötétkék és szürke színű buszokat világoskék járművek váltják fel Budapesten az elkövetkező években. A hivatalosan égkéknek nevezett színben virítanak már a Dániából használtan vásárolt, alacsonypadlós Volvo 8500-asok is, amelyekből több a Hegyvidéken kezdte meg fővárosi pályafutását.

A főváros nemrégiben úgy döntött, egységesíti az autóbuszok megjelenését, az elmúlt években ugyanis szinte minden egyes típusnál eltérő színtervet alkalmaztak. Az Ikarus 200-asok sötétkék színe után az Ikarus 400-as típusoknál a zöld is megjelent, aztán a 7–173-as gyorsjáratokat részben pirosra színezték, illetve a buszok egy része ezüst dominanciájú fényezést kapott. Az utóbbi időszakban a buszpark tovább színesedett, türkizkék frankfurti használt járművek, sárga-kék és ezüst brüsszeli csuklósok, színátmenetekkel tarkított IK-412-esek tűntek fel az utakon. A kevésbé tájékozott utasok már nem is mindig tudják eldönteni, mely buszok közlekednek a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hálózatán, s melyek tartoznak a Volánbuszhoz, vagy a különböző turisztikai szolgáltatókhoz.
A városképileg és tájékoztatási szempontból is igen zavaros helyzet javítása érdekében a BKK és a BKV Zrt. nekilátott a buszok alapszínének egységes kialakításához. Ez nem jár többletköltséggel, mert 2012-ben a buszfelújítások és a használt buszok honosítása miatt a buszállomány jelentős része, mintegy száz jármű átfestésére egyébként is sor kerül, illetve az újonnan forgalomba állítani tervezett 150 busz festése is szükséges.
Most és jövőre összesen mintegy háromszáz (új, használt és felújítandó) autóbuszt kell amúgy is fényezni, ez tehát lehetőséget kínál arra, hogy az eddigi kaotikus színezési gyakorlattal szakítva egységes színtervet vezessenek be. Mindez a teljes buszflottán előreláthatóan négy-öt évet vesz majd igénybe.
A BKK tájékoztatása szerint az eddig alkalmazott sötétkék színt azért cserélik világosabbra, mert ez fiatalosabb, korszerűbb és könnyebben azonosítható, továbbá a világosabb árnyalatú színezés a hőségben a buszok utasterének felmelegedését is mérsékelheti. Az egyszínű kialakítás előnye még, hogy könnyebb újrafújni a sérült karosszériaelemeket.
A hivatalosan égkéknek nevezett színezés elsőként a VT-Transman üzemeltetésében augusztus elején forgalomba álló, Dániából beszerzett használt buszokon jelent meg. A Volvo-Aabenraa 8500LE típusú autóbuszok közül jó néhány a hegyvidéki vonalakon kezdte meg fővárosi karrierjét: ilyenek a 21-es, 21A, 128-as és 129-es viszonylatok, amelyeken eddig forgalomtechnikai és műszaki okok miatt nem közlekedtek korszerű, alacsonypadlós autóbuszok.

z.